Bukefalos 28 år!

Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Kl
Har inte läst hela tråden.
Svarar på ursprungsinlägget.
Jag köper endast svenskt kött. Det som stör mig är när jag äter lunch. Där har jag ingen koll alls på köttet. Alla dessa tai-restauranger, som jag äter på (jag tål inte mjölk, så sushi och tai är säkra kort), jag tvivlar på att råvarorna är svenska. Reser i mitt jobb, så jag kan inte ha matlåda, är förpassad till att äta på lunchrestauranger, men jag känner själv att det är ovisst om ursprung på maten. Tänker ofta på det men har inte hittat någon inre kompass att följa.
 
Sitter nog en jäkla massa i liknande sits som mig och läser.
Om jag ska summera olika antagande och anklagelser om köpare av utländsk kött: Så skiter jag i djurhållning, skiter i miljön, lat, snål, jag prioriterar mig över djuren, jag har inget emot sadistisk djurhållning, Jag har heller inget emot att servera mitt barn smittat kött. Trots att jag är utbildad inom kök och livsmedelsindustri och har 26 år om detta i mitt yrkesliv så verkar jag inte fatta att det finns annan mat :crazy:.
Dessutom har ord som idioti, korkad och oengagerad dykt upp om sådana som mig. Jag borde också styra in min son på en köttfri livstil när jag inte har råd att enbart servera svenskt. Något jag vill minnas att det funnits trådar om förut och där blev föräldern som ville välja vegg mot sitt barns vilja sågad längs fotknölarna av hela Buke. Inte lätt att göra rätt.

Jag bjuder hem alla som tror sig kunna göra bättre än mig hit. Ni får min budget och så kan ni få sätta ihop en näringsriktig meny för en månad med sånt som min son äter, sånt vi tål osv. Gör gärna detta månad ut och månad in. Jag är skitglad om jag slipper den tyngden och kan äta med ett rent samvete :)

Lika stor insyn, empati och kunskap som det finns om kött och djurhållning, lika lite av dessa bitar finns det för olika människor livssituation hos en del i tråden.

Håller med dig Voff. Jag får ut 9000 kr i månaden, har en hyra på 5500 kr, plus då lite annat, ingen lyx på nåt sätt. Jag har inte körkort eller bil, finns inget närproducerat i affären vad jag sett och jag har inte plats i frysen för att köpa en lycklig död ko.
Hade jag bott kvar i Uppsala hade det varit enklare.
Jag äter eg bara mat de veckor jag har dottern, de andra veckorna lever jag på gröt eller kaffe och macka.
Jag röker inte och dricker inte (jo lite öl, men den fick jag gratis tack vare att jag passade en hund i somras)
Visst dottern har ett xbox, en present från en kompis, jag har en plattv ( mammas gamla som jag fick när hon dog), och jag har en kanin. Dottern gillar inte grönsaker, lätt att få henne till vegetarian då, gurka och majs kan hon äta. Men jag lagar nästan all mat från grunden, försöker köpa bill
 
Håller med dig Voff. Jag får ut 9000 kr i månaden, har en hyra på 5500 kr, plus då lite annat, ingen lyx på nåt sätt. Jag har inte körkort eller bil, finns inget närproducerat i affären vad jag sett och jag har inte plats i frysen för att köpa en lycklig död ko.
Hade jag bott kvar i Uppsala hade det varit enklare.
Jag äter eg bara mat de veckor jag har dottern, de andra veckorna lever jag på gröt eller kaffe och macka.
Jag röker inte och dricker inte (jo lite öl, men den fick jag gratis tack vare att jag passade en hund i somras)
Visst dottern har ett xbox, en present från en kompis, jag har en plattv ( mammas gamla som jag fick när hon dog), och jag har en kanin. Dottern gillar inte grönsaker, lätt att få henne till vegetarian då, gurka och majs kan hon äta. Men jag lagar nästan all mat från grunden, försöker köpa bill
Plus att soc i min och voffs kommun räknar som de fått sin utbildning i flingpaketet.
En månad kan jag få hjälp, nästa med samma inkomst har jag fått för mycket och får ingen hjälp.
Har fått överklaga (och fått rätt) varje gång.

Sen att bli vegetarian funkar inte för mg.
Min allergi gör att jag inte kan äta mycket av det man ska äta för att komplettera kosten.
Har inte råd med dyra kosttillskott.
Och är det inte lika illa att köpa den billiga vegmaten som att köpa det billiga köttet?
 
Håller med dig Voff. Jag får ut 9000 kr i månaden, har en hyra på 5500 kr, plus då lite annat, ingen lyx på nåt sätt. Jag har inte körkort eller bil, finns inget närproducerat i affären vad jag sett och jag har inte plats i frysen för att köpa en lycklig död ko.
Hade jag bott kvar i Uppsala hade det varit enklare.
Jag äter eg bara mat de veckor jag har dottern, de andra veckorna lever jag på gröt eller kaffe och macka.
Jag röker inte och dricker inte (jo lite öl, men den fick jag gratis tack vare att jag passade en hund i somras)
Visst dottern har ett xbox, en present från en kompis, jag har en plattv ( mammas gamla som jag fick när hon dog), och jag har en kanin. Dottern gillar inte grönsaker, lätt att få henne till vegetarian då, gurka och majs kan hon äta. Men jag lagar nästan all mat från grunden, försöker köpa bill

I ditt fall så tycker jag att du ska koncetrera dig på att äta billigt, samt den mat din dotter gillar, så att du kan unna dig ett och annat när tillfälle ges, samt ha en harmoniskt tillvaro med din dotter.
 
@Rialavargen

Tur man är uppväxt med en mamma som kunde trolla med knäna när det gällde mat.

Precis så är det, jag har den tröjan jag med. Och nu kommer ett besvärligt 'men'....men! Jag började byta ut en sak i taget. Hade jag inte råd med ekoägg så fick det vara, tills jag hade råd. Jag började leta efter ekogrönsaker på torget (bondens marknad, säljer torgprodukter året runt) i stan och insåg snabbt att där fanns en kravbonde som sålde grönsaker mycket billigare än vad de kostade i affären, dessutom kunde jag välja exakta mängder som fick ner priset. Jag kunde även pruta, jag var ofta där innan de skulle plocka ihop och kunde få ner priset, ibland fick jag med saker gratis bara för att de kände igen mig och ville bli av med sakerna.
Man är inte tvungen att handla samvetslös mat, det finns sätt att handla mat med gott samvete men det krävs att man är lite obekväm också.
Och jo, jag har också suttit i samma ensamstående-mamma-med-bottenekonomi-och inte haft råd att äta själv som du och tyckt att jag inte har råd. Men jag har fått lära mig tänka om och förhandla och omförhandlat med mig själv.
 
Jag tycker det känns bra att äta djur som har gått ute och ätit grönt gräs hela året. Därför köper jag gärna kött från Uruguay, Argentina, Irland och Storbritannien.

Djuren på Irland och i Sydamerika skyddas inte av lika sträng djurskyddslagstiftning som i Sverige. Tjurarna kan t.ex. kastreras utan bedövning. På Irland sker slakt både med och utan bedövning. Ökad efterfrågan på kött från Sydamerika leder till att skogs- och buskmarker med mycket hög biologisk mångfald skövlas och omvandlas till betesmark. Absolut inte ok med utländskt kött om man nu ska äta kött.
 
Precis så är det, jag har den tröjan jag med. Och nu kommer ett besvärligt 'men'....men! Jag började byta ut en sak i taget. Hade jag inte råd med ekoägg så fick det vara, tills jag hade råd. Jag började leta efter ekogrönsaker på torget (bondens marknad, säljer torgprodukter året runt) i stan och insåg snabbt att där fanns en kravbonde som sålde grönsaker mycket billigare än vad de kostade i affären, dessutom kunde jag välja exakta mängder som fick ner priset. Jag kunde även pruta, jag var ofta där innan de skulle plocka ihop och kunde få ner priset, ibland fick jag med saker gratis bara för att de kände igen mig och ville bli av med sakerna.
Man är inte tvungen att handla samvetslös mat, det finns sätt att handla mat med gott samvete men det krävs att man är lite obekväm också.
Och jo, jag har också suttit i samma ensamstående-mamma-med-bottenekonomi-och inte haft råd att äta själv som du och tyckt att jag inte har råd. Men jag har fått lära mig tänka om och förhandla och omförhandlat med mig själv.

Nu bor jag på världens minsta ort utan marknader och annat, inte heller några köttbönder eller självförsörjande på annat sätt. Inte på ett ställe dit jag kan ta mig utan körkort.
Jag köper däremot ägg från fria höns men det är tack vare en granne.
 
Nu bor jag på världens minsta ort utan marknader och annat, inte heller några köttbönder eller självförsörjande på annat sätt. Inte på ett ställe dit jag kan ta mig utan körkort.
Jag köper däremot ägg från fria höns men det är tack vare en granne.

När det gäller lokalt kött i butik så har du rätt. Finns inget.
Jag har faktiskt vid ett tidigare tillfälle kollat runt och närmaste som säljer lokalt kött är utanför Bäckefors. 4 mil från oss. Det går absolut ingen buss dit :meh: Men prisklassen var det dubbla mot "vanligt" svenskt kött i butik :(
Lokal getost har vi på båda våra små butiker. ca 50-lappen för en liten pyttebit ;) Getost är gott men en lyx, inget jag prioriterar.
Lokala, frigående ägg har vi här tack vare att vi faktiskt har en större äggproducent på orten. De köper jag. De är inte dyra men heller inte ekologiska eller krav. Iaf ICA brukar ha lokal potatis på somrarna.


Har samma problem som dig gällande grönsaker med sonen. Han äter vissa med god aptit men långt ifrån tillräckligt varierande. Jag försöker ändå "lära" honom med att smyga in dom i soppor, pajer och grytor. Ägg äter han massor av som tur är!
Han är en typisk sås, potatis och köttunge. Han får ju även kostvanor från sin far när han bor där och det är ju inte att "bara" styra om.
 
Absolut inte ok med utländskt kött om man nu ska äta kött.

Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att det finns massor av utländskt kött med både hög kvalitet och producerat med riktigt bra djurskydd. (Det man inte får då är ett speciellt lågt pris.)

Men samma protektionism finns runt om i Europa och världen.
"Usch för utländskt kött, inte utländskt (dvs inklusive svenskt) pisskött - köp bara inhemskt nationalistiskt för miljöns, djurens och allas bästa."
 
Alla som äter kött borde läsa boken: Hur mår maten? av Per Jensen
En mkt bra bok om Djurhållning och djurskydd i Sverige(och utomlands)
De som inte har råd att köpa boken kan gå till biblioteket och fråga!
Mkt tänkvärt i den boken för alla!

Och alla som äter mat är delaktiga och ansvariga för hur djur föds upp och behandlas! Våra val styr hur uppfödningen går till.
Vill vi köpa billigt får vi djur som plågas och stressas i onödan.
Är man äkta djurvän och äter kött då lägger man lite av sin tid på att bry sig om vad man väljer i köttdisken.
Det är inte så jobbigt att bry sig.
 
Djuren på Irland och i Sydamerika skyddas inte av lika sträng djurskyddslagstiftning som i Sverige. Tjurarna kan t.ex. kastreras utan bedövning. På Irland sker slakt både med och utan bedövning. Ökad efterfrågan på kött från Sydamerika leder till att skogs- och buskmarker med mycket hög biologisk mångfald skövlas och omvandlas till betesmark. Absolut inte ok med utländskt kött om man nu ska äta kött.
Det finns även bra utländskt kött, bara för vissa länder inte har okej djurskyddslagstiftning innebär det inte att det är problem överallt.

Vad är det för fel på isländska lamm tillexempel?
 
Det finns även bra utländskt kött, bara för vissa länder inte har okej djurskyddslagstiftning innebär det inte att det är problem överallt.

Vad är det för fel på isländska lamm tillexempel?


Ja nu svarade jag ang sydamerika och Irland. Har inte skrivit all om andra länder...eller har du läst det nånstans ?
 
Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att det finns massor av utländskt kött med både hög kvalitet och producerat med riktigt bra djurskydd. (Det man inte får då är ett speciellt lågt pris.)

Men samma protektionism finns runt om i Europa och världen.
"Usch för utländskt kött, inte utländskt (dvs inklusive svenskt) pisskött - köp bara inhemskt nationalistiskt för miljöns, djurens och allas bästa."


Kanske det, men nu handlade det väl om irland och sydamerika jag svarade om ?? Du få vara hur dåraktigt envis du vill, folk i det stora hela letar faktiskt INTE upp kött där djurskyddsregler finns eftersom folk i stora lag faktiskt köper det som är billigt....Billigt kött kan inte vara djurvänligt...
 
Problemet blir när man formulerar ett okritiskt "köp svenskt" istället för "köp medvetet". Då har man inte riktigt förstått vare sig hur det fungerar eller siktar speciellt väl mot målet, åtminstone de mål som förekommer flitigt i den här tråden. Protektionism och ensidigt, okritiskt hyllande av nationella intressen är inget vidare, vare sig för djur eller människor.
 
Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att det finns massor av utländskt kött med både hög kvalitet och producerat med riktigt bra djurskydd. (Det man inte får då är ett speciellt lågt pris.)

Men samma protektionism finns runt om i Europa och världen.
"Usch för utländskt kött, inte utländskt (dvs inklusive svenskt) pisskött - köp bara inhemskt nationalistiskt för miljöns, djurens och allas bästa."

Köttkvalitet, det ordet har väl lite olika innebörd beroende på vad man lägger i det.

Rent tekniskt har nog köttet som går över disk högre kvalitet i Centraleuropa än i Sverige...beroende på att kunderna är mer krävande och en så stor andel av köttet går över manuella diskar. På många platser så säljs ex inte paketerad köttfärs(den får inte säljas), utan den mals i kundens åsyn. Många handlar hos "sin" charkuterist sedan många år och får både råd och bra kvalitet på det viset.
Hantering av kött efter slakt, ja där tog det många år innan vi i Sverige nådde EU;s minimikrav

Sedan finns ju djurhållningen inbyggd i köttet. Och detta bör tas med i beräkningen. Där ligger överlag Sverige i topp. Framförallt på fläsksidan.

Nu har ju sedan några år matprogrammen i tv ökat explosionsartat, och folk får hela tiden sig i trummade , hur man bedömer köttkvalitet. Så kraven från kunderna stiger här hemma med nu.
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?
klart att det ska vara utländskt kött man ska inte gynna Anders borg och sånt pack
 
(Svarar ingen speciell.) Jag säger, igen, att diskussionen här har gjort mig ganska nedstämd och desillusionerad. Här känner man att man som konsument kan göra NÅGOT för att bidra till att djur i matindustrin får leva bättre liv och slippa ångest och plågor vid slakt. Dvs bl.a. genom att köpa svenskt kött. Sen börjar allt vridas och vrängas och i slutänden känns det som om allt kvittar; vad jag än gör blir det liksom fel och allt som kändes klart och tydligt blir bara helt felaktigt.

Givetvis ska man ifrågasätta och gå djupare i de olika frågorna, men .... hela den här tråden får mig att känna hopplöshet. Jag kan rösta i EU-valet och hoppas att nåt blir gjort där, men i övrigt .....

Är det bara jag som känner så? Jag kommer även i fortsättningen att köpa svenskt, helst ekologiskt, kött och allrahelst från Ängavallen, men det känns som om det bara blir för min egen skull, för att slippa känna ångest inför vad som ligger på min tallrik. Jag kanske får bli vegan igen....... Men i vetskapen (?) att det egentligen inte hjälper något djur någonstans....... :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: Myrten
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 727
Senast: Lillefrun
·
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 519
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 531
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp