Bukefalos 28 år!

Lön - hovslagare??

Här står det att medellönen är 24,000 i månaden, tänker att det är före skatt. Kvinnor något högre lön än män, i genomsnitt.
https://allastudier.se/jobb-o-lön/125-hovslagare
Skulle inte lita på någon sida som visar snittlön när det kommer till ett yrke som så mycket dominerar av egenföretagare. När jag gick började jobba som hovslagare så fanns det 1 anställd hovslagare i hela landet och resterande egenföretagare.
 
Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan en hovslagare generellt sätt plocka ut i lön varje månad?

Tungt, skaderisk, dålig lön etc är svaren jag oftast får istället för svaret på min fråga. Så jag önskar att inte bli avrådd i denna tråd. Jag är enbart nyfiken på vad man kan tänkas tjäna för att beräkna om det är ett yrke som jag också kan tänkas leva på. 😊
Min hovslagare jag hade dom senaste åren sa att han nästan måste snitta på runt 200 hästar i månaden för att få det att gå runt på ett vettigt sätt. Sen beror det väl på vad han ansåg "få det att gå runt" betyder vilket väl är olika för alla.
 
Min hovslagare jag hade dom senaste åren sa att han nästan måste snitta på runt 200 hästar i månaden för att få det att gå runt på ett vettigt sätt. Sen beror det väl på vad han ansåg "få det att gå runt" betyder vilket väl är olika för alla.
Det kan ju inte stämma?
Om han är snorbillig och tar 1000 kr/häst så är det 200 000 kr/månad. Nog för att man har olika åsikter om vad som är en vettig lön... men....
 
Min hovslagare jag hade dom senaste åren sa att han nästan måste snitta på runt 200 hästar i månaden för att få det att gå runt på ett vettigt sätt. Sen beror det väl på vad han ansåg "få det att gå runt" betyder vilket väl är olika för alla.

Blir inte det typ 10 hästar om dagen? Låter tufft.
 
Blir inte det typ 10 hästar om dagen? Låter tufft.
Runt 5 till 6 hästar per dag blir det. Tror inte det är helt omöjligt, vet att han var anställd av större stall där han kunde ta många på en dag utan resväg emellan dessutom och då är det lättare att ta fler hästar per dag antar jag. Om man orkar fysiskt.
 
Senast ändrad:
Det kan ju inte stämma?
Om han är snorbillig och tar 1000 kr/häst så är det 200 000 kr/månad. Nog för att man har olika åsikter om vad som är en vettig lön... men....
Men det blir det ju inte, det är ju skatt och allting på det. Tror jag betalade då runt 1200kr för en helskoning. Det var ju inte 1200kr ner i fickan för honom.
 
Men det blir det ju inte, det är ju skatt och allting på det. Tror jag betalade då runt 1200kr för en helskoning. Det var ju inte 1200kr ner i fickan för honom.
Det blir det visst, jag skrev inte att 200 000 var lönen. Och med 1200 så är det 240 000 kr in i företaget/månad, sen avgifter på det, 65% skrev de längre upp i tråden. Givetvis försvinner lite för material, men...

Så 240 000*0,35=84 000 kr/månad. Det får nog med alla mått räknas som en rätt hög lön. Givetvis cirka siffror här - men hur man än vrider och vänder på det så är det rätt hög lön.
 
Runt 5 till 6 hästar per dag blir det. Tror inte det är helt omöjligt, vet att han var anställd av större stall där han kunde ta många på en dag utan resväg emellan dessutom och då är det lättare att ta fler hästar per dag.
200 Hästar i månaden blir 9-10 hästar om dagen. En månad har 20 till 23 jobbdagar. 5 till 6 hästar om dagen skulle innebära en månad med 34-35 jobbdagar.
Då faller på sin egen rimligthet. Okej med 10 om dagen om det är verkningar men inte helskoningar.
 
Det blir det visst, jag skrev inte att 200 000 var lönen. Och med 1200 så är det 240 000 kr in i företaget/månad, sen avgifter på det, 65% skrev de längre upp i tråden. Givetvis försvinner lite för material, men...

Så 240 000*0,35=84 000 kr/månad. Det får nog med alla mått räknas som en rätt hög lön. Givetvis cirka siffror här - men hur man än vrider och vänder på det så är det rätt hög lön.
Har du tänkt på momsen som ska betalas in till skatteverket nu?
 
200 Hästar i månaden blir 9-10 hästar om dagen. En månad har 20 till 23 jobbdagar. 5 till 6 hästar om dagen skulle innebära en månad med 34-35 jobbdagar.
Då faller på sin egen rimligthet. Okej med 10 om dagen om det är verkningar men inte helskoningar.
Jag vet inte huruvida det var verkningar eller helskoningar, det var vad han sa att han behövde för att få det att går runt. Som sagt så skodde han även på helger också. Tror ju inte direkt att han tjänade på att ljuga för mig om antalet hästar han behövde ha i månaden för att kunna få ihop livet.
 
Det blir det visst, jag skrev inte att 200 000 var lönen. Och med 1200 så är det 240 000 kr in i företaget/månad, sen avgifter på det, 65% skrev de längre upp i tråden. Givetvis försvinner lite för material, men...

Så 240 000*0,35=84 000 kr/månad. Det får nog med alla mått räknas som en rätt hög lön. Givetvis cirka siffror här - men hur man än vrider och vänder på det så är det rätt hög lön.
Som sagt, vad han menade med "få det att gå runt" vet inte jag. Alla har väl olika krav på vad för lön som behövs för att leva det livet man vill ha. Och jag skrev inte att det var dålig lön, skrev bara vad han sa behövdes för att han skulle kunna bedriva sin verksamhet med servicen han hade.

Sen vet ju inte jag vad han hade för kostnader i livet i övrigt. För vissa är det en väldigt hög lön medans det inte är det för andra. Jag vet dock att han hade en mängd med egna hästar och gård och det kostar ju.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte huruvida det var verkningar eller helskoningar, det var vad han sa att han behövde för att få det att går runt. Som sagt så skodde han även på helger så det var inte intryckt på 5 dagar i veckan.
Vilken typ av jobb är avgörande när vi pratar om hur många kunder om dagen.
Ändå imponerande med att någon har 34dagar eller fler på en månad.
 
Här kostar en helskoning ca 1800 kr. 4 hästar/dag ger 7200 kr. 18 arbetsdagar (för att få ihop till semester) per mån ger 130 tkr. Sedan ska ju fasta och rörliga kostnader betalas men spontant borde det kunna bli en hygglig månadslön, betydligt över 22-24 tkr annars behöver man nog se över sin omkostnader.
 
Runt 5 till 6 hästar per dag blir det. Tror inte det är het omöjligt, vet att han var anställd av större stall där han kunde ta många på en dag utan resväg emellan.
Hur blir 200 hästar i månaden 5-6 per dag? Arbetar han lika mycket 7 dagar i veckan, månaden runt? :confused:

Hur som helst, om man räknar baklänges... 200 hästar á (lågt räknat) 1000 kr + moms = 200 tkr in. Om man med "gå runt på vettigt vis", vilket förstås är helt subjektivt, tänker en bruttolön runt 35 tkr så betyder det en lönekostnad på i storleksordningen 45 tkr. Lägg till litet extra pensionsavsättningar så kanske 50 tkr.
Material - här är jag ute på rejält tunn is men fyra skor och en handfull söm tycker jag borde klara sig runt 250 kr + moms (högt räknat), alltså 250 kr x 200 hästar = 50 tkr om alla 200 är helskoningar.
Då finns runt 100 tkr/mån kvar till omkostnader som bil, verktyg, arbetskläder, försäkring, ev. bokföringstjänster, fortbildning m m, alltså en dryg miljon om året.

Med reservation för att jag missat något vitalt, så tycker jag att det låter som väldigt goda marginaler. Det säger jag utifrån 30+ år som egenföretagare, periodvis som försörjningsarbete och periodvis som bisyssla.
 
Vilken typ av jobb är avgörande när vi pratar om hur många kunder om dagen.
Ändå imponerande med att någon har 34dagar eller fler på en månad.
Som sagt, jag la inte så stort intresse i min hovslagares verksamhet och alla hästar han skodde/verkade. Jag skrev vad han sa behövdes för att få livet att gå runt och vad han behövde för att leva helt på det.

Sen när är 5 till 6 hästar om dagen som krav att det är 34 dagar i snitt på en månad? I snitt i månaden är det 30 dagar. Att då sko/verka fler på ett ställe en eller några dagar i månaden gör absolut att det går att få in det antalet hästar per månad.
 
Hur blir 200 hästar i månaden 5-6 per dag? Arbetar han lika mycket 7 dagar i veckan, månaden runt? :confused:

Hur som helst, om man räknar baklänges... 200 hästar á (lågt räknat) 1000 kr + moms = 200 tkr in. Om man med "gå runt på vettigt vis" tänker en bruttolön runt 35 tkr så betyder det en lönekostnad på i storleksordningen 45 tkr. Lägg till litet extra pensionsavsättningar så kanske 50 tkr.
Material - här är jag ute på rejält tunn is men fyra skor och en handfull söm tycker jag borde klara sig runt 250 kr + moms (högt räknat), alltså 250 kr x 200 hästar = 50 tkr om alla 200 är helskoningar.
Då finns runt 100 tkr/mån kvar till omkostnader som bil, verktyg, arbetskläder, försäkring, ev. bokföringstjänster, fortbildning m m, alltså en dryg miljon om året.

Med reservation för att jag missat något vitalt, så tycker jag att det låter som väldigt goda marginaler. Det säger jag utifrån 30+ år som egenföretagare, periodvis som försörjningsarbete och periodvis som bisyssla.
Som sagt, om han skor i större stall/ridskolor så går det absolut att få in det antalet hästar per månad. Plus att som jag skrev så skodde han även på helger om det behövdes.

Jag tror inte som sagt att han tjänade på att hitta på ett antal hästar som behövdes för att det skulle gå runt för honom i hans verksamhet i hans liv.
 
Min hovslagare jag hade dom senaste åren sa att han nästan måste snitta på runt 200 hästar i månaden för att få det att gå runt på ett vettigt sätt. Sen beror det väl på vad han ansåg "få det att gå runt" betyder vilket väl är olika för alla.
Det blev inte missförstånd och hen menade 200 hästar/kunder totalt, inte per månad? Om hästarna skos/verkas i genomsnitt var 6:e vecka innebär det drygt 6 hästar om dagen.
 
Det blev inte missförstånd och hen menade 200 hästar/kunder totalt, inte per månad? Om hästarna skos/verkas i genomsnitt var 6:e vecka innebär det drygt 6 hästar om dagen.
Jag vet bara att han sa att han måste sikta på att ha ett snitt på runt 200 hästar i månaden. Det kan ju lika gärna vara så att han menade månad som i perioder också, som i skoperioder, att han menade på en "vanlig" skoperiod som min häst hade på runt 6 veckor att det måste få plats drygt 200 kunder på den tiden. Tänker man så så är inte 200 kunder per skoperiod mycket, det blir drygt 100 hästar i månaden.

Om det är i "skoperioder" som i var 6:e vecka som menades med månad så är inte 200 hästar mycket.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 934
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 389
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 977
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp