Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag kommer ju kunna producera egna russin och egna nötter framöver. Det är mest en väntan på skörd ännu.
Min favorit gröt är havregrynsgröt med russin och solrosfrön, säsongens frukt och mjölk. Jättegott. Om du gillar pumpafrön så går det att odla egna genom att sätta nakenfröpumpa. Solrosfrön har jag aldrig lyckats med, de äts upp av fåglarna och jag vet inte hur man gör för att skala dem på ett snabbt och smidigt sätt, men de är ju ganska billiga i inköp.

Fröknäcke är det ju många som äter det ligger ganska högt i protein och fett men lågt i kolhydrater då det inte är något mjöl i http://deffmat.blogspot.com/2015/02/froknacke-122-kcal.html.
 
Det tar för lång tid att koka upp vattnet då min spis är sjukt långsam och sen tar det 5 minuter att koka nudlarna. Det är äggnudlar jag äter. Smakar inget och behöver något annat till, såsom en gryta av något slag och då är vi inne på matlagning.

Nudlar med sån där smakpåse äter jag inte.
Ah, det var sådana med smakpåse jag tänkte på. Det är ju verkligen snabbt och billigt. :)
 
Ett tag när jag behövde äta mer matiga mellanmål gjorde jag sådana här omelettmuffins, jag tyckte de var helt ok att äta kalla och man kan ju ha i vilken grönsak som helst och ost efter smak.
 
Iom att du äter ägg @Wille så är kanske Äggröra i micro?
Knäck ägget/äggen i en glasskål, i med en skvätt (0,5dl per ägg) mjölk, lite olja (tex rapsolja, 1 tsk per ägg) och om så önskas valfria kryddor tex torkade örter, vitlökspulver eller chili.
Kör i 30 sekunder, rör om med gaffel, och sen 30 sek till, ev lite till beroende på önskad konsistens. Ät med samma gaffel som du rörde med för minimalt med disk. Total tidsåtgång 2 minuter.
 
Är det någon som har fler tips på vad jag kan ersätta Modifasten med? Inte mackor eller musli för det äter jag redan andra tider på dagen. Det måste vara enkelt och kräva typ ingen tillagning alls.
Grekisk yoghurt, finns med 0.3 % eller något sådant, med smak. Jättegod, få kcal om man är ute efter det och bra med protein. Mättande! Blir billigare än 20 kronor per portion, kostar ca 36 kr och räcker till flera portioner. Den är inte alls konsistensmässigt likt kvarg.
 
En aning OT, men hur många ägg om dagen kan man äta? Jag brukar ju göra en pannkaka till frukost (utom när jag har bråttom) och då har jag i två ägg. Jag känner att jag kanske behöver hitta en äggleverantör som inte utfodrar med fiskmjöl.
 
Grekisk yoghurt, finns med 0.3 % eller något sådant, med smak. Jättegod, få kcal om man är ute efter det och bra med protein. Mättande! Blir billigare än 20 kronor per portion, kostar ca 36 kr och räcker till flera portioner. Den är inte alls konsistensmässigt likt kvarg.
Låter bra! Jag tänker att där passar det nog att slänga i olika bär också.
 
En aning OT, men hur många ägg om dagen kan man äta? Jag brukar ju göra en pannkaka till frukost (utom när jag har bråttom) och då har jag i två ägg. Jag känner att jag kanske behöver hitta en äggleverantör som inte utfodrar med fiskmjöl.
Du kan äta hur många du vill, tidigare trodde de att man fick högt kolesterol av ägg men det visade sig inte stämma. Vad jag vet är det bara problem med EKO-ägg då det fodret innehåller fiskmjöl.
 
Du kan äta hur många du vill, tidigare trodde de att man fick högt kolesterol av ägg men det visade sig inte stämma. Vad jag vet är det bara problem med EKO-ägg då det fodret innehåller fiskmjöl.
Det är bara eko-ägg jag köper, så fiskmjölet är ett problem.

Jag skulle behöva hitta någon lokal äggproducent som inte utfodrar med fiskmjöl. Vet att närmaste grannen har höns men tvivlar på att hon har ägg att sälja. Borde kanske fråga.
 
Det är bara eko-ägg jag köper, så fiskmjölet är ett problem.

Jag skulle behöva hitta någon lokal äggproducent som inte utfodrar med fiskmjöl. Vet att närmaste grannen har höns men tvivlar på att hon har ägg att sälja. Borde kanske fråga.
Jag har inte EKO men mina höns och tuppen går i trädgården och pickar fritt och fodras med vegetabiliskt hönsfoder utan fiskmjöl. Jag vill inte de ska äta fiskmjöl så jag kommer inte ställa om till EKO. Jag får ca 7 ägg/dag på nio hönor, säljer en del på jobbet och ger bort till grannen för det är mer än vad jag själv förbrukar. Det jag säljer på jobbet betalar hönsfodret och om jag måste ta bort någon höna eller tupp hjälper grannen mig med det.
 
Det tar för lång tid att koka upp vattnet då min spis är sjukt långsam och sen tar det 5 minuter att koka nudlarna. Det är äggnudlar jag äter. Smakar inget och behöver något annat till, såsom en gryta av något slag och då är vi inne på matlagning.

Nudlar med sån där smakpåse äter jag inte.
Det här är kanske för mycket matlagning, men medan jag kokar upp vatten och nudlar så steker jag icas wokgrönsaker (och ev. deras frysta svampmix) och vänder ner ett ägg. Äter det med en klick jordnötssmör och sweet chili.
 
Jag tänker även pulversoppa, eller typ rotmospulver men föreställer mig att det kan vara palmolja även där.
När jag har ont om pengar eller ork brukar jag inte prioritera sådant. :)
 
Jag har inte EKO men mina höns och tuppen går i trädgården och pickar fritt och fodras med vegetabiliskt hönsfoder utan fiskmjöl. Jag vill inte de ska äta fiskmjöl så jag kommer inte ställa om till EKO. Jag får ca 7 ägg/dag på nio hönor, säljer en del på jobbet och ger bort till grannen för det är mer än vad jag själv förbrukar. Det jag säljer på jobbet betalar hönsfodret och om jag måste ta bort någon höna eller tupp hjälper grannen mig med det.
Det är väl inte ens lönt att krav-certifiera bara 9 höns?
Jag tänker även pulversoppa, eller typ rotmospulver men föreställer mig att det kan vara palmolja även där.
När jag har ont om pengar eller ork brukar jag inte prioritera sådant. :)
Jag är inget stort fan av soppa men kan äta det ibland.
 
Låter bra! Jag tänker att där passar det nog att slänga i olika bär också.
Jättebra med bär, nötter eller lite honung i tex om man vill variera lite.

Att ha några kokta ägg i kylen tycker jag är kanon för att lätt få i sig något mellis. Antingen som det är med salt/örtsalt eller om man äter typ kaviar etc. Eller på smörgås.
Man kan ju ta ett ägg ihop med annat plock med. Lite nötter, frukt, grönsaker som går att äta som det är bara.

Chiapudding går ju lätt att röra ihop i ett glas och ha redo i kylen med. Lite chiafrön och antingen mjölk eller havremjölk och antingen frukt/bär eller kakao, vaniljsocker etc.
 
En aning OT, men hur många ägg om dagen kan man äta? Jag brukar ju göra en pannkaka till frukost (utom när jag har bråttom) och då har jag i två ägg. Jag känner att jag kanske behöver hitta en äggleverantör som inte utfodrar med fiskmjöl.
Det stod ju i den senaste vevan med ekoägg att en vuxen inte ska äta mer än 40-50 ägg i veckan pga vad det nu var för plast/gift. Jag äter ofta fem ägg om dagen. Så sjukt enkel och bra mat. Äggröra eller stekt är snabbast, kokt minst disk.

Och havregrynsgröt: tycker honung utrörd i gröten är en game changer. Supergott och tar bort det stabbiga i konsistensen. Och det har du ju egen vad jag fattat. Kryddor gör grejer med smaken. Kanel, kardemumma, ingefära. Om du gillar sött så koka med banan i gröten, det maxar verkligen sötman men är ju fortfarande bara nyttig och mättande banan. Jag har också (som någon annan redan nämnt) gärna fett i för mättnad; smör, nötsmör eller kokosolja. Men det ändrar såklart inte att det är spannmål.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 149
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp