Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2023

Jag tänker gizza att det är auzzie i den valpen
Jag tror att det faktiskt är en malamute och en importerad "chow chow" som är föräldrarna, alltså inte att de här människorna gjort en fantasikorsning. De är förmodligen inte själva medvetna om att merle och chow inte går ihop. Här är en länk till hela annonsen - sedan har jag inte instagram så jag har inte kikat på föräldradjuren där.
https://www.freeads.co.uk/uk/buy-se...llows---the-alaskan-chow-malamute-x-chow/view

Sedan kan det ju visst vara aussie de använder för att få fram merle i chowarna från början. Något är det ju.
 
Ännu en från mina facebookminnen
IMG_0023.jpeg
 
Jag tror att det faktiskt är en malamute och en importerad "chow chow" som är föräldrarna, alltså inte att de här människorna gjort en fantasikorsning. De är förmodligen inte själva medvetna om att merle och chow inte går ihop. Här är en länk till hela annonsen - sedan har jag inte instagram så jag har inte kikat på föräldradjuren där.
https://www.freeads.co.uk/uk/buy-se...llows---the-alaskan-chow-malamute-x-chow/view

Sedan kan det ju visst vara aussie de använder för att få fram merle i chowarna från början. Något är det ju.
Precis, merle kan ju ha kommit tidigare i pappans led. Det är ju i grunden en mutation i en gen och jag har för mig att den är dominant. Så det krävs bara att hunden ärver en kopia isåfall för att ge uttryck.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Den ser ju ut som något från en tecknad film! Om man inte vet vilket lidande det där "glada" smilet och den rultiga kroppen innebär förstår jag hur man kan glömma bort att det är en hund man ser på och tycka att den är gullig... :eek::cry:
Alltså nä.... jag ser inget gulligt alls med det där groteska utseendet, den ser ju ut som en padda? Fruktansvärt sorgligt! Jag är normalt sett inte en person som gapar om förbud hit och dit men det borde ju inte vara tillåtet ens med nuvarande lagstiftning att avla på det där?
 
Alltså nä.... jag ser inget gulligt alls med det där groteska utseendet, den ser ju ut som en padda? Fruktansvärt sorgligt! Jag är normalt sett inte en person som gapar om förbud hit och dit men det borde ju inte vara tillåtet ens med nuvarande lagstiftning att avla på det där?

Jag menar att utseendet blivit så abnormt att det inte ens ser ut som en levande hund längre. Det har på riktigt börjat likna en karikatyr i stil med detta:

Profile_-_Luiz.jpg


Animerade djur som vi tycker är söta har ofta överdrifter som skulle få en att skrika av fasa om det handlade om ett verkligt djur. Och ett problem med extremavel är väl just att folk glömmer att det handlar om levande djur och att överdrifter på dem får konsekvenser i form av lidande.
 
Jag menar att utseendet blivit så abnormt att det inte ens ser ut som en levande hund längre. Det har på riktigt börjat likna en karikatyr i stil med detta:

Visa bifogad fil 132932

Animerade djur som vi tycker är söta har ofta överdrifter som skulle få en att skrika av fasa om det handlade om ett verkligt djur. Och ett problem med extremavel är väl just att folk glömmer att det handlar om levande djur och att överdrifter på dem får konsekvenser i form av lidande.
Det är tyvärr en slående likhet mellan bilden på en riktig hund och på den animerade i ditt inlägg :cry: Tycker egentligen inte att någon av dem är "söt", men det beror nog mycket på att jag är så färgad av att jag vet hur dåligt de här hundarna kan må av sin anatomi. (och så har jag nog en annan idealbild av hur en söt hund ser ut - har själv en hund av spetsras som jag tycker är det sötaste som finns och det utseendet ligger ju väldigt långt från detta)
 
Det är tyvärr en slående likhet mellan bilden på en riktig hund och på den animerade i ditt inlägg :cry: Tycker egentligen inte att någon av dem är "söt", men det beror nog mycket på att jag är så färgad av att jag vet hur dåligt de här hundarna kan må av sin anatomi. (och så har jag nog en annan idealbild av hur en söt hund ser ut - har själv en hund av spetsras som jag tycker är det sötaste som finns och det utseendet ligger ju väldigt långt från detta)

Mitt idealutseende för hund ligger extremt långt från trubbnos. När det gäller riktiga hundar har jag ett ganska snävt spann för vad jag tycker är fint/sött. Men när det gäller animerade hundar är ALLA som är tecknade för att vara söta helt abnorma.
En verklig hund som liknade denna skulle vara helt grotesk. Trots att rasen som är förlaga är sund skulle den garanterat lida av mängder av hälsoproblem. Men den är söt - för den är inte på riktigt.

Bolt.jpg
 
Mitt idealutseende för hund ligger extremt långt från trubbnos. När det gäller riktiga hundar har jag ett ganska snävt spann för vad jag tycker är fint/sött. Men när det gäller animerade hundar är ALLA som är tecknade för att vara söta helt abnorma.
En verklig hund som liknade denna skulle vara helt grotesk. Trots att rasen som är förlaga är sund skulle den garanterat lida av mängder av hälsoproblem. Men den är söt - för den är inte på riktigt.

Visa bifogad fil 132935
Ja den där är ju supersöt!!! :love:

Det du skriver gäller för övrigt inte bara animerade djur, utan även människor. Kolla in Snövits midja, till exempel (eller valfri annan Disney-princessa)! :D
 
Russlar tycker jag generellt gör bra ifrån sig i agilityn, de har ju ett jäkla hugg och är pigga och glada. Eventuellt önskar man mer förighet men jag har aldrig upplevt att det saknats i en såpass "fartig" gren som agility. Vem fan vet?
Russlar är ofta x-small eller små small, när jag höll på fanns inte x-small internationellt och jag har inte följt med. För att hävda sig behövde hunden ofta vara stora för sin klass (med undantag för de största hundarna).

Som med ponnyer i hoppning
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 082
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 830
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 912
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 257
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp