Bukefalos 28 år!

Rengöra/smörja ett MC ställ?

Anyo

Trådstartare
Min bror gav mig den "äran" att göra rent hans MC kläder. Eftersom jag har "dyra" läder produkter till mig själv och hästarna så tyckte han väl att det ska gå bra. Men nu börjar jag fundera. Vad kan man rengöra/smörja det med ? ens?
 
Jag kör både mc och rider, och vårdar lädergrejorna på liknande sätt. Tvättar med ljummet vatten och exempelvis EKOL lädertvål, enklast är om en person står med kläderna på i duschen och en annan tvättar. Naturligtvis ingen borste på ytfärgat skinn, helst inte på genomfärgat heller utan svamp brukar räcka fint - eventuellt "flugsvamp" om det är insektsfragment som sitter extra hårt. Jag torkar lugnt i rumstemperatur, när grejorna bara är svagt fuktiga smörjer jag med minkolja. Precis som med hästgrejor finns lika många uppfattningar och preferenser som det finns lädervårdsprodukter, men min uppfattning är att ren minkolja (läs: utan lanolin, silikon mm mm) är bland det som funkar allra bäst.
 
Jag kör både mc och rider, och vårdar lädergrejorna på liknande sätt. Tvättar med ljummet vatten och exempelvis EKOL lädertvål, enklast är om en person står med kläderna på i duschen och en annan tvättar. Naturligtvis ingen borste på ytfärgat skinn, helst inte på genomfärgat heller utan svamp brukar räcka fint - eventuellt "flugsvamp" om det är insektsfragment som sitter extra hårt. Jag torkar lugnt i rumstemperatur, när grejorna bara är svagt fuktiga smörjer jag med minkolja. Precis som med hästgrejor finns lika många uppfattningar och preferenser som det finns lädervårdsprodukter, men min uppfattning är att ren minkolja (läs: utan lanolin, silikon mm mm) är bland det som funkar allra bäst.
Tusen tack :bump: vill ju inte "förstöra" något :banana:Tror inte det är så mycket insekter med lite finns det ju. Själva tyger verkar ganska rent det är mest lädret han vill vårda lite som jag fattar det
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 469
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 493
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 801
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp