Bukefalos 28 år!

Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Alla som inte hyllar Kittel reservationslöst blir ju blockerade på hans sociala medier... tydligen hela Ridsports redaktion också. Jag ber att få citera The Ark: "Step out, step out of your echo chamber Step out, step out of your echo chamber Before it is too late (late)"
Och han stänger till
Han vill inte se vad som blåser mot hans kind
Han vill inte ha sin sköra värld förstörd av någon vind
Han vill inte ha sin lilla värld förstörd av någonting
Nej, nej, nej, nej
Kan du känna hur du vacklar till för minsta bris
Jag vill inte ha min lilla värld förstörd till något pris


Denna textrad är precis lika talande.
(Jakob Hellman för den intresserade)
 
Teflonfrack utanpå offerkofta, det är ingen klädsam kombination.... han har väl nätt och jämnt hämtat sig från den obehagliga "nymodigheten" att inte få rida med hatt längre. Och så kommer de taskiga läktarryttarna och förstör igen med allt sitt ifrågasättande. :down:
Precis, det är ju alla oss dumma som ifrågasätter djurplågeriet som förstör sporten. Inte djurplågeriet i sig. Snacka om vrida på sanningen och leva i en bubbla. Jag känner verkligen vilken extrem hjärngymnastik såna individer måste göra för att rättfärdiggöra det dom håller på med. Noll självinsikt.

Jag som glad amatör är ytterst medveten om att jag inte är perfekt och kan göra fel. Men jag tittar hela tiden på mig själv, min häst och försöker bli en bättre ryttare och underlätta för min häst, lyssna in henne. Det är där den stora skillnaden är tycker jag. Även om man är proffs ryttare så måste man kunna rannsaka sig själv, sina metoder, djurhållning och mående hos sina hästar. Det verkar vara en sån otrolig ekokammarare i världseliten. Om man inte kan rida etiskt på elite nivå, så bör det läggas ner. Kan man inte behandla hästar etiskt när man livsnära sig på dom, så får man hitta ett annat jobb. Hästarna är inte blivit tillfrågade, men det på deras blod, svett och "tårar" som dessa ryttare har byggt sitt liv och karriär. Vart är kärleken, etiken och tacksamheten? Att dom får ett hårt klapp på halsen efter en vunnen runda tror jag faktiskt hästarna fullständigt skiter i. Do over and do better.
 
Precis, det är ju alla oss dumma som ifrågasätter djurplågeriet som förstör sporten. Inte djurplågeriet i sig. Snacka om vrida på sanningen och leva i en bubbla. Jag känner verkligen vilken extrem hjärngymnastik såna individer måste göra för att rättfärdiggöra det dom håller på med. Noll självinsikt.

Jag som glad amatör är ytterst medveten om att jag inte är perfekt och kan göra fel. Men jag tittar hela tiden på mig själv, min häst och försöker bli en bättre ryttare och underlätta för min häst, lyssna in henne. Det är där den stora skillnaden är tycker jag. Även om man är proffs ryttare så måste man kunna rannsaka sig själv, sina metoder, djurhållning och mående hos sina hästar. Det verkar vara en sån otrolig ekokammarare i världseliten. Om man inte kan rida etiskt på elite nivå, så bör det läggas ner. Kan man inte behandla hästar etiskt när man livsnära sig på dom, så får man hitta ett annat jobb. Hästarna är inte blivit tillfrågade, men det på deras blod, svett och "tårar" som dessa ryttare har byggt sitt liv och karriär. Vart är kärleken, etiken och tacksamheten? Att dom får ett hårt klapp på halsen efter en vunnen runda tror jag faktiskt hästarna fullständigt skiter i. Do over and do better.
Det är ganska enkelt att blunda faktiskt. För att dra ett extremt exempel - tänk på naziTyskland... Så länge bara enskilda säger ifrån så är det ganska enkelt att blunda, framförallt om man omger sig med personer som tränar på samma sätt.
 
Det är ganska enkelt att blunda faktiskt. För att dra ett extremt exempel - tänk på naziTyskland... Så länge bara enskilda säger ifrån så är det ganska enkelt att blunda, framförallt om man omger sig med personer som tränar på samma sätt.

Ja, det är både dumt och farligt att bortse från hur människan som flockdjur funkar när det gäller gruppsykologi och "följa strömmen". Glömmer man det lyckas man sällan åstadkomma någon förändring.
 
Tänk, en gång i tiden trodde jag att när man red på den här nivån skulle hjälperna vara så små och "osynliga" att det nästan inte skulle gå att se ryttarens inverkan på hästen. Att det skulle räcka med att sitta till, lägga lite tryck, en liten förhållning och fortsatt glada, spetsade öron under en hel ritt. En nöjd häst som skrittar ut efter ett arbetspass, inte att den är nöjd för att plågan upphört. :(
 
Den klassiska ridkonsten, särskilt skolorna över marken baserades väl på naturliga rörelser hästarna gjorde när de är i frihet i hagen. Så jag kan till viss del köpa att skolorna över marken faktiskt är en fortsättning på det och inte gör att hästen mår illa i botten. Jämför man vid gamla tiders dressyrryttare så gick de i en helt annan form och var en annan slags häst. Kanske en del av problemet är att vi avlat fram överrörliga krutpaket som slår knut på sig själv för att göra ryttaren till lags och att de premierat flashiga gångarter framför mer 'naturliga' gångarter och temperament. Även här på buke skriver vanliga hobbyryttare (inte någon individ menas) om problemet att gångarterna räcker inte till för att tävla i lätt klass och att domarna premierar flash framför ridbarhet och bra ridande.

Jag la för ett tag sedan upp en filmsnutt med Reiner Klimke och Ahlerich som då rörde sig som en gud och nu har ordinära gångarter och rids i en fri form. Jag hävdar inte att gamla tider var bättre, man ser hård ridning där också. Men imo så rör sig hästarna på ett annat, trevligare, sätt. Och de krullar inte ihop sig som idag.
Skolorna ovan mark är oerhört beroende av samling. Samling är totalt onaturligt för ett flyktdjur.
Jag har heller aldrig sett korrekt utförda skolor ovan mark av hästar som inte har rätt mkt spanskt blod i sig, antingen PRE, Lussar etc eller Lippizzar som har spanskt i sig. Det krävs en större förmåga till samling än de flesta andra raser har förmåga till. Det ska ju lyfta ur samling och i luften om man tex gör capriole bli en spark för att sedan landa i samling på bakbenen först.
Att hoppa, bocka, stegra etc är ngt totalt annat.

Även de spanska hästarna är extremt rörliga och ibland rätt heta/känsliga.
Problemet med att vi avlat fram överrörliga, känsligare halvblod är väl att man rider dem på kraft. På styvare, mindre rörliga och mindre gångartsbegåvade tex gamla militärstammen kunde man rida mer med kraft och i obalans utan att hästarna påverkades så mkt negativt.
Rider man rörligare och balanskänsligare halvblod på teknik och i balans håller de fint och bibehåller arbetsvilja.
Jag upplever att något som är värre för hästen än viss rätt rejäl smärta är obalans. Ett flyktdjur vill ju kunna fly och för det måste den känna sig i balans. Är de så rörliga, har så mkt gång kan de behöva mer hjälp i ridningen rent tekniskt i hur de ska röra sin kropp. Inte genom ett fysiskt stöd/ngt att hänga i etc. Utan via ett språk där man säger typ ”lägg balansen utåt och häng inte på inner bog”. När den är i balans blir det möjligt för den att bli lösgjord.
När de inser att man hjälper dem med det brukar de tycka mycket om dressyrträningen.
En välutbildad häst ska veta hur jäkla bra den är. Ofta får de då en självkänsla och en utstrålning som gör att övriga hästar noterar det.

Problemet för mig är att det är för mkt spänning och för mkt balansmissar. Då går hästarna sönder på sikt. Och i ett korttidsperspektiv är det inte kul för hästen.
 
Och han stänger till
Han vill inte se vad som blåser mot hans kind
Han vill inte ha sin sköra värld förstörd av någon vind
Han vill inte ha sin lilla värld förstörd av någonting
Nej, nej, nej, nej
Kan du känna hur du vacklar till för minsta bris
Jag vill inte ha min lilla värld förstörd till något pris


Denna textrad är precis lika talande.
(Jakob Hellman för den intresserade)

Jakob Hellman :love:

Vi kanske kan sätta ihop en passande spellista och skicka (om vi inte är blockerade redan), så finns det perfekt musik till offerkofte/teflonfrack-küren! :idea:
 
Jakob Hellman :love:

Vi kanske kan sätta ihop en passande spellista och skicka (om vi inte är blockerade redan), så finns det perfekt musik till offerkofte/teflonfrack-küren! :idea:
lust att sätta denna låten till många dressyr ritt man ser.

"
As I live and breathe
You have killed me
You have killed me
Yes I walk around somehow
But you have killed me
You have killed me
Piazza Cavour, what's my life for?
Visconti is me
Magnani you'll never be
I entered nothing and nothing entered me
'Til you came with the key
And you did your best but

As I live and breathe
You have killed me
You have killed me
Yes, I walk around somehow
But you have killed me
You have killed me

Who am I that I come to be here...?

As I live and breathe
You have killed me
You have killed me
Yes I walk around somehow
But you have killed me
You have killed me
And there is no point saying this again
There is no point saying this again
But I forgive you, I forgive you
Always I do forgive you
"
 
Tänk, en gång i tiden trodde jag att när man red på den här nivån skulle hjälperna vara så små och "osynliga" att det nästan inte skulle gå att se ryttarens inverkan på hästen. Att det skulle räcka med att sitta till, lägga lite tryck, en liten förhållning och fortsatt glada, spetsade öron under en hel ritt. En nöjd häst som skrittar ut efter ett arbetspass, inte att den är nöjd för att plågan upphört. :(
Vet du, exakt det har jag tänkt också. Att när man är på denna nivå, så är hjälperna närmast osynliga för ögat.

I min enfald, har jag trott att det är däri man finner ridkonsten, som konstart.
 
Jag blir mer och mer beklämd över de här hästarnas öden rent generellt. Vad är det för liv de lever? När hinner de vara hästar? Ute på långa resor stup i kvarten, flygs hit och dit. Absolut att inga av våra hästar lever ett helt naturligt hästliv, men det finns ju grader i helvetet... :(
 
Det är ganska enkelt att blunda faktiskt. För att dra ett extremt exempel - tänk på naziTyskland... Så länge bara enskilda säger ifrån så är det ganska enkelt att blunda, framförallt om man omger sig med personer som tränar på samma sätt.
Det är ju även väldigt vanligt bland de som verkligen begår övergrepp mot hästarna i träningen och annars är väldigt bra på att binda sin personal tills sig på ett väldigt obehagligt vis.
Men kör normaliseringsprocess, bryter ner och ser till att de mår väldigt dåligt och inte tror att någon kommer lyssna, att de inte kommer lyckas ta sig därifrån etc.
Man börjar inte på en gång med all skit. Det kommer gradvis. Och bor man på anläggningen i främmande land och inte känner andra som inte är insyltade i anläggningens eller liknande business blir det ännu enklare att bryta ner dem etc.
Jag har hört så rent sinessjuka saker som även personal utsätts för. Fruktansvärt!
Om man sedan äntligen vågar sluta så kan man som ensam, ung tjej behöva råka ut för att en dubbelt så gammal man med allt möjligt inflytande över ankdammen ridsport som står och totalt vrålar om hur värdelös man är på exakt allt som räknas upp(även ens utseende och annat helt irrelevant för jobbet), hur chefen ska förstöra personens liv/yrkesliv, man hotas med advokat om man så ens berättar för en endaste kompis om det man sett/upplevt. Det kan fortgå även efter att man kommit hem, att man ringer och hotar om förtalsanmälan etc.
Inte fasen vågar man prata då! Vem tror en yngre tjej som inte är ett namn? Och även om folk tror på dem.. Vilken effekt får det? Ingen större för elitryttaren och de hästarna som plågas.

Något MÅSTE ske! Jag är SÅ glad över att det nu händer något i pressen.
Om det inte städas upp i hur hästarna behandlas så kanske man till slut inte kan ha ridsport.
Det kan inte fortgå så som det gjort och gör.
 
Jakob Hellman :love:

Vi kanske kan sätta ihop en passande spellista och skicka (om vi inte är blockerade redan), så finns det perfekt musik till offerkofte/teflonfrack-küren! :idea:

Lite klassiskt, kanske?


Lascia ch'io pianga
mia cruda sorte,
e che sospiri
la libertà.

Il duolo infranga
queste ritorte
de' miei martiri
sol per pietà.

Lascia ch'io pianga
mia cruda sorte,
e che sospiri
la libertà.

-

Låt mig begråta
mitt grymma öde,
och låt mig längta
efter frihet.

Måtte min sorg
slita dessa
mitt lidandes bojor
om än blott av medlidande.

Låt mig begråta
mitt grymma öde,
och låt mig längta
efter frihet.
 
Vad man än tycker om AB i allmänhet, deras sportjournalister är bra. De har bla skrivit en rad grävande artiklar om fotboll och hockey och hur barn gallras bort och blir psykiskt knäckta av behandlingen. Och hur galna föräldrar hetsar ledare och barn. Och ställer de ansvariga till svars. De får i princip samma respons, begäran att frågorna ska ställas via mail. Luddiga svar om hur man värnar om barnen, eller inga svar alls.

Det är inte konstigt att AB (och även till viss del Expressen) som de största sportmedierna i Sverige inte bryr sig om att hålla sig väl med hästmedia. De är totalt ointresserade av om ridsportförbundet, enskilda elitryttare och andra bojkottar dem. Det är väl snarare ett bevis för dem att de gör något rätt. Sedan är väl elit Sverige mycket väl medveten om skillnaden av att något skrivs i Ridsport eller Hippson, eller en kvällsblaska som når nära en miljon läsare.
 
Härom veckan såg jag ett inlägg på insta från PK där han uttryckte glädje över Touchdown. På filmen hade hästen spännet från snokremmen precis på läppen, och jag kollade efter en kommentar om detta men hittade ingen. Om det är så att han tar bort kommentarer och blockar folk så förstår jag varför.
 
Lyssnade på SR till Maria Gretzers kommentar till bilderna på Kittels ritt och tycker det är l dåligt faktiskt att hon säger att kontrollen av hästarna är väldigt bra och det som syns, den blåfärgade tungan alltså, är bara i precis det momentet bilden tas. Samma som Kittels förklaring. Rent ljug, alla vet att tungan inte blir blå av syrebrist för att trycket under ett kort moment är lite för stort.
 
Otroligt märkligt att Kittel via sms till pressen sagt att ”Det är tråkigt när fotografen åker dit för att leta fel att fota.” Och att han tycker hästarna gått kanon. Klart det inte är hästens fel att tungan är blå! Men man kan väl inte tycka att det gått kanon. Man hade ju haft ångest och ågren över att råkat göra så hästen upplever det där. Och är man lite intelligent borde man väl om man inte bryr sig/tycker det är fel iaf ljuga och låtsas vara illa berörd.
Hemsk reaktion!
 
Det är ganska enkelt att blunda faktiskt. För att dra ett extremt exempel - tänk på naziTyskland... Så länge bara enskilda säger ifrån så är det ganska enkelt att blunda, framförallt om man omger sig med personer som tränar på samma sätt.
Lite så... Jag såg en liknande diskussion förra veckan angående skyddssport och hundar, där någon journalist börjat granska otillåten utrustning. Kommentarerna i den tråden jag läste, handlade inte särskilt mycket om hundarna, utan mer om vilka problem för sporten det kan innebära om folk börjar granska den.

Jag tänker att vissa saker kanske man bara inte kan utföra schysst och etiskt gällande djur, dressyr kanske hamnar där (med det bedömingssystem som finns nu). Vi har ju förbjudit andra saker som är plågsamma för djuren. Hundkamp, vissa sorters utrustning, jakt med levande kaniner etc. Det kanske bara är så att det behövs. 🤷‍♀️
 
Det är ju även väldigt vanligt bland de som verkligen begår övergrepp mot hästarna i träningen och annars är väldigt bra på att binda sin personal tills sig på ett väldigt obehagligt vis.
Men kör normaliseringsprocess, bryter ner och ser till att de mår väldigt dåligt och inte tror att någon kommer lyssna, att de inte kommer lyckas ta sig därifrån etc.
Man börjar inte på en gång med all skit. Det kommer gradvis. Och bor man på anläggningen i främmande land och inte känner andra som inte är insyltade i anläggningens eller liknande business blir det ännu enklare att bryta ner dem etc.
Jag har hört så rent sinessjuka saker som även personal utsätts för. Fruktansvärt!
Om man sedan äntligen vågar sluta så kan man som ensam, ung tjej behöva råka ut för att en dubbelt så gammal man med allt möjligt inflytande över ankdammen ridsport som står och totalt vrålar om hur värdelös man är på exakt allt som räknas upp(även ens utseende och annat helt irrelevant för jobbet), hur chefen ska förstöra personens liv/yrkesliv, man hotas med advokat om man så ens berättar för en endaste kompis om det man sett/upplevt. Det kan fortgå även efter att man kommit hem, att man ringer och hotar om förtalsanmälan etc.
Inte fasen vågar man prata då! Vem tror en yngre tjej som inte är ett namn? Och även om folk tror på dem.. Vilken effekt får det? Ingen större för elitryttaren och de hästarna som plågas.

Något MÅSTE ske! Jag är SÅ glad över att det nu händer något i pressen.
Om det inte städas upp i hur hästarna behandlas så kanske man till slut inte kan ha ridsport.
Det kan inte fortgå så som det gjort och gör.
Du har så rätt.

Och visst ömmar vi alla för hästarna och deras hjälplösa ställning inför människor, men självklart måste något drastiskt ske även på det sätt som människor också utnyttjas i detta.

Jag har en bekant vars ungdom åkte på praktik/jobb utomlands.

H*n kan ännu inte prata om vissa saker som bevittnade mot djur och människor.

Det är sjukt. Så fruktansvärt sjukt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 226
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp