Bukefalos 28 år!

Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Hur tänker du att detta är bevis?
Det är ju inte förbjudet med sådan syrebrist så det blir ”blå tunga” och det finns inga möjligheter att lämna in något sånt här i efterhand (som det ser ut idag)? Är inte debatten som pågår mer om att det BORDE vara förbjudet att orsaka en blå tunga liksom?

Iofs vet jag ju inte, kan det vara anmält till disciplinnämnden eller polisen som djurmisshandel så ska ju foton läggas fram som bevis men då lär de (rådata av dem) väl granskas av experter?

Såvitt jag vet är det förbjudet enligt svensk djurskyddslag:

2 kap. Allmänna bestämmelser om hur djur ska hanteras, hållas och skötas

Grundläggande djurskyddskrav

1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Förbud mot att aga, skada eller överanstränga djur​


9 § Djur får inte agas, tillfogas skada eller överansträngas.

Utrustning får inte användas på ett sätt som kan orsaka djuret lidande eller skada.

3 kap. Tävling med och offentlig förevisning av djur

Tävling med och offentlig förevisning av djur

1 § Det är förbjudet att, på ett sådant sätt att djur utsätts för lidande, träna djur för eller använda djur vid
1. tävlingar eller prov,
2. ljud- och bildinspelningar, eller
3. föreställningar eller andra förevisningar som anordnas för allmänheten.
 
Ja. Det verkar rimligt att trycket inte är lika starkt under hela ritten, utan det är i vissa moment som det blir så.

Men jag fattar inte riktigt vad PKs egna bilder på andra delar av ritten när tungan inte syns skulle bevisa?

”Här ett foto där du slår din fru, det ser inte bra ut.”
”Det kan man tycka, men det är bara en ögonblicksbild. Om du tittar här på ett foto en minut senare så ser man tydligt att jag inte slår henne.”
Då kan man bara döma brottslingar som begår brott exakt hela tiden. Som inte ens sover laglydigt. Jättebra, för då får vi ner kostnaderna för rättsväsen och fångvården avsevärt!
 
Hur tänker du att detta är bevis?
Det är ju inte förbjudet med sådan syrebrist så det blir ”blå tunga” och det finns inga möjligheter att lämna in något sånt här i efterhand (som det ser ut idag)? Är inte debatten som pågår mer om att det BORDE vara förbjudet att orsaka en blå tunga liksom?

Iofs vet jag ju inte, kan det vara anmält till disciplinnämnden eller polisen som djurmisshandel så ska ju foton läggas fram som bevis men då lär de (rådata av dem) väl granskas av experter?
Du jag påtalade bara att bilden kunde vara redigerad då jag såg olika nyanser på bilden som visades från kameran och den som visades på websiten och sen ytterligare en annan nyans på en annan site. Det kallas för källkritik. Jag sväljer inte allt jag ser då jag vet hur lätt det är att påverka nyansen, även omedvetet i den normala processen för att hantera foto. Det tar någon sekund. Därför vill jag gärna se RAW-filen för att ha en åsikt om färgen.

Sen tycker jag att det räcker att se ridningen för att säga att det inte är okej.
 
Det är vi helt eniga om 👍

Sen tycker jag att det räcker att se ridningen för att säga att det inte är okej.

Och jag kan hålla med om att tungan ser jättekonstig ut, jag trodde inte det var möjligt att få en så hemsk färg på en kroppsdel annat än av kallbrand 😢 men jag förstod (och förstår) kanske inte varför det är så viktigt för dig med den exakta färgåtergivningen. Men såklart får du tycka att det är viktigt, och kanske det är värt för dig att kontakta fotografen (han är jättetrevlig) och höra om du får tillgång till filerna för att kika på dem?
 
Kan man inte polisanmäla detta som djurplågeri? Eller är det redan gjort? Kan vem som helst använda bilderna för att göra en polisanmälan?
 
Med tanke på hur otroligt många tungor och gapande munnar jag sett på nära håll genom åren när jag själv mer aktivt fotograferade, så har jag aldrig sett att tungan ändrat färg på dessa. Inklusive mååånga hästar som mycket tydligt har jävligt mycket tryck och kraft i munnen/runt nosen (procentuellt vanligare inom hoppning än dressyr enligt personlig uppfattning). Så jag blir f*n illamående av att tänka på hur det blir så illa. Antingen grymt konstant tryck utan uppehåll på själva tungan i nedre delen av munnen eller rentav så statiskt/spänt i felvinklad nacke/hals att det stryper cirkulationen hela vägen bakifrån tungbas (vet iaf att tungbrosket lätt kan hamna i kläm beroende på exteriör och form).

Det MÅSTE bli helt annan kontroll av ekipage och tydliga snabba konsekvenser. Det får inte löna sig ens på kort sikt. Inom all hästsport.
 
Då kan man bara döma brottslingar som begår brott exakt hela tiden. Som inte ens sover laglydigt. Jättebra, för då får vi ner kostnaderna för rättsväsen och fångvården avsevärt!
Jag tänker att bankrån måste vara en rätt lukrativ bransch. Snabbar man sig hinner man nog på några minuter, och det är ju en så liten del av dygnet att det procentuellt sett är nära noll. Det går säkert jättebra att få fram en massa vittnen också, som kan intyga att man inte brukar råna dem så då kan det inte ha hänt. Och skulle någon ändå försöka sätta dit en kan man hävda att övervakningsfilmen innehåller personuppgifter som man inte godkänner att banken sparar, och än mindre att de överlämnas till polis och åklagare. Det är ju faktiskt kränkande att bli anklagad för bankrån och det ska man ju inte behöva stå ut med.
 
Det är vi helt eniga om 👍



Och jag kan hålla med om att tungan ser jättekonstig ut, jag trodde inte det var möjligt att få en så hemsk färg på en kroppsdel annat än av kallbrand 😢 men jag förstod (och förstår) kanske inte varför det är så viktigt för dig med den exakta färgåtergivningen. Men såklart får du tycka att det är viktigt, och kanske det är värt för dig att kontakta fotografen (han är jättetrevlig) och höra om du får tillgång till filerna för att kika på dem?
Det är du som övertolkar om du anser att jag tycker det är "så viktigt". Jag har påtalat det och sen är det flera som du som ifrågastt och dragit in en massa annat. Tilldelat mig åsikter mm. För mig räcker det gott med att hästen inte ser ut stt må bra, vilket jag skrev redan från början.
 
Då kan man bara döma brottslingar som begår brott exakt hela tiden. Som inte ens sover laglydigt. Jättebra, för då får vi ner kostnaderna för rättsväsen och fångvården avsevärt!
Jag har haft körkort för bil i 39 år och aldrig fått fortkörningsböter. Så om jag får det i framtiden tänker jag hävda att man måste se på helheten. Tänk så många år som jag inte har fått böter! Den lilla stunden som jag då har kört för fort ja det måste ju vara promille av all tid som jag kört. Det kan väl inte räknas då, eller hur?
 
Det är du som övertolkar om du anser att jag tycker det är "så viktigt". Jag har påtalat det och sen är det flera som du som ifrågastt och dragit in en massa annat. Tilldelat mig åsikter mm. För mig räcker det gott med att hästen inte ser ut stt må bra, vilket jag skrev redan från början.
Finns det inte någon term som heter osportslig ridning? 🤔
 
Nej, det där är inte källkritik. Källkritik som utelämnar kontexten är oftast bara konspirationsteorier.

Kontexten här är inte en random bild som svävar upp på internet som visar hästtungor som är blå, gröna eller schackrutiga. Kontexten är att en person som dokumenterat hästvälfärd på tävling i många år har tagit bilderna. Därefter har han överlämnat dem till en av landets största och förmodligen mest professionella bildredaktioner som bedömt dem. De lägger tid varje dag på att granska just bilders äkthet, den delen av deras arbete har ökat i rekordfart på senare år. Så om de anser att bilderna är äkta och därför kan publiceras, då känns det bara hjärntrött att misstänkliggöra hela den här journalistiken.
Står det någonstans att fotona är kollade i rawformat? Vart står det att han lämnat in fotona till världens mest professionella bildredaktioner och låtit dom bedöma dom? Dom hade kunnat se dom direkt från kameran på plats samma dag.

Jag har inte jättekoll när dom här fotona togs men antar att det inte var dagarna efter tävlingarna.

Just med tanke på att han inte är en fotograf som är där för att fota hästarna i deras vackraste form utan just för att fånga upp hur dressyren ser ut många gånger.

Jag försvarar som sagt inte ridningen, så ska inte dressyr se ut men just foton där man diskuterar färger är jag väldigt kritisk. Tyvärr så talar kameran inte alltid sanning när det gäller allt.
 
Står det någonstans att fotona är kollade i rawformat? Vart står det att han lämnat in fotona till världens mest professionella bildredaktioner och låtit dom bedöma dom? Dom hade kunnat se dom direkt från kameran på plats samma dag.

Jag har inte jättekoll när dom här fotona togs men antar att det inte var dagarna efter tävlingarna.

Just med tanke på att han inte är en fotograf som är där för att fota hästarna i deras vackraste form utan just för att fånga upp hur dressyren ser ut många gånger.

Jag försvarar som sagt inte ridningen, så ska inte dressyr se ut men just foton där man diskuterar färger är jag väldigt kritisk. Tyvärr så talar kameran inte alltid sanning när det gäller allt.
Jag skrev en av landets mest professionella bildredaktioner, dvs Aftonbladets, eftersom det är Aftonbladet som gjort publiceringen.

Men tack för att du citerade innan inlägget raderades, av någon anledning som helt undflyr mig så var bara delar av diskussionen om manipulerade bilder tillåten här, dock inte den del där jag skrev.
 
Kan man inte polisanmäla detta som djurplågeri? Eller är det redan gjort? Kan vem som helst använda bilderna för att göra en polisanmälan?
Jag tror att vem som helst kan anmäla iaf här i Sverige men PK bor i Tyskland och iaf en av tävlingarna var väl i Tyskland och jag vet inte alls hur det funkar där.
Brott mot djurskyddslagen finns som alternativ där djurplågeri inte kan styrkas (tyvärr oftare än det borde vara).
 
Har extremt svårt att tro att Crispin som tagit fotona på något vis skulle manipulera dom . Så mkt skit och hat han har fått hantera från ryttare, stewards, tävlingsledning osv så är han nog medveten om att dom skulle kasta sig över honom om han skulle göra något sådant. Dessutom skulle hans karriär inom detta ämnet vara över och hästvälfärden skulle slungas tillbaka 30 år i tiden och allt det som dom arbetat för skulle för evigt vara förstört.
 
Har extremt svårt att tro att Crispin som tagit fotona på något vis skulle manipulera dom . Så mkt skit och hat han har fått hantera från ryttare, stewards, tävlingsledning osv så är han nog medveten om att dom skulle kasta sig över honom om han skulle göra något sådant. Dessutom skulle hans karriär inom detta ämnet vara över och hästvälfärden skulle slungas tillbaka 30 år i tiden och allt det som dom arbetat för skulle för evigt vara förstört.
Håller verkligen med dig! Tillika är han ju inte någon random fotograf utan mycket teoretiskt utbildad i ämnet. Hans trovärdighet skulle vara fullständigt körd för all evighet på så många plan och allt hans tidigare arbete skulle misskrediteras. Så jag ser det verkligen som extremt osannolikt att bilderna är manipulerade.
 
Det mest effektiva vore att PK inte togs ut till OS i Paris eller något landslagsuppdrag öht. Det är inte en rätt att representera Sverige. Sponsorer skulle inte vara lika intresserade av honom och hans hästar inte säljas för samma belopp om han inte är landslagsryttare. Särskilt då med den dåliga pr han redan har fått.
 
Det mest effektiva vore att PK inte togs ut till OS i Paris eller något landslagsuppdrag öht. Det är inte en rätt att representera Sverige. Sponsorer skulle inte vara lika intresserade av honom och hans hästar inte säljas för samma belopp om han inte är landslagsryttare. Särskilt då med den dåliga pr han redan har fått.
Fast det lär inte ske förens det är minst tre torsdagar i samma vecka. SvRFs flathet i frågor som gäller välfärd för inblandade i sporten är ju välkänt.
 
Har extremt svårt att tro att Crispin som tagit fotona på något vis skulle manipulera dom . Så mkt skit och hat han har fått hantera från ryttare, stewards, tävlingsledning osv så är han nog medveten om att dom skulle kasta sig över honom om han skulle göra något sådant. Dessutom skulle hans karriär inom detta ämnet vara över och hästvälfärden skulle slungas tillbaka 30 år i tiden och allt det som dom arbetat för skulle för evigt vara förstört.
Om de varit manipulerade hade Aftonbladet aldrig gjort reportaget. Svårare än så är det faktiskt inte.

Som sagt i tidigare inlägg: Därefter har han överlämnat dem till en av landets största och förmodligen mest professionella bildredaktioner som bedömt dem. De lägger tid varje dag på att granska just bilders äkthet, den delen av deras arbete har ökat i rekordfart på senare år. Så om de anser att bilderna är äkta och därför kan publiceras, då känns det bara hjärntrött att misstänkliggöra hela den här journalistiken.
 
Om de varit manipulerade hade Aftonbladet aldrig gjort reportaget. Svårare än så är det faktiskt inte.

Som sagt i tidigare inlägg: Därefter har han överlämnat dem till en av landets största och förmodligen mest professionella bildredaktioner som bedömt dem. De lägger tid varje dag på att granska just bilders äkthet, den delen av deras arbete har ökat i rekordfart på senare år. Så om de anser att bilderna är äkta och därför kan publiceras, då känns det bara hjärntrött att misstänkliggöra hela den här journalistiken.
Misstänkliggörandet drivs ju av att folk inte orkar se verkligheten som den är.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 250
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp