Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vet du faktiskt inte.

Konkret tips på billig mat: Jag brukar koka ärtsoppa och frysa in. Om du odlar kan jag rekommendera att riva morötter och squash och steka, salt och peppar på. Jättegott!
Jag är för gammal för att kunna börja om.

Men tack för mat-tipset.

Mtp ekonomin kanske det går att köpa annat foder, men samma märke och för steriliserade katter för halva priset/10 kg säck.

Länk
Jo, katterna kanske överlever med ett lite sämre foder.
 
Psykologen som gav mig autismdiagnosen uttryckte också att jag på många sätt är en kapabel person.

Men jag tänker att om jag mister mitt hus så kommer jag aldrig mer att ha ett hus. Jag kommer aldrig att kunna skapa en skogsträdgård (börjar bli för gammal för det men har hunnit börja här).

Boendet är så jätteviktigt för mig. Jag vill ha frihet.
Sen när du har möjlighet skulle du kanske kunna sätta dig och rangrdna det som är viktigt för dig och det du vill. Huset är viktigast, men sen fallande ordning

För just nu har du nog lite för många saker som är viktiga och som viktas likvärdiga. Typ det är viktigt med huset, det är viktigt med bil, det är viktigt med katterna, det är viktigt att ha ett jobb som x, det är viktigt att inte ha ett jobb som y, det är viktigt att kunna spara, det är viktigt att ha dragkrok, det är viktigt att... Du förstår nog hur jag menar.

Inga av de sakerna är ju oviktiga. Men de är inte exakt lika viktiga. Bara du vet i vilken ordning de kommer dock. Men om du kan få en viss rangordning kan det vara lättare se vad du kan tänka dig göra avkall på när det kommer till kritan
 
Sen när du har möjlighet skulle du kanske kunna sätta dig och rangrdna det som är viktigt för dig och det du vill. Huset är viktigast, men sen fallande ordning

För just nu har du nog lite för många saker som är viktiga och som viktas likvärdiga. Typ det är viktigt med huset, det är viktigt med bil, det är viktigt med katterna, det är viktigt att ha ett jobb som x, det är viktigt att inte ha ett jobb som y, det är viktigt att kunna spara, det är viktigt att ha dragkrok, det är viktigt att... Du förstår nog hur jag menar.

Inga av de sakerna är ju oviktiga. Men de är inte exakt lika viktiga. Bara du vet i vilken ordning de kommer dock. Men om du kan få en viss rangordning kan det vara lättare se vad du kan tänka dig göra avkall på när det kommer till kritan
Jag kan inte rangordna. Och vad gäller jobb så finns inga alternativ. Bra jobb kommer jag aldrig att få. Jag får ta det som erbjuds helt enkelt och hålla käften sen.
 
Jag kan inte rangordna. Och vad gäller jobb så finns inga alternativ. Bra jobb kommer jag aldrig att få. Jag får ta det som erbjuds helt enkelt och hålla käften sen.
Nej du kan inte rangordna nu. Det är helt i sin ordning och inte konstigt, just nu är det överväldigande. Men framöver så kommer du att kunna det. Jag är helt övertygad om att du inte har all oro och startat tråden osv för att sen skita i allt och låta allt vara som det är tills du går i konkurs. Men Rom byggdes inte på en dag, och det går heller inte lösa stora problem på en dag. Så låt det få ta lite tid, var lite snäll mot dig själv
 
Garanterat och kan du säkna deras matkostnad med hälften (eller mer) så är det ju en början.
Den där säcken kostade 552 och den säck de äter av nu kostade 995. Så sänkningen är inte riktigt 50% men någonstans i närheten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Du svarar inte på hur jag med mina exekutiva svårigheter ska klara av att träna. Jag har liksom försökt hur många gånger som helst (att träna yoga). Klarar ej heller av att borsta tänderna dagligen.

Såg ett lagerjobb idag. Det krävdes truckvana. Det har inte jag. Städjobb har jag inte lyckats få. Industrijobb ser jag inga som jag klarar. Sökte jobb på Jysk men fick inte jobbet. Har spontanansökt i ett varuhus men inte fått svar. Skickade även en spontanansökan till granngården men har inte fått svar. Sökt jobb på ett företag som säljer produkter för kriser men har inte fått svar där heller. Så jag anser att jag söker brett. Inte bara kontor och trädgård.
Träna = friskare, kan bo kvar, kan utveckla ditt hus och trädgård.
Det borde väl vara motivation nog. Annars sök efter träningskompisar och boka tid med dom, blogga/instagramma om din träning, så har många influencer startat, du var ju inne på det ett tag. En av dom största här i DE började så, la upp sina pass för att motivera sig själv, motiverade en hög andra på köpet och lever nu på Instagram.

Lite måste man ju göra själv. Du fixar ju att regelmässigt och mycket vara online och författa en massa text här, så helt utan förmåga att göra något är du ju inte.

Jag får också tvinga mig att lyfta röven och träna. Jag tvingar mig logga ut från soc med och göra saker offline, det är så lätt att fastna och leva livet online istället för offline.
 
Nej du kan inte rangordna nu. Det är helt i sin ordning och inte konstigt, just nu är det överväldigande. Men framöver så kommer du att kunna det. Jag är helt övertygad om att du inte har all oro och startat tråden osv för att sen skita i allt och låta allt vara som det är tills du går i konkurs. Men Rom byggdes inte på en dag, och det går heller inte lösa stora problem på en dag. Så låt det få ta lite tid, var lite snäll mot dig själv
Tvivlar på att jag någonsin kommer att kunna rangordna. Jag har aldrig kunnat sånt.

Har funderat på moppe som alternativ till bil, men kommer inte att våga köra på vintern när det är snö, halt och kallt.

Du kanske inte behöver börja om. Det skulle ju kunna bli så att du får mer ork framöver (av medicin t ex) och faktiskt orkar jobba med något du redan kan.
I tanken var jag redan på soc-kontoret med mössan i hand, utan pengar och hus. Och därifrån tar jag mig inte tillbaka.
 
Nej, jag kan inte spara alls nu. Men en tusenlapp i månaden vore absolut bättre än inget alls. Eftersom jag inte kan höja min inkomst måste jag sänka mina utgifter för att det ska vara möjligt.

Jag har ju sett hur illa det kan gå med ekonomin och vill inte uppleva det igen. Det var en helt galen tur att ingen av oss hamnade hos fogden.

Jag har i 8 år väntat på att mitt avlopp ska underkännas. Det kommer att hända. Jag vet dock inte när. Och när det händer måste jag kunna göra om mitt avlopp. Därav tvånget att kunna spara.
Jag tycker att en tusenlapp i månaden är ett ganska generöst sparande. 😅 Istället för att sätta en orimlig press på dig själv kan du väl helt enkelt försöka snåla vartenda öre du bara kan och sedan sätta över det som blir över i slutet på månaden på sparkontot. Alltså utan att stirra dig blind på en exakt summa.
 
Kan vi försöka hålla oss till att tala ekonomi i den här tråden.

Som jag sagt tidigare tycker jag 2400 kr per månad för katterna verkar orimligt mycket.
Det borde väl vara ganska enkelt att komma ner till hälften utifrån vad andra skrivit om sina kostnader.
Om du dessutom nu hade 11000 i månaden och inte 10000, så har du alltså 2000 kronor mer att använda per månad. Kanske uthyrningen av rum ger lite extra också.

När det gäller avlopp har jag för mig att vi fick minst ett år på oss att ordna och då kanske du redan fått lite mer jobbinkomster.
 
Träna = friskare, kan bo kvar, kan utveckla ditt hus och trädgård.
Det borde väl vara motivation nog. Annars sök efter träningskompisar och boka tid med dom, blogga/instagramma om din träning, så har många influencer startat, du var ju inne på det ett tag. En av dom största här i DE började så, la upp sina pass för att motivera sig själv, motiverade en hög andra på köpet och lever nu på Instagram.

Lite måste man ju göra själv. Du fixar ju att regelmässigt och mycket vara online och författa en massa text här, så helt utan förmåga att göra något är du ju inte.

Jag får också tvinga mig att lyfta röven och träna. Jag tvingar mig logga ut från soc med och göra saker offline, det är så lätt att fastna och leva livet online istället för offline.
Men du fattar ju inte. Jag kan inte tvinga mig att börja fungera. Det har aldrig gått fast jag har försökt många gånger. Klarar som sagt inte ens av att borsta tänderna. Tror du jag VILL springa till tandläkaren? Nej, men det går ändå inte. Jag kan sitta och ladda en hel dag för att laga mat (enda uppgiften på HELA dagen) och ändå misslyckas. Jag skriver upp saker jag ska göra i en app, för att jag vill göra de sakerna. Det finns ett behov av att få de gjorda. Jag misslyckas ändå.

Kan du verkligen inte se problemet?
 
En fundering @Wille
Påverkar dina problem med tex matlagningen din ork och mående? Skulle det underlätta på något vis om någon kom hem till dig och lagade maten åt dig eller kom med matlådor?
I så fall kanske hemtjänst skulle vara av godo, och göra det lättare ha ork och fokus på övrigt och i förlängningen hjälpa ekonomin med
 
Jag tycker att en tusenlapp i månaden är ett ganska generöst sparande. 😅 Istället för att sätta en orimlig press på dig själv kan du väl helt enkelt försöka snåla vartenda öre du bara kan och sedan sätta över det som blir över i slutet på månaden på sparkontot. Alltså utan att stirra dig blind på en exakt summa.
Okej. Förut så la jag undan runt femtusen i månaden när jag hade heltidsjobb och en Toyota. Red dessutom på ridskola, men hade inga katter.

Nu har jag inget över när månaden är slut utan har fått ta av sparpengarna.

Kan vi försöka hålla oss till att tala ekonomi i den här tråden.

Som jag sagt tidigare tycker jag 2400 kr per månad för katterna verkar orimligt mycket.
Det borde väl vara ganska enkelt att komma ner till hälften utifrån vad andra skrivit om sina kostnader.
Om du dessutom nu hade 11000 i månaden och inte 10000, så har du alltså 2000 kronor mer att använda per månad. Kanske uthyrningen av rum ger lite extra också.

När det gäller avlopp har jag för mig att vi fick minst ett år på oss att ordna och då kanske du redan fått lite mer jobbinkomster.
Jag lär tyvärr inte få ihop vad jag behöver till avloppet på ett år. Inte ens två år.

I somras när jag jobbade så tänkte jag att jag skulle spara då jag jobbade heltid, men en massa extra utgifter (bl.a. 3 punkteringar) tog pengarna jag skulle ha sparat.
 
En fundering @Wille
Påverkar dina problem med tex matlagningen din ork och mående? Skulle det underlätta på något vis om någon kom hem till dig och lagade maten åt dig eller kom med matlådor?
I så fall kanske hemtjänst skulle vara av godo?
Ja, det gör det ju. Men nu får jag hjälp av boendestöd. Det är dock jag som lagar maten helt själv.

Hemtjänst har jag inte råd med.

Är också lite kräsen med mat. Tänker inte så mycket på det när jag är hemma men t.ex. på sjukhuset nyligen så kunde jag i princip bara äta halva lunchen.
 
När det gäller avlopp har jag för mig att vi fick minst ett år på oss att ordna och då kanske du redan fått lite mer jobbinkomster.

Jag fick 5 år på mig att söka tillstånd för det nya och sen 2 år på mig att åtgärda, så 1 år känns snålt med tid.

Befintligt duger inte längre fick jag (och de flesta i byn) reda på för 2 år sen. I år blir mitt utbytt.
 
Okej. Förut så la jag undan runt femtusen i månaden när jag hade heltidsjobb och en Toyota. Red dessutom på ridskola, men hade inga katter.

Nu har jag inget över när månaden är slut utan har fått ta av sparpengarna.


Jag lär tyvärr inte få ihop vad jag behöver till avloppet på ett år. Inte ens två år.

I somras när jag jobbade så tänkte jag att jag skulle spara då jag jobbade heltid, men en massa extra utgifter (bl.a. 3 punkteringar) tog pengarna jag skulle ha sparat.
Fast nu är din ekonomiska situation en annan. Jag förstår att det är frustrerande, men det känns i mina ögon verkligen som en lyx att kunna stuva undan femtusen per månad och ha dyr hobby ovanpå det. Jag tror du måste sänka dina förväntningar, sitta stilla i båten och tänka utifrån din nuvarande situation - som givetvis kan förändras när som helst.
 
Fast nu är din ekonomiska situation en annan. Jag förstår att det är frustrerande, men det känns i mina ögon verkligen som en lyx att kunna stuva undan femtusen per månad och ha dyr hobby ovanpå det. Jag tror du måste sänka dina förväntningar, sitta stilla i båten och tänka utifrån din nuvarande situation - som givetvis kan förändras när som helst.
Om bara sparkontot kunde sluta krympa åtminstone!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 140
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 418
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp