Bukefalos 28 år!

Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
20240323_065514.jpg

Obs, bilden är ett kollage!

Hittade också detta tvättråd för dylik kofta.

"Livet består av både framgång och motgång. Det är naturligt och ger oss möjligheter till utveckling och lärande. När vi känner att motgångarna kommer så kan det vara frestande, ja rentav kännas lite bekvämt och mysigt, att sätta på sig offerkoftan. Offerkoftan är varm, go och förstående när vi sitter och känner oss missförstådda.

Offerkoftan verkar finnas i alla storlekar. Jag tror att de flesta har en, jag har en och även om jag försöker undvika att använda den så kommer den på ibland. Detta självvalda lidande som offerkoftan representerar kanske känns bra ett tag men är sällan speciellt konstruktivt och utvecklande. Att det alltid skulle vara någon annans fel är ju tämligen osannolikt. En väldigt vanlig ”kofta” är att skylla på ledningen eller på någon annan avdelning lite lagom ospecifikt eller varför inte domaren i sportsammanhang. "

:angel: :cool:
 
Kan du komma på någon rimlig anledning till att en fotograf skulle göra hästens tunga blå genom redigering?
Jag har hittills sett 3 nyanser på tungan, de kan inte alla stämma samtidigt. Från den som sågs i den filmade kameran där den verkade vara något åt det lila till mycket uppenbar blålila färg

Jag behöver dock inte se på tungans färg att hästen är mindre road av ridningen, det räcker för mig.
 
Jag har hittills sett 3 nyanser på tungan, de kan inte alla stämma samtidigt. Från den som sågs i den filmade kameran där den verkade vara något åt det lila till mycket uppenbar blålila färg

Jag behöver dock inte se på tungans färg att hästen är mindre road av ridningen, det räcker för mig.
Tycker att det sista kanske är mest intressant, och tungan blir bara en synbar anledning (kanske?), till hästens uttryck.
 
Jag har hittills sett 3 nyanser på tungan, de kan inte alla stämma samtidigt. Från den som sågs i den filmade kameran där den verkade vara något åt det lila till mycket uppenbar blålila färg

Jag behöver dock inte se på tungans färg att hästen är mindre road av ridningen, det räcker för mig.
Jag har inte närstuderat nyansen, men färg ändrar sig ju alltid hela tiden. Olika vinklar medför olika ljus vilket ger olika färg. Det blir också olika nyans på olika skärmar och olika hemsidor.

Så jag undrar fortfarande. Varför skulle en professionell fotograf redigera fram blå tungor? Aftonbladet och de intervjuade veterinärerna och FEI tycks ju inte tro att redigering är problemet här. Men du har genomskådat alltsammans?
 
Jag har inte närstuderat nyansen, men färg ändrar sig ju alltid hela tiden. Olika vinklar medför olika ljus vilket ger olika färg. Det blir också olika nyans på olika skärmar och olika hemsidor.

Så jag undrar fortfarande. Varför skulle en professionell fotograf redigera fram blå tungor? Aftonbladet och de intervjuade veterinärerna och FEI tycks ju inte tro att redigering är problemet här. Men du har genomskådat alltsammans?
Just därför vill jag se originalet, jag har en färgkalibrerad skärm. Nästan inga bilder visas som fotograferat, så jag skulle bli förvånad om bilden inte redigerats automatiskt (det görs i kameran vid jpg) eller manuellt om fotografen fotograferat med RAW (där redigerar man alltid annars blir bilden plat och tråkig).

Du får väl fråga fotografen om varför denne eventuellt påverkat nyansen om du är nyfiken, jag har ingen aning om det gjorts, däremot har jag noll koll på vilken nyans tungan har, vilken av de 3 som gäller. Därför vill jag se den. Jag har en färgkalibrerad skärm så jag kan se den som fotat (även om det inte alltid ger rätt färg det heller).
 
Just därför vill jag se originalet, jag har en färgkalibrerad skärm. Nästan inga bilder visas som fotograferat, så jag skulle bli förvånad om bilden inte redigerats automatiskt (det görs i kameran vid jpg) eller manuellt om fotografen fotograferat med RAW (där redigerar man alltid annars blir bilden plat och tråkig).

Du får väl fråga fotografen om varför denne eventuellt påverkat nyansen om du är nyfiken, jag har ingen aning om det gjorts, däremot har jag noll koll på vilken nyans tungan har, vilken av de 3 som gäller. Därför vill jag se den. Jag har en färgkalibrerad skärm så jag kan se den som fotat (även om det inte alltid ger rätt färg det heller).
Spelar det någon roll exakt vilken nyans av icke rosa som den hade vid de olika bilderna?
 
Spelar det någon roll exakt vilken nyans av icke rosa som den hade vid de olika bilderna?
Ja, om man visar en bild som bevis på något så bör den ju visa det oredigerat.

Bilderna visar (såg en bildserie från kameran också), en spänd häst som visar tecken på smärta. För mig räcker det som bevis på att hästen inte mådde så värst bra då. Tungan såg jag i flera nyanser från den från kameran som praktiskt nog inte syntes så tydligt pga att man lade annat över i bild men det skymtade en tunga som verkade vara rosa något åt det lila till nästan mörk lila.
 
Kan du komma på någon rimlig anledning till att en fotograf skulle göra hästens tunga blå genom redigering?
Kan inte du?
Har man som agenda att belysa problem tror jag att det är lätt hänt att hjälpa verkligheten på traven om man kan. Om den är lite blå så är de t inte osannolikt att vilja göra den mer blå för att verkligen trycka på sin poäng. Om det är så är det synnerligen kontraproduktivt.
 
Kan inte du?
Har man som agenda att belysa problem tror jag att det är lätt hänt att hjälpa verkligheten på traven om man kan. Om den är lite blå så är de t inte osannolikt att vilja göra den mer blå för att verkligen trycka på sin poäng. Om det är så är det synnerligen kontraproduktivt.
Eller så är det precis som det ser ut. Att under vissa delar av ett dressyrprogram blir det så högt tryck på tungan att den blir blå.

Jag fattar inte riktigt varför ryttarna inte svarar något i stil med ”Det här har jag inte sett tidigare, efter ritten när vi kollat munnen så ser ju allt bra ut, men nu när jag blivit uppmärksammad på hur det ser ut under ritten så vill jag naturligtvis se över betsling/tryck, hästens välfärd är alltid viktigast!”

Istället för ”Äsch, jag vann ju, och ingen annan klagade. Så det finns inget problem.”
 
Kan inte du?
Har man som agenda att belysa problem tror jag att det är lätt hänt att hjälpa verkligheten på traven om man kan. Om den är lite blå så är de t inte osannolikt att vilja göra den mer blå för att verkligen trycka på sin poäng. Om det är så är det synnerligen kontraproduktivt.
Jag sällar mig till @Mabuse s svar. Kittels svar visar att han inte bryr sig.
 
Kan inte du?
Har man som agenda att belysa problem tror jag att det är lätt hänt att hjälpa verkligheten på traven om man kan. Om den är lite blå så är de t inte osannolikt att vilja göra den mer blå för att verkligen trycka på sin poäng. Om det är så är det synnerligen kontraproduktivt.
Jag tycker att de här argumenten, dina, är i samma anda som när kvinnor påstås göra falska polisanmälningar om våldtäkt.
 
Jag tycker att de här argumenten, dina, är i samma anda som när kvinnor påstås göra falska polisanmälningar om våldtäkt.
Är det i något läge problem att man vill syna de bevis någon lägger fram? Eller menar du att man ska tro på allt folk säger?

Det stärker väl misshandlade kvinnors position om deras bevis synas och visar sig vara objektivt riktiga. Liksom det stärker bildernas budskap om man vet att det verkligen var den färgen så det inte finns någon tveksamhet.
 
Är det i något läge problem att man vill syna de bevis någon lägger fram? Eller menar du att man ska tro på allt folk säger?

Det stärker väl misshandlade kvinnors position om deras bevis synas och visar sig vara objektivt riktiga. Liksom det stärker bildernas budskap om man vet att det verkligen var den färgen så det inte finns någon tveksamhet.
Hur tänker du att detta är bevis?
Det är ju inte förbjudet med sådan syrebrist så det blir ”blå tunga” och det finns inga möjligheter att lämna in något sånt här i efterhand (som det ser ut idag)? Är inte debatten som pågår mer om att det BORDE vara förbjudet att orsaka en blå tunga liksom?

Iofs vet jag ju inte, kan det vara anmält till disciplinnämnden eller polisen som djurmisshandel så ska ju foton läggas fram som bevis men då lär de (rådata av dem) väl granskas av experter?
 
Är det i något läge problem att man vill syna de bevis någon lägger fram? Eller menar du att man ska tro på allt folk säger?

Det stärker väl misshandlade kvinnors position om deras bevis synas och visar sig vara objektivt riktiga. Liksom det stärker bildernas budskap om man vet att det verkligen var den färgen så det inte finns någon tveksamhet.
Nej. Det verkar bara så märkligt att just du ska granska just de här bilderna. Om du inte är jurist på SvRF eller liknande.
 
Det stör mig väldigt att se ritterna i sin helhet, som jag gjort, när man vet hur högt tryck dessa hästar går med i sin mun (under åtminstone delar av ritten). Ingen av dem protesterar med att gå emot bettet, eller resa sig, eller skaka på huvudet eller göra motstånd.
Är man PK kanske man tolkar det med att det inte gör ont på hästarna men för mig känna det snarare som att det inte är något som händer tillfälligt och bara i den här specifika situationen utan hästarna verkar vara vana med det, och också tro sig vara hjälplösa (så att kämpa emot det eller försöka fly är inget alternativ).

Jag blir så ledsen och undrar om vi verkligen ska tävla med levande djur när sådana här saker kan ske.
 
Det är jätteviktigt att granska saker kritiskt och inte bara tro på vad någon eller media säger. Djurplågeri inom hästvärlden har i flera år nu inte granskats kritiskt. Det sägs att så man agerat tidigare informerar om framtida agerande. Och PK har verkligen inte förändrats ett dugg. Det är samma offerkofta som åker på nu som när han red rollkur inför alla att se - men kanske vaknar folk och börjar granska dessa bilder och videos som återkommande dyker upp. Kanske börjar hejarklacken tänka kritiskt och ställa sig frågan varför ränderna aldrig verkar gå ur. Ja, det finns flera sätt att tänka på det där med kritiskt förhållningssätt, men klart är iallafall att hästeliten, domare och FEI, lider brist på det.
 
Hur tänker du att detta är bevis?
Det är ju inte förbjudet med sådan syrebrist så det blir ”blå tunga” och det finns inga möjligheter att lämna in något sånt här i efterhand (som det ser ut idag)? Är inte debatten som pågår mer om att det BORDE vara förbjudet att orsaka en blå tunga liksom?

Iofs vet jag ju inte, kan det vara anmält till disciplinnämnden eller polisen som djurmisshandel så ska ju foton läggas fram som bevis men då lär de (rådata av dem) väl granskas av experter?
Det borde kunna prövas som djurskyddsbrott eller djurplågeri, tror jag? Men inte heller då gäller ju att någon som skriver här är den som ska granska fallet, om hen inte råkar ha det som sitt arbete.
 
Eller så är det precis som det ser ut. Att under vissa delar av ett dressyrprogram blir det så högt tryck på tungan att den blir blå.

Jag fattar inte riktigt varför ryttarna inte svarar något i stil med ”Det här har jag inte sett tidigare, efter ritten när vi kollat munnen så ser ju allt bra ut, men nu när jag blivit uppmärksammad på hur det ser ut under ritten så vill jag naturligtvis se över betsling/tryck, hästens välfärd är alltid viktigast!”

Istället för ”Äsch, jag vann ju, och ingen annan klagade. Så det finns inget problem.”
Ja, och om det kommer en eftergift, eller dragandet i tygeln minskar något, går troligen färgen från blå till mer rosalila ganska fort.
 
Ja, och om det kommer en eftergift, eller dragandet i tygeln minskar något, går troligen färgen från blå till mer rosalila ganska fort.
Ja. Det verkar rimligt att trycket inte är lika starkt under hela ritten, utan det är i vissa moment som det blir så.

Men jag fattar inte riktigt vad PKs egna bilder på andra delar av ritten när tungan inte syns skulle bevisa?

”Här ett foto där du slår din fru, det ser inte bra ut.”
”Det kan man tycka, men det är bara en ögonblicksbild. Om du tittar här på ett foto en minut senare så ser man tydligt att jag inte slår henne.”
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 230
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp