Bukefalos 28 år!

komma igång med träning/tävling

cili

Trådstartare
vi har två australian shepherds hemma, den ena är 3, den andra är 1 (nyss fyllda på båda)
de tränas av mamma främst i agility, men hon har ju inte all tid i världen och eftersom de är två stora hundar med en hel del egen vilja så är det ju lite svårt
jag bor endast hemma på helgerna, men det är ju alltid något
båda är aktuella för agility, freestyle, lydnad och utställning, men så till frågan: hur kommer man igång med det hela? vilket är lättast att satsa på först? (alltså att man går vidare till de andra grejerna efter hand)
vi har ett relativt stort gräsområde med en del träd ca 100 meter från lägenheten, där brukar jag sysselsätta dem när vi är ute på promenad
hur gör man sedan om man vill gå vidare till tävling mot andra? hur går det till då?

just nu blir det mest någon blandning av freestyle och lydnad när vi är ute på promenad, har lärt dem en del freestylerörelser, men just nu känns det bara som om allt står still. några tips på nya grejer att lära dem?
 
Sv: komma igång med träning/tävling

Allt man gör med hunden handlar ju om kontakt. Så därifrån måste Du utgå. Kontakt är inte att den ska titta dig i ögonen, det är en missuppfattning från många. Kontakt är relationen mellan Dig och hunden. En bra relation ger en bra kontakt som i sin tur resulterar i ett gott samarbete.

Så börja med att kunna leka med Dina hundar, se till att ha roligt ihop. Sedan kan du börja lära in lite trick hemma. Samtidigt rekommenderar jag dig att gå på lydnandskurs antingen privat eller på bk. Där får du hjälp med lydnadsmoment och framförallt hur du kan gå vidare och träna hemma. På kursen kommer du även i kontakt med ev nya träningskompisar och så får du hjälp med hur det går till på tävling, då det ofta anordnas träningstävlingar.

Ett snabbt svar då jag har ont om tid. Lycka till!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: komma igång med träning/tävling

Leker gör vi ofta, och trick har jag tränat in hemma. det är just det att det står still helt, det blir bara samma trick hela tiden
lydnadskurs kan jag dessvärre inte komma till, båda klubbarna här i stan ligger på för långt avstånd och det är inte ofta mamma kan skjutsa mig. hon är själv en av de drivande på den ena klubben och är alltså där och tränar på vardagar (då jag bor i annan stad) samt leder själv lydnadskurser (bl.a.)
hon började träna in lite freestyletricks med den äldre hunden (han är mer seriös av sig) och letade efter lämplig musik för att göra ett program, men nu verkar hon ha lagt ner det projektet - så jag tänkte ta upp det igen. freestyle är en gren som intresserar mig väldigt mycket, men det krävs ju otrolig lydnad som grund
 
Sv: komma igång med träning/tävling

Har hon inga träningar på helgerna oxå då? På våran brukshundsklubb så har vi alltid allmänträning och agilityträning på söndagarna vilket är väldigt roligt! Då är ofta fullt med folk på alla planer och även i fika rummet och man får många nya tips.
Då kan gå lite emellan övningarna, först träna lite lydnad och sen lite agility eller något annat som man tycker är roligt.
Du får väl prata med din mamma och så får ni väl gå igenom vad ni ska göra med hundarna. Jag kan tänka mig att det är svårt att få något att fungera 100% om man bara kan träna på helgerna. När det är högsäsong med agilityn så tränar jag på klubben minst två gånger i veckan plus att vi tränar annat hemma.
Hemma håller jag bla på att lära in höger och vänster och även att kunna skicka utan att det är hinder att styra mot.
 
Sv: komma igång med träning/tävling

sen i höst när jag flyttar från skolan till lägenhet så kan det finnas möjlighet att jag kan ta en av hundarna/båda nån vecka ibland (eller ofta om jag får bestämma), samt att jag har i stort sett hela sommaren med dem
hon har inga träningar just nu vad jag vet, det är vinteruppehåll medans det ser ut som det gör ute (endast utebanor, de har nog fortfarande inget klubbhus ens). dock åker hon upp och tränar med en kompis ibland
 
Sv: komma igång med träning/tävling

Tips dem om att kolla om det finns något ridhus de kan låna/hyra att ha vinterträningar i. Förra året ökade medlemsantalet i klubben rejält under vinterträningen... Fast iår var det nästan bara vi agilityfantaster som var intresserade så av åtta träningar så är sex inriktade på agility... Vi har då möjlighet att ha våra hinder stå där och plocka fram varje gång, lite tung och bökigt men är man många så går det fort!
 
Sv: komma igång med träning/tävling

de har dessvärre för dålig ekonomi för det än så länge (nystartad klubb), men mamma brukar träna på grannstadens klubb ibland, de har närmare till ridhuset (jag har ingen möjlighet att följa med p.g.a. hästen som måste gå först)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 245
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 595
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp