Bukefalos 28 år!

Inte bajsat...

S

soffiz

Min lilla dp på 6 mån har inte bajsat på snart 2 dygn! Hon har ätit normalt, fått motion som vanligt, men har inte bajsat. Hon va lös till och från i ca en vecka, å nu har det inte hänt något alls...

Min fråga... ska jag ge henne mat eller inte? Vill inte att hon ska spricka ifall hon e förstoppad ordentligt... Vad kan jag ge som löser upp?
 
Sv: Inte bajsat...

Min hund va hård i magen och då köpte vi microlax, det är jätte bra och han vart bra i magen direkt efter. se bara till att ge det ute för det blir fart i magen direkt:p
 
Sv: Inte bajsat...

har hon inte gjort något inne imorgon bitti så ringer jag direkt!
 
Sv: Inte bajsat...

Jag tycker du borde ringa jourvet och berätta läget, att din valp inte bajsat på 2 dygn trots normal konsumtion av mat.

Varför vänta med att ringa och diskutera med en veterinär?

Jag tycker inte du ska mixtra med microlax själv innan du ens pratat med en veterinär iaf..
 
Sv: Inte bajsat...

nej det hade jag inte tänkt.
hon är sitt vanliga pigga jag så tänkte att det kanske kunde vänta, men råd över tel är ju gratis...
 
Sv: Inte bajsat...

Det är din uppgift att ingripa när något inte stämmer och se till att dina djur mår bra.

Jag hade ringt för länge sedan.
 
Sv: Inte bajsat...

Precis, det kostar inget att ringa jourvet nu och berätta om situationen och höra dig för om h*n anser att du kan avvakta tills i morgon eller ej..
 
Sv: Inte bajsat...

Det är din uppgift att ingripa när något inte stämmer och se till att dina djur mår bra.

Det är jag fullt medveten om, men har inte sett något problem fram tills nu på kvällen då hon varit lika pigg och glad som alltid...

Ska få fram ett nr till ultuna så ska jag ringa nu
 
Sv: Inte bajsat...

Jag håller med om att inte mixtra med microlax. Inte till en så liten och ung hund åtminstone. Man ska inte ge medicin avsedd för människa till hund oavsett ålder och storlek utan veterinärordination.

Vad man kan göra är att ge 1 tesked matolja (till liten hund). Det mjuknar upp det hela. Man kan både ge det separat och tillsammans med mat. Paraffinolja är bäst, men inte många har det hemma.

Men om inget händer imorgon bitti, så ring veterinären. I och med att det är en valp, så är de nyfikna. Den kan ha fått i sig något som tar lång tid att smälta, ben t ex. Eller något som har fastnat, som inte smälter. Men de spricker inte. Om det blir för mycket mat i förhållande till vad det finns plats till så kommer den upp igen.

Det man ska se upp med vid alla typer av magåkommor med alla framför allt små och/eller unga hundar är ifall de dricker och vattnet kommer upp igen. De kan bli uttorkade väldigt snabbt, och det kan vara farligt. I så fall åker man oavsett tid och dag in akut.
 
Sv: Inte bajsat...

Jag tycker att hon ska ringa jourvet nu och höra, det är gratis och då kan hon få råd där om vad hon kan ge och inte :)
 
Sv: Inte bajsat...

Tempade henne å hon har 38,5=bra!
ringde till Ultuna å han sa att det enda positiva är att hon är pigg. Han sa att jag va välkommen redan ikväll, men skulle absolut ta kontakt imorgon igen om inget hänt så kommer dom röntga henne. Hon stoppar ju i sig skit ute. Fimpar är en delikatess å både jag och sambon är skitsnabba, men hon är snabbare. hittills har dom kommit ut, men kanske något annat som sitter... fan oxå.

För en gångs skull hoppas jag att hon ska bajsa i köket inatt...
 
Sv: Inte bajsat...

nej nej. Har hon inte bajsat när jag kliver upp imorgon så ringer jag direkt till Ultuna å frågar när jag kan komma in. Där rök julklappspengarna :p
men det är det helt klart värt så att ingen missförstod tonen i det hela ;)
 
Sv: Inte bajsat...

Jag hade nog kollat till henne 1-2 gånger inatt också för att vara på den säkra sidan. Är hon spänd över buken?
 
Sv: Inte bajsat...

Jag är som jag är och skulle åkt redan nu. Det som orsakar stoppet kan ju även vara giftigt och ju längre det bryts ned ju större giftdos.

Men, som jag sa...

...jag är sån.

/Syrsa
 
Sv: Inte bajsat...

inget sånt. ser ut som vanligt. kall å fin om näsan å ingen feber. Jag kommer inte kunna sova i första taget å sambon går upp tidigt så det kommer bara vara några timmar mellan. Tror dock inte att jag kommer kunna sova så mkt om han säger att hon inte bajsat... Har fyllt upp skålen till kanten oxå så jag har koll på om hon dricker. Hon e lite kinkig med det emellanåt å kissar lite halvdåligt ibland, bla idag så det kommer jag oxå ha stenkoll på.
min flicka...
24905009.jpg
 
Sv: Inte bajsat...

Även jag, jag hade förmodligen åkt igår.

Har väldigt hemska upplevelser av att avvakta och gör aldrig om det igen.
 
Sv: Inte bajsat...

åk in säger jag, innan det KANSKE blir värre.

voltigehoppare som nyligen haft hundi inne på strömsholm akut opererad för magomvridning. (inte billigt och otrolig smärta för pluttan)





ville bara tillägga att min voffa inte fick magomvridning av att jag väntade ut nån annan mag-åkomma, det gick toksnabbt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: cassina
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
825
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp