Skänkeldöv häst

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det maxade hållet, något grövre i typ, ser ungefär ut som min föreställning av en connemara alt. new forest), som kom till ridskolan för någon månad sedan (han är alltså inte min på något sätt), således är det inte någon "avdankad gammal ridskoleponny", han är förövrigt ca. 8-10 år gammal. Vad han varit och vad han gjort i tidigare liv har jag inte den blekaste om. Jag känner inte att han är halt på något sätt, och jag är ganska bra på att upptäcka sådant. Rider själv på LC-LB nivå i dressyr. Jag vet att man absolut inte ska sitta och "gnaga" på en skänkeldöv häst, vilket jag inte heller gör, utan jag "smäller till" ordentligt, och är sedan stilla osv.

Har ridit honom två gånger nu, och han har varit lika illa båda gångerna. Han svarar verkligen inte på någon av tre ovanstående hjälpgivningsmetoderna, varken framåt eller sidförande. För att få honom att skritta i en hyfsad arbetsskritt krävs det att jag "smäller till" ordentligt några gånger med skänklarna. För att få till en någorlunda okej arbetstrav krävs det dels att jag "smäller till" några gånger, och sedan smackar tydligt. För att hålla igång det mer än ungefär en halv långsida krävs det utöver nyss nämnda dessutom att jag rider nästan nos-i-svans på någon pigg ponny. Galopp är helt omöjlig att få till, det skulle kräva att jag låg bakom någon av de snabbare ponnyerna och dessutom rappade till honom med spöet ordentligt ett antal gånger, men det känns inte okej, så det har jag inte gjort. Vikthjälperna är han stendöd för. Form och lösgjordhet kan man också bara fetglömma, då han, hur mycket man än "underhåller" honom är spänd som en fiolsträng, springer med huvudet rakt upp utan att ta minsta stöd mot bettet och försöker man t.ex. ställa igenom på en volt i skritt kastar han bara upp/ner huvudet hela tiden. (Jag har provat att dels vara lite mer fast i handen, så mjuk som bara möjligt med nästan glappande tyglar och dels att lite försiktigt "röra" på fingrarna, men han har inte reagerat minsta positivt på någon av dessa tre metoder). Att han är så seg att han dessutom nästan stannar hela tiden gör ju det hela inte lättare. För att få honom att gå framåt i bra "arbetsgångarter" skulle man enkelt sagt behöva slå till honom med ridspöet kanske 1-2 gånger/långsida, smacka och dessutom ligga bakom någon av de snabbare, men det fattar ju vem som helst att man inte kan hålla på med.
Kort sagt, han är extremt spänd, tar inte stöd på bettet för fem öre och är helt döv för alla typer av framåtdrivande och sidförande hjälper.

Jag känner mig helt uppgiven, vad gör jag för fel? :arghh:
Visst, jag är absolut ingen superryttare, men nu är jag tydligen så dålig att jag inte ens kan få fram en seg, obstruerande ponny. What a självförtroendeboost :banghead:

Eller är det ens jag som gör fel? Är det kanske någonting som är fel med honom trotts allt?
Att jag skulle vara förstor/han skulle vara påverkad av min storlek känns uteslutet då jag är 162 cm/ca. 52 kg och han som sagt är åt det lite grövre hållet och ca. 146-148 cm i mkh.
Vad skulle det i sådana fall kunna vara? Ryggen? Tänderna?
Eller är det bara så enkelt att jag är för dålig som ryttare och inte kan rida?

Vad säger ni buke-experter?
 
Senast ändrad:
Sv: Skänkeldöv häst

Jag är ledsen, men Stackars lilla ponny känner jag när jag läser detta.

Om det är så illa, varför går den med elever? Varför rids/utbildas den inte av personal? Och först och främst; vad säger din ridlärare?
 
Sv: Skänkeldöv häst

Ja du, det har jag också funderat över...:cautious:
Min ridlärare säger bara att jag ska sparka på och smacka precis som jag gör, gärna använda spöet en del också, typ så.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Massor av beröm och massor av tempoväxlingar är det jag tycker brukar funka bäst på hästar som inte går fram för skänkeln. Och vara petnoga med att inte bli tjatig och klämmig med skänkeln. Börja redan när ni skrittar fram, gör halt, och kom fram i skritt igen. Likadant första gången du skrittar ut på spåret. Beröm massor när han tar skänkeln och börjar skritta. Det du vill ha är ju egentligen inte farten, utan att han reagerar på skänkeln. Alltså tempoväxlingar.

Att spöa runt en slö häst brukar bara göra den ännu mer ovilligt inställd till arbete, och på sikt döv för spöet också. Beröm tycker jag brukar vara mer effektivt.

Tygeln och formen skulle jag strunta i så länge han inte går fram, man måste ha lite energi att jobba med först. En sak i taget, och skänkeln först. Krävs det att du tar häng på en annan häst för att inte behöva spöa fram eller tjata med skänkeln så gör det.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Du gör inga fel men det gjorde den som utbildade ponnyn och den som köpte in den till ridskolan.

Det kan vara något fel på den och det kan nästan vara lite vad som egentligen. Fast jag tror inte att den är utbildad överhuvudtaget, den har ingen aning om vad det är du vill säga. Dålig stil av ridskolan att ha en sån ponny i verksamhet. Att lära sig rida på en sån är skvatt omöjligt.

Den skall plockas bort från verksamheten (kan på sin höjd gå juniorridning) och utbildas innan den kan komma tillbaka.

Upp med självförtroendet! Du provade olika sätt att visa den vad du vill, känner själv att det är fel att slå på den och reflekterar över din ridning av ponnyn. I detta fall har du inte gjort några fel.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Det där känner jag igen från när jag red på ridskola för många år sedan. SPontant tycker jag att något måste vara fel när man måste använda spö och andra hjälper så kraftgt för att få hästen att gå framåt.
Känns som den inte trivs där eller att ngt annat är fel såsom smärta.
Kanske inte så lätt för dig att göra ngt åt men kan du prata med ansvariga? Fråga hur de ser på problemet.
när jag var barn på ridskolan så gjorde jag så som de sa dvs använde spö på den häst som betedde sig så. Men idag som vuxen skulle jag säga till ansvarig att jag inte tycker det är ok sätt att behandla ett djur på och sedan sluta.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Reagerar lika! Är hästen ens utbildad? Tragiskt att ha en sån på ridlektioner, är min åsikt!
 
Sv: Skänkeldöv häst

Oj, vad säger ridläraren /ridskolan om hästen?
De måste ju ha provridit den innan inköp? Var den likadan då? Kan den ha fått ont någonstans under denna första månaden på ridskolan. Det är ju ganska lätt att överanstränga en häst om man kastar in den rakt i ridskoleverksamheten...
Jag tycker det är en grym start för hästen om den nu är tex dubbelsidigt halt fram, och ryttarna försöker med full sjå få fram stackarn...
 
Sv: Skänkeldöv häst

Fast känsliga hästar kan bli såna om man är lite orutinerad med timingen av framåtdrivande hjälper. Jag har sett flera ridskolehästar som kan gå mellan att snurra i ett hörn och se ut som de är redo för dressyrtävling beroende på hur de blir ridna. Min ridskola har en häst som skulle kunna beskrivas så, tar man honom på fel sätt så bromsar han när man driver med skänkeln, och är omöjlig att få att galoppera. Tar man honom på rätt sätt så är det inga problem. Inget fel på utbildningen, han är utbildad på flyinge, utan det är helt enkelt en känslig häst med tydliga åsikter.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Din berättelse gjorde mig lite deprimerad....
Känns så overkligt... känns inte som året är 2014.

Antingen har ponnyn ont, är outbildad eller helt opassande för verksamheten.

:(
 
Sv: Skänkeldöv häst

Visst kan det vara så, men eftersom ridläraren säger att hon ska fortsätta sparka och spöa blir man ju mörkrädd oavsett.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Fast snarare över ridläraren än över hästen, kan jag tycka. Ridlärarens tips om sparkar och spö låter ju utifrån beskrivningen som ett bra sätt att träna hästen till att bli (ännu mer) döv för hjälperna. Hästar är ju normalt inte hjälpdöva från början, utan det är ju oftast nånting man får träna dem till att bli.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Finns det ingen annan ridlärare, alt. ridskolechef som du kan ta upp det med, för ponnystackarn ska ju inte behöva bli plågad varje gång den rids.

Och om det går, ta med dig en mer erfaren ryttare som kan intyga det du säger (tänkte att de kanske lyssnar bättre då).
Annars kan du ju säkert hota med att anmäla oegentligheter mot hästen till djurskyddet/ridsortförbundet (när jag ridit på ridskola har jag då aldrig någonsin blivit ombedd eller hört någon annan bli det att piska/banka på hästen för att den ska gå framåt, så behandlar man inte en häst):rage:
 
Sv: Skänkeldöv häst

kl

Det bästa man kan göra för hästen är att vägra rida den.

Låta verksamheten veta att det inte är ok att ha sådana hästar med på lektionen, mest för hästens skull eftersom att det är något som inte står rätt till. Om instruktören vill att man ska slå den fram, ja då får man säga ifrån..

Oavsett brukar hästarna vara trasiga, antingen psykiskt eller fysiskt om de gör sådär..en tyst protest/bedjan om att slippa..

Sen har man då också chansen till att påverka sin egen kvalitet på ridningen..vem vill ens rida en häst som måste bankas fram?? Jag hade stenvägrat..betalar jag för att rida ska jag också få något vettigt ut av det, på trevliga och välmående hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Skänkeldöv häst

Tack för alla åsikter! :)
Tänkte mest om ni "duktigare" kunde hitta något uppenbart fel direkt, men jag fick mina misstankar bekräftade, att det är hästen som "inte stämmer".
Tyvärr är detta långt ifrån det värsta som hänt på sista tiden, och jag ska sluta rida där.
 
Sv: Skänkeldöv häst

Tack för alla åsikter! :)
Tänkte mest om ni "duktigare" kunde hitta något uppenbart fel direkt, men jag fick mina misstankar bekräftade, att det är hästen som "inte stämmer".
Tyvärr är detta långt ifrån det värsta som hänt på sista tiden, och jag ska sluta rida där.
Du säger att den är spänd. Kanske den blir så stressad att den "stänger av" istället för att reagera. Hästar hanterar saker på olika sätt. Annars kanske den är så pass outbildad att den inte förstår och stänger av därför och blir ovillig...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 996
Senast: Yeah but
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 569
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp