Bukefalos 28 år!

Kan sparande minska klasskillnaderna?

Fast ett bra sparande är ju viktigare desto lägre lön man har för att tex klara av oförutsedda händelser kunna vara föräldraledig längre osv.
Att det fungerar för dig att leva ur hand i mun säger by absolut ingenting?
Min poäng är att jag har "ärvt" min socioekonomiska position av mina föräldrar och att det inte har med ekonomiskt sparande att göra. Jag tror att min erfarenhet inte är så ovanlig och det är svaret på din fråga om klasskillnader härrör från (attityd till) sparande.
 
Vi behöver inte fundera, vi vet! :) Det finns massor av forskning av hur sociala strukturer och normsystem påverkar och påverkas av handlande, det är en grundläggande fråga i sociologin och i många andra samhällsvetenskapliga ämnen också.
Men om nu alla vet så borde vi ha kunnat ta bort klasskillnaderna. Eftersom de är kvar så har troligtvis inte rätt lösning kommits på ;)
 
Det finns massor av sätt, men det är inte så lätt. Av sig självt tenderar de att reproduceras, inte förändras, och de som har störst makt att förändra en ordning (som gör att de hamnar i toppen) är också ofta minst intresserade av att förändra den. Men en kombination av gemensamma och individuella åtgärder, kan man säga.
Fast jag håller inte med om att de som är på toppen inte vill förändra. Alla tjänar på att skillnaderna blir mindre (suddas ut helt är kanske att hoppas på för mycket). Det finns hur många som helst "på toppen" som försöker dela med sig av sin resa dit, som försöker peppa andra att lyckas.
 
De (fetat) har också ofta svårt att se strukturerna, de upplever att de har nått sin position helt på egen hand, "bara man vill så går det..."
Håller inte med där heller, det sitter väldigt många "på toppen" som faktiskt kämpat sig dit och som säger att det går men det kräver oerhört mycket kraft.

Det är ju så det är. Man kan ju inte förvänta sig att komma dit genom att knäppa på fingrarna. Däremot borde alla få möjlighet att ta sig dit om de är villiga att kämpa.
 
Fast när jag gick i högstadiet hade vi ett tillval som hette Vardagsekonomi. Guld värt faktiskt! Många vardagliga enkla saker som vi fick lära oss allt från att laga mat till göra budgetar, få koll på aktiemarknaden. Vi fick en låtsassumma med pengar som vi fick köpa aktier för och följa upp och försöka få mest värde. För mig som var uppvuxen i en familj där det alltid blev långt till nästa lön så snappade jag upp ganska mycket och blev en spara istället för slösa!
Det är något sådant jag är ute efter. Fast som obligatorisk kurs.

Jag tror inte att det i sig självt kan lösa problemet men jag har uppfattningen att det kan vara en av delarna som saknas.
 
Min poäng är att jag har "ärvt" min socioekonomiska position av mina föräldrar och att det inte har med ekonomiskt sparande att göra. Jag tror att min erfarenhet inte är så ovanlig och det är svaret på din fråga om klasskillnader härrör från (attityd till) sparande.
Ah, jag tror du missförstår mig. Jag menar inte att klasskillnader härrör från attityden till sparande. Däremot tror jag att attityden till sparande kan vara en av delarna som krävs för att jämna ut klasskillnaderna :)
 
Ah, jag tror du missförstår mig. Jag menar inte att klasskillnader härrör från attityden till sparande. Däremot tror jag att attityden till sparande kan vara en av delarna som krävs för att jämna ut klasskillnaderna :)
Du menade att prat om t ex "smarta investeringar" ger ett försprång men det är ju så mycket annat som ger det där försprånget för oss som vuxit upp i medelklass och uppåt.

Jag fattar f ö inte hur enskilt sparande ska skapa ett jämlikt samhälle. Kanske är jag för okunnig på ekonomi men jag får liksom inte ihop det, var ska alla pengar komma ifrån? För du menar väl att alla kan spara/investera sig upp i samhället? Jag tror att det krävs helt andra strukturella förändringar.
 
Intressant och relevant tråd i dessa tider när klasskillnaderna ökar igen. Socioekonomiska faktorer spelar in mer än man medvetet inser (framförallt sociala tror jag). Min pappa har gjort den klassiska klassresan, farmor kom till Västerås för att jobba inom TEKO industrin efter andra världskriget från en liten gård i Finland. Min pappa var tydligen en slags JD som genom intelligens och målmedveten blev civilekonom på Handels och sedan hög chef. Jag tror att det var lättare för 40-talisterna att göra den klassiska klassresan till högre utbildning och klassresa. Ofta var de första generationen som studerade vidare och därför flyttade upp i samhället genom det.

Min ena svåger kommer från övre medelklass/undre överklass (Djursholm, Lidingö, Äppelviken, Östermalm) och vad man verkligen ser är att han inte är mer intelligent och mer målmedveten men att han redan från början har haft tillgång till ett brett socioekonomiskt nätverk, inte bara att det var självklart att han studerade vidare men att hans vänner hjälpte varandra fram, att föräldrarna öppnade dörrar, och hade ekonomiska och sociala resurser att se till han umgicks med andra från hans samhällsklass, utlandsresor, sporter som golf, skidor osv. Han har den sociala säkerheten att göra sig bra på intervjuer hans vänner kommer för det mesta från samma sociala gruppering, de är tillsammans och gifter sig med varandra och hjälper definitivt varandra, åker och åker skidor tillsammans, spelar golf, jagar osv där sociala och ekonomiska nätverk knyts ännu starkare. Tips om aktier och investeringar vilket ger ytterligare fördelar, rekommendationer om rätt jobb och vilka kontakter man ska odla. Nu är han någon slags chef. Han har alltid vetat att han kommer att bli framgångsrik och tillhör ett visst skikt av samhället.

På andra änden av skalan, en vän till mig undervisade på en högstadieskola i Rinkeby. Hon berättade lite om sin elever, hur olika förutsättningar de har. Sonen till en Indisk gästprofessor (hur han hamnade i Rinkeby vete sjutton) som ringde min vän varje kväll för att fråga hur det gick för hans son och om det var något fadern kunde göra för att hjälpa satt bredvid en kille från Somalia vars ensamstående mamma var analfabet och talade så dålig svenska att sonen behövde tolka. Trots gratis utbildning, vem kommer att studera vidare? Hon berättade också att studievägledaren träffade ungdomarna och de drömde om att bli ekonom, läkare eller jurist men fick höra att det var bättre att bli frisör, jobba i affär, manikyrist. Killarna att de kunde jobba på pizzeria, köra lastbil osv.

Visst, alla har inte förutsättningar att studera vidare, men om de får veta redan i skolan att det inte är någon ide att drömma, eller att plugga vidare blir det en självuppfyllande profetia.

De bästa även från svåra socioekonomiska förhållanden kommer alltid att kunna slå sig fram, det är den stora majoriteten, 'normal' motiverade/målmedvetna/studiebegåvade som är de stora förlorarna jämfört med de som redan befinner sig på samhällets topp och är precis lika motiverade/målmedvetna/studiebegåvade men alltid är vinnarna. Ekonomiskt och socialt.
 
Fast jag håller inte med om att de som är på toppen inte vill förändra. Alla tjänar på att skillnaderna blir mindre (suddas ut helt är kanske att hoppas på för mycket). Det finns hur många som helst "på toppen" som försöker dela med sig av sin resa dit, som försöker peppa andra att lyckas.

Det var lite svårt att få ner exakt vad jag ville säga i text, jag hoppas att det blev hyfsat förståeligt.

Bara det att du använder uttrycket "på toppen" är en del av problemet. Vi kommer alltid att ha ekonomiska skillnader i samhället, vissa kommer alltid att tjäna mer än andra eftersom olika jobb har olika krav. Vi kommer alltid att ha olika sociala grupper i samhället, eftersom folk har olika personligheter och livsstilar och tenderar att umgås med likasinnade. Problemet är ju när klasskillnaderna blir för stora och vi får människor "på toppen" och därmed även "på botten". Alla kan inte vara högutbildade eller framgångsrika, vi behöver massor med människor som har sk okvalificerade arbeten för att samhället ska fungera. Men bara för att man har ett okvalificerat arbete ska man inte behöva vara "på botten" av samhället så som det är för många idag.

De med ekonomiska problem har i allmännhet inte råd att spara, och att säga åt människor att spara för att lösa sina ekonomiska problem är i mina ögon ungefär lika effektivt som att säga åt någon som är utbränd att "rycka upp sig och sluta vara så lat".
 
Jag hoppas kunna lämna ett stort arv efter mig till mina barn och barnbarn för att ge dem möjligheten att tex vara hemma flera år när deras barn är små utan att tänka på ekonomin (det hade jag önskat att jag kunde). Jag ser inte vad felet skulle vara med det?

Jag har sett vad ett stort arv kan göra för skada på en syskonskara så jag ser det som en stor risk. Min sparplanering för barnen handlar mer om initial hjälp under studier och tidigt vuxenliv med bostad osv.
 
Det var pga inkomstskillnader jag funderade över sparande. Om det kan vara ett sätt att överbrygga dessa? (Ej inräknat de som har det sämst ställt nu då)
Medan du sparar så ökar du i praktiken inkomstskillnaden för stunden. Det är först när man använder pengarna som de gör någon skillnad. Det är svårt att spara sig till en förmögenhet om man inte har en stor inkomst. För en med normal inkomst låt, säga 20.000 netto, kanske 5.000 kr kan vara möjlig medan den som tjänar 40.000 netto kan spara 10.000 och fortfarande ha 50% mer att röra sig med. Nu pratar vi inte om riktiga höginkomsttagare utan en hyfsad lön jämfört med en bra lön.
 
Men om nu alla vet så borde vi ha kunnat ta bort klasskillnaderna. Eftersom de är kvar så har troligtvis inte rätt lösning kommits på ;)

Fast bara för att vi vet varför betyder inte det att det är enkelt att hitta en lösning eller genomföra en lösning även om vi finner en sådan.

För övrigt tror jag inte "en lösning" räcker för klasskillnader, det är så många faktorer som spelar in.
 
En uteliggare är knappast professor, möjligen fd. Fast det är också extremt ovanligt. Professor är ju ett jobb, så är man det har man hyfsad lön, och då är det mycket ovanligt att man väljer att bo på gatan.

Men klass består absolut av många saker: pengar, utbildning, värderingar, smak, sätt att bete sig, kläder, bostad och bostadsort, osv.
Varför ägna dig åt att märka ord istället för att se på innebörden? Högutbildade kan hamna på gatan och miljonärer klara sig med ofullständig grundskola.

Utbildning har inget direkt samband med inkomst men är ofta en mycket betydande komponent.
 
Men om nu alla vet så borde vi ha kunnat ta bort klasskillnaderna. Eftersom de är kvar så har troligtvis inte rätt lösning kommits på ;)

Nej, alla vet inte. Men kunskapen om hur strukturer fungerar finns där. Det finns en massa sociala problem där vi vet mycket om varför de uppstår, men som fortfarande är svåra att lösa.

Sen utgår du också från att alla vill eliminera klassskillnader - så tror jag inte alls att det är. Du själv vill ju t ex lämna ett arv till dina barn, och kanske också lära dem om vikten av att ha en bra ekonomi, spara och placera. Sånt bidrar ju till att permanenta klasskillnader, för då kommer ju dina barn få en bättre start än de som inte får med sig sånt hemifrån.

Så dels vet inte alla hur det fungerar, dels vill inte alla få bort klasskillnader, dels skulle ett totalt klasslöst samhälle kräva rätt drastiska åtgärder, vilket även de som vet och i princip vill minska klasskillnaderna kanske inte känner sig särskilt pigga på.
 
Varför ägna dig åt att märka ord istället för att se på innebörden? Högutbildade kan hamna på gatan och miljonärer klara sig med ofullständig grundskola.

Utbildning har inget direkt samband med inkomst men är ofta en mycket betydande komponent.

Jo, ganska ofta har utbildning ett direkt samband med inkomst. Väldigt vanligt att det jobb man får efter avslutad utbildning betalar sig bättre, ffa på sikt, än det man hade innan. Däremot håller jag med dig om att det inte är ett hundraprocentigt samband, det finns undantag ibland.
 
Håller inte med där heller, det sitter väldigt många "på toppen" som faktiskt kämpat sig dit och som säger att det går men det kräver oerhört mycket kraft.

Det är ju så det är. Man kan ju inte förvänta sig att komma dit genom att knäppa på fingrarna. Däremot borde alla få möjlighet att ta sig dit om de är villiga att kämpa.

Problemet är ju att man börjar på olika ställen. Om två personer kämpar lika mycket blir den ema kanske sjuksköterska och den andre överläkare. Dessutom är ambitioner, flit och tilltro till sin egen förmåga också en del av det sociala arvet.
 
Du menade att prat om t ex "smarta investeringar" ger ett försprång men det är ju så mycket annat som ger det där försprånget för oss som vuxit upp i medelklass och uppåt.

Jag fattar f ö inte hur enskilt sparande ska skapa ett jämlikt samhälle. Kanske är jag för okunnig på ekonomi men jag får liksom inte ihop det, var ska alla pengar komma ifrån? För du menar väl att alla kan spara/investera sig upp i samhället? Jag tror att det krävs helt andra strukturella förändringar.
För att få ett bra sparande över tid krävs inte så stora insättningar per månad. Det som är avgörande är tiden du sparar samt ränta på ränta. Om vi tex tar börsen så har den i snitt gått upp 11% per år. sparar du 100kr/ månad ger detta drygt 79.000kr på 20år, 239.000kr på 30år och 681.000kr på 40år. (Trevligt tillskott till pensionen kanske? :))

Sparar du istället 250kr i månaden blir det 197.000kr på 20år, 597.000kr på 30år och 1.700.000kr på 40år.
500kr i månaden ger 394.000kr på 20år, 1.193.000kr på 30år och 3.400.000kr på 40år.

Och så vidare.

Om vi undantar de som verkligen måste vända på slantarna ur ekvationen (inte de som bara är dåliga på ekonomi och hellre lägger pengarna på skit) så kan ganska många åtminstone se till så att de slipper vara fattiga när de går i pension. En hel del kan t om gå i pension tidigare, trappa ner i arbetstid eller våga starta eget längre fram.

Jag menar att många kan spara sig till en bättre framtid och att om dessa gör det så frigör det resurser/ arbetstillfällen mm till de som inte kan :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 150
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 946
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 480
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp