Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2023

att långnästa hundar (typ collies och borzoi) har mer problem med sina nosar??? :confused: Vad kommer det här ifrån?

Nu kanske det inte var så personen menade, men om man med problem menar typ infektioner eller annat så är risken större med en längre nos att du får problem i nosen och med en kortare nos att du får problem i lungorna. Cancer tror jag också faktiskt. En längre nos filtrerar bort mer skit men blir mer påverkad. Skulle inte säga att det nödvändigtvis är bättre totalt sett, problem med lungorna vill man ju inte heller ha, men tekniskt sett kan de ha sämre "noshälsa".
 
Inte avel men relaterat. Har nu en människa som försöker övertyga mig att trubbnosar inte alls har sämre andning än andra hundar och att långnästa hundar (typ collies och borzoi) har mer problem med sina nosar??? :confused: Vad kommer det här ifrån?

Långnästa hundar har lättare att drabbas av aspergillos, en svampinfektion i nosen. Men då ska man vara medveten om att även t ex schäfer ofta klassas som dolikocefal(långnäst) ras.
Men det är det enda jag vet att det finns några belägg för. Nästumörer har jag hört, men inte sett några källor till(har iofs inte letat heller).

Däremot finns en uppsjö av studier som visar att brakycefala raser inte bara drabbas av andningsproblem utan också att de t ex har kortare livslängd än hundar med långa eller medellånga nosar.
 
Däremot finns en uppsjö av studier som visar att brakycefala raser inte bara drabbas av andningsproblem utan också att de t ex har kortare livslängd än hundar med långa eller medellånga nosar.

Men finns det något som kopplar det till brakycefalin? Är det inte snarare att många brakycefala raser (åtminstone boxer, engelsk bulldog, fransk bulldog, bostonterrier) är närsbesläktade och tyvärr har andra problem i bagaget? Mopsar har ju tydligen en medellivslängd på 12-15 år och deras brakycefali har ju ett annat ursprung, vilket jag tycker pekar på vad jag skrev.
 
Nu kanske det inte var så personen menade, men om man med problem menar typ infektioner eller annat så är risken större med en längre nos att du får problem i nosen och med en kortare nos att du får problem i lungorna. Cancer tror jag också faktiskt. En längre nos filtrerar bort mer skit men blir mer påverkad. Skulle inte säga att det nödvändigtvis är bättre totalt sett, problem med lungorna vill man ju inte heller ha, men tekniskt sett kan de ha sämre "noshälsa".
Ah ok. I det här fallet var konversationen om hur många mopsar har ihopknipna näsborrar och att det påverkar andningen. Men så kom personen och sa att långnäsor hade värre nosar… Kan tänka mig att infektioner sätter sig lättare om man har mer ”aktivitet” i systemet, eller vad man ska säga.

Tycker jag ser mer trubbnosar med torra och ”crusty” nosar. Men det är anekdotiskt och kanske inte någonting som dyker upp i försäkringsdata i alla fall 😅
 
Ah ok. I det här fallet var konversationen om hur många mopsar har ihopknipna näsborrar och att det påverkar andningen. Men så kom personen och sa att långnäsor hade värre nosar… Kan tänka mig att infektioner sätter sig lättare om man har mer ”aktivitet” i systemet, eller vad man ska säga.

Tycker jag ser mer trubbnosar med torra och ”crusty” nosar. Men det är anekdotiskt och kanske inte någonting som dyker upp i försäkringsdata i alla fall 😅
Du får visa personen röntgenbilder på anatomin hos en trubbnosad hund vs. lång nos, näsborrarna är ju bara en liten del av problemet.
 
Men finns det något som kopplar det till brakycefalin? Är det inte snarare att många brakycefala raser (åtminstone boxer, engelsk bulldog, fransk bulldog, bostonterrier) är närsbesläktade och tyvärr har andra problem i bagaget? Mopsar har ju tydligen en medellivslängd på 12-15 år och deras brakycefali har ju ett annat ursprung, vilket jag tycker pekar på vad jag skrev.

Sjukligheten beror i många fall på brakycefalin. Inte bara andningen som sådan, utan större risker vid andra ingrepp, ögonproblem och liknande.
I vilken studie har mopsen en så hög medellivslängd? Jag vill minnas att den ligger på ca 9 år i den senaste studie jag läste, vilket är väldigt lite för en ras av den storleken.
 
Sjukligheten beror i många fall på brakycefalin. Inte bara andningen som sådan, utan större risker vid andra ingrepp, ögonproblem och liknande.
I vilken studie har mopsen en så hög medellivslängd? Jag vill minnas att den ligger på ca 9 år i den senaste studie jag läste, vilket är väldigt lite för en ras av den storleken.

Studien som beskrivs här, som räknat på olika rasers förväntade kvarstående livslängd, ger en ännu tråkigare bild. Jag har länk till själva studien om någon är nyfiken.

Life expectancy by breed: what research tells us

"The French bulldog placed last by far, with an average life expectancy of just 4.5 years at birth. Just above is the English bulldog at 7.4 years, Pugs at 7.7, and American Bulldogs 7.8 years."
 
Sjukligheten beror i många fall på brakycefalin. Inte bara andningen som sådan, utan större risker vid andra ingrepp, ögonproblem och liknande.
I vilken studie har mopsen en så hög medellivslängd? Jag vill minnas att den ligger på ca 9 år i den senaste studie jag läste, vilket är väldigt lite för en ras av den storleken.

Då var jag för snabb i min googling, såg siffran 12-15 på flera ställen. Jag undrar om den har gått nedåt på sista tiden, tycker ändå jag träffar på ganska många 10+ mopsar. Å andra sidan träffar man ju inte de som inte finns kvar.

När det gäller boxer har jag dock svårt att se att brakycefalin har något med livslängden att göra, dock. Den orsakar ju inte precis cancer eller knäproblem.
 
Då var jag för snabb i min googling, såg siffran 12-15 på flera ställen. Jag undrar om den har gått nedåt på sista tiden, tycker ändå jag träffar på ganska många 10+ mopsar. Å andra sidan träffar man ju inte de som inte finns kvar.

När det gäller boxer har jag dock svårt att se att brakycefalin har något med livslängden att göra, dock. Den orsakar ju inte precis cancer eller knäproblem.

Den siffra man ser på olika sidor med rasinfo brukar inte ha någon direkt verklighetsförankring. Möjligtvis stämmer siffran om man går efter den ålder mopsar har när de dör av ålderdom, men det är något helt annat. Som du säger så träffar man ju inte de som gått bort i unga år. Räknar man bara de flat coated retrievers som dör/avlivas där ålderdom är orsak(studie baserad på finsk data) har rasen en relativt hög medellivslängd, men majoriteten av flattarna dör ju tyvärr långt innan dess.

Boxerns korta medellivslängd tror jag du har rätt inte beror på att det är en brakycefal ras. Det finns ju fler faktorer som spelar in i hur länge raser lever. Men kraftigt brakycefala raser sticker ut.
 
När det gäller cancer så har t ex långa personer högre risk eftersom de helt enkelt har fler celler som vardera har en viss sannolikhet att utveckla cancer. Detsamma bör gälla för cancer i nosen - en lång nos har högre risk än en kort nos. Whataboutism såklart från mopsägarens sida.
 
Har bara ägt normalnosade raser under mina ca 40 år som hundägare och har aldrig haft nån hund med någon typ av nosprobroblem, har heller aldrig haft någon hund som haft halsproblem etc.

De hundar som behövt veterinärvård för sjukdom (och skada) kan faktiskt räknas på ena handens fingrar.

1. Cairn som ätit sten och behövde operation.
2. Rix när han blev påkörd av tåget.
3. Rix när han på ålderns höst fick svamp i ett öra.
4. Aussie med förgiftningssyptom.

Anekdotiskt absolut, men jag fortsätter nog att rata de noslösa raserna..
 
Studien som beskrivs här, som räknat på olika rasers förväntade kvarstående livslängd, ger en ännu tråkigare bild. Jag har länk till själva studien om någon är nyfiken.

Life expectancy by breed: what research tells us

"The French bulldog placed last by far, with an average life expectancy of just 4.5 years at birth. Just above is the English bulldog at 7.4 years, Pugs at 7.7, and American Bulldogs 7.8 years."

Kollade KoiraNET för att se vad deras databas säger

Mops 9 år
Engelsk bulldog 7 år
Fransk bulldog 7 år
 
Kollade KoiraNET för att se vad deras databas säger

Mops 9 år
Engelsk bulldog 7 år
Fransk bulldog 7 år
Kan du lägga in för några andra raser också? Typ mellanpudel, jack russel och golden retriever. Funderar på om det är så att vi generellt överskattar rasernas medellivslängd eller om det faktiskt är ett så stort glapp till brachyraserna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan du lägga in för några andra raser också? Typ mellanpudel, jack russel och golden retriever. Funderar på om det är så att vi generellt överskattar rasernas medellivslängd eller om det faktiskt är ett så stort glapp till brachyraserna.

Nu minns jag inte exakt och tyvärr har vi inte fått underlaget än, men när vi fick Agria Breed Profile presenterad på vår Uppfödarträff så låg ju snittet för hela hundpopulationen inte jättehögt. Dvs med alla raser inräknade. Mops tror jag ligger över det.
 
Nu minns jag inte exakt och tyvärr har vi inte fått underlaget än, men när vi fick Agria Breed Profile presenterad på vår Uppfödarträff så låg ju snittet för hela hundpopulationen inte jättehögt. Dvs med alla raser inräknade. Mops tror jag ligger över det.

Att titta på livslängd efter enbart försäkringsdata är dock rätt meningslöst.
I alla studier jag känner till som går efter annan data(Koiranets register eller veterinära databaser) har mopsar klart kortare livstid än andra hundar av motsvarande storlek. De har även kortare livslängd än många större hundraser.
 
Här är en graf från studien jag skrev om, där man ser lite fler raser. Placeringen på y-axeln anger återstående livslängd i snitt vid födseln och på x-axeln vid vilken snittålder den återstående livslängden är 1,5 år.

41598_2022_10341_Fig3_HTML.png
 
Här är en graf från studien jag skrev om, där man ser lite fler raser. Placeringen på y-axeln anger återstående livslängd i snitt vid födseln och på x-axeln vid vilken snittålder den återstående livslängden är 1,5 år.

Visa bifogad fil 133138
Intressant det där med chihuahua. De har högre risk att dö tidigt (speciellt runt 0-4 år), men om de lever så lever de verkligen suuuuuperlänge.

Vet någon här vad den vanligaste dödorsaken är för unga chihuahuor? I min närhet har jag bara hört om olyckor, att de blivit bitna av andra hundar. Aldrig någon faktisk sjukdom.
 
Att titta på livslängd efter enbart försäkringsdata är dock rätt meningslöst.
I alla studier jag känner till som går efter annan data(Koiranets register eller veterinära databaser) har mopsar klart kortare livstid än andra hundar av motsvarande storlek. De har även kortare livslängd än många större hundraser.

Meningslöst vet jag inte, det är ju bara ett sätt att räkna när man jämför mot hela hundpopulationen istället för bara de som ligger högt eller lågt.

Här är en graf från studien jag skrev om, där man ser lite fler raser. Placeringen på y-axeln anger återstående livslängd i snitt vid födseln och på x-axeln vid vilken snittålder den återstående livslängden är 1,5 år.

Visa bifogad fil 133138

Vädligt intressant att se hur det fördelar sig. Där ser man ju effekten av "om de når ålder X så blir de oftast äldre än den förväntade livslängden vid födseln". Chihuahua sticker ju ut markant där, vad är det som drar ner deras medel så mycket?
 
Meningslöst vet jag inte, det är ju bara ett sätt att räkna när man jämför mot hela hundpopulationen istället för bara de som ligger högt eller lågt.

Men i försäkringsdata får man inte med hela populationen utan bara de som har livförsäkring, vilket är väldigt mycket färre än vad som har veterinärvårdsförsäkring. Livförsäkringen slutar dessutom att gälla vid en viss ålder.

Vädligt intressant att se hur det fördelar sig. Där ser man ju effekten av "om de når ålder X så blir de oftast äldre än den förväntade livslängden vid födseln". Chihuahua sticker ju ut markant där, vad är det som drar ner deras medel så mycket?

I deras data vill jag minnas att dödligheten för chihuahuor låg ovanligt högt de första åren. Det är samma tendens som du säger, de som överlever förbi en viss ålder kan bli mycket gamla.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 115
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 830
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 929
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 266
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp