Uppdateringstråd 29

J
@Lillefrun - det låter superjobbigt! Förstår verkligen att du är helt slut! Jag hade en tik som var lite inkontinent på sin ålders höst och behövde gå ut. Men då snackar vi tidigast 4-5 på morgonen, vilket är en tid då jag själv ofta vaknar för att jag behöver kissa. Så då släppte jag ut henne på uteplatsen medan jag gick på toa. Hon skällde aldrig utan gjorde det hon skulle och sen gick vi båda och lade oss och somnade om.

Två förslag:

1. Flytta till en lägenhet med uteplats. Underlättar väldigt mycket om man har en hund som kan ha svårt att hålla sig. Men det är ju ofta inte så "bara" att flytta. Därför nästa (kontroversiella?) förslag:

2. Lär Milou att gå på kattlåda. Det är ju en liten hund, så det bör funka och då kan han kissa när han känner behov och du kan sova vidare.

Jag drömmer ju om en liten stuga men jag lever på sjukersättning och hade turen att få tag på en liten tvåa där jag har låg avgift som nog inget boende slår. Jag längtar bort men vi blir tyvärr kvar.

Jag tänkte på kattlåda men jag har verkligen ingen plats. Och jag vet inte hur det blir, om han kanske börjar gå och markera ”sin”låda och jag vet att Alvin skulle börja kissa och han är inte brydd om det kommer i eller utanför lådan. Så då får jag lära honom också och då har jag plötsligt två vuxna hundar som kissar inne. I teorin vore det väldigt skönt om man bara ställde fram den inför kvällen och sen tar bort den. Det är nog enda sättet med kattlåda.

Men hur lär man en hund att kissa inomhus när man lärt dom sen dom var små att dom absolut inte ska utan kissa ute? Och hur ser man till att det inte slår över och dom tror att dom kan kissa överallt inne?

Han väcker mig så subtilt, oftast inga ljud utan jag vaknar av att han hoppar ner från soffan eller sängen. Just nu sover jag av olika skäl i soffan, bäddar med sängkläder fast jag har en jätte fin säng känner jag mig tryggast i vardagsrummet. Men han sover oftast på kudden ovanför mitt huvud eller nära på något annat sätt. Sen vankar han runt tills han får uppmärksamhet. Ibland hjälper det att lyfta upp honom och han lägger sig och sover igen. Ibland väcker han mig och går och lägger sig igen, men det är bara lureri för han slappnar inte av och går vi ut då är han ju kissnödig. Om jag går och lägger mig när han gjort så kan han väcka mig väldigt snabbt inpå så jag kan ju inte slappna av.

Jag vet inte om det som var förra gången när det var ännu värre och vi var ute flera gånger per natt nu till viss del blivit till tvång? Samtidigt är han ju oftast jätte kissnödig och ibland bajsnödig trots att han fått göra allt det på kvällen. Funderar på att prova igen med att lyfta tillbaka honom upp i soffan en gång igen och se om han slappnar av eller om han hoppar ner igen så går vi ut.

Jag måste verkligen få ordning på det här
 
J

Jag drömmer ju om en liten stuga men jag lever på sjukersättning och hade turen att få tag på en liten tvåa där jag har låg avgift som nog inget boende slår. Jag längtar bort men vi blir tyvärr kvar.

Jag tänkte på kattlåda men jag har verkligen ingen plats. Och jag vet inte hur det blir, om han kanske börjar gå och markera ”sin”låda och jag vet att Alvin skulle börja kissa och han är inte brydd om det kommer i eller utanför lådan. Så då får jag lära honom också och då har jag plötsligt två vuxna hundar som kissar inne. I teorin vore det väldigt skönt om man bara ställde fram den inför kvällen och sen tar bort den. Det är nog enda sättet med kattlåda.

Men hur lär man en hund att kissa inomhus när man lärt dom sen dom var små att dom absolut inte ska utan kissa ute? Och hur ser man till att det inte slår över och dom tror att dom kan kissa överallt inne?

Han väcker mig så subtilt, oftast inga ljud utan jag vaknar av att han hoppar ner från soffan eller sängen. Just nu sover jag av olika skäl i soffan, bäddar med sängkläder fast jag har en jätte fin säng känner jag mig tryggast i vardagsrummet. Men han sover oftast på kudden ovanför mitt huvud eller nära på något annat sätt. Sen vankar han runt tills han får uppmärksamhet. Ibland hjälper det att lyfta upp honom och han lägger sig och sover igen. Ibland väcker han mig och går och lägger sig igen, men det är bara lureri för han slappnar inte av och går vi ut då är han ju kissnödig. Om jag går och lägger mig när han gjort så kan han väcka mig väldigt snabbt inpå så jag kan ju inte slappna av.

Jag vet inte om det som var förra gången när det var ännu värre och vi var ute flera gånger per natt nu till viss del blivit till tvång? Samtidigt är han ju oftast jätte kissnödig och ibland bajsnödig trots att han fått göra allt det på kvällen. Funderar på att prova igen med att lyfta tillbaka honom upp i soffan en gång igen och se om han slappnar av eller om han hoppar ner igen så går vi ut.

Jag måste verkligen få ordning på det här
Min sover i sängen och väckte mig genom att slicka mig och klappa med tassen i mitt ansikte. Eller så hoppade han bara ner från sängen och la en korv i sovrummet.
Efter råd härifrån gjorde jag mig hårdhudad och slängde in honom i komposthage bredvid sängen.
Han var ledsen ett tag, till men lärde sig sen att det bara var att hålla sig.

Numera är morgonkissarna stora floder. :)
 
Min sover i sängen och väckte mig genom att slicka mig och klappa med tassen i mitt ansikte. Eller så hoppade han bara ner från sängen och la en korv i sovrummet.
Efter råd härifrån gjorde jag mig hårdhudad och slängde in honom i komposthage bredvid sängen.
Han var ledsen ett tag, till men lärde sig sen att det bara var att hålla sig.

Numera är morgonkissarna stora floder. :)
Jag har också tänkt att han kanske helt enkelt måste avvänjas från sitt beteende. Sätta in hörlurar och lyssna på något och ignorera. Se vad som händer.
 
Jag har också tänkt att han kanske helt enkelt måste avvänjas från sitt beteende. Sätta in hörlurar och lyssna på något och ignorera. Se vad som händer.
Jag skulle börja med att göra som @tanten och sätta honom i en hage under natten. Där får han helt enkelt lära sig att sova. Det låter mer som att han har vant sig vid att han får gå ut bara han är envis. Mer än ett problem pga sjukdom.
 
Jag skulle börja med att göra som @tanten och sätta honom i en hage under natten. Där får han helt enkelt lära sig att sova. Det låter mer som att han har vant sig vid att han får gå ut bara han är envis. Mer än ett problem pga sjukdom.

Ja för nu är han undersökt med allt som går att kolla två gånger om och det finns ju inget fel på honom. Men en dum fråga, är en liten hage bättre än att ignorera honom i soffan/sängen? Eller är hagen för att han inte ska väcka mig eller om han råkar kissa? Gissar att det inte blir populärt att inte få sova med matte men han vänjer sig säkert. Är tanken då att han för alltid ska sova i en hage eller bara bryta beteendet?

Har kompostgaller hemma men behöver kanske något mer eller finns det bättre alternativ?
 
Min sover i sängen och väckte mig genom att slicka mig och klappa med tassen i mitt ansikte. Eller så hoppade han bara ner från sängen och la en korv i sovrummet.
Efter råd härifrån gjorde jag mig hårdhudad och slängde in honom i komposthage bredvid sängen.
Han var ledsen ett tag, till men lärde sig sen att det bara var att hålla sig.

Numera är morgonkissarna stora floder. :)
Så han sov inte där direkt när du gick och la dig utan bara när han störde eller redan hade kissat/bajsat?
 
Så han sov inte där direkt när du gick och la dig utan bara när han störde eller redan hade kissat/bajsat?
Vi går och lägger oss tillsammans och han sover på kudden bredvid mig.
Antingen väcker han mig genom att tassa mig i ansiktet eller slickas. Eller så hoppar han helt soninka ner på golvet och det vaknar jag oftast av.

Då säger jag åt honom att stanna i sängen eller lyfter in honom i hagen.

Fötsta gångerna gnydde han men jag nejade och försökte sova.

Jag vet att om det verkligen är kris så ger han sig inte och då går vi ut. Men det är extremt sällan numera. Han får ingen mat efter kvällsrastningen heller.
 
Vi tog oss igenom natten plågsamt, Milou väckte mig men jag var envis att nu verkligen inte gå ut och i natt gav han sig. Jag kunde inte somna om förrän på morgonen då jag ju hade planer så jag försov mig för att jag sov mig igenom tre larm, missade min tid på vårdcentralen och vaknade 10 minuter innan mormor och morfar skulle hämta mig för att vi skulle till skogen

Alvin har åkt och det är så konstigt med ett koppel, en hund att gå med, lite ensam i soffan fast jag har min lilla igel Milou som ska vara nära som vanligt. Han verkar inte berörd av att Alvin är borta men det har visserligen bara gått 1,5 timme som vi varit utan Alvin :p Men mina föräldrar var glada som små barn på julafton för det var evigheter sen dom var hundvakt åt Alvin.

Har köpt hem saker så jag kan göra världens bästa kongar och passa på att träna med Milou att vara ensam imorgon och söndag. Korta stunder. Vet bara inte var jag ska ta vägen
 
På söndag ska det visst bli plusgrader. Jag längtar. Som exempel på varför kan nämnas att det här är hur en av våra närmsta rastgårdar såg ut i morse...
1000044202.jpg
 
Vilka härliga lurvtäcken! Vad är det för märke?

Hittade dem hyfsat billigt på H**ks när jag åkte förbi i höstas 😁. Har kikat på HL tidigare men de lurvtäckena ligger lite väl över min budget. Funkar bra efter simning då fukten verkar transporteras ut så de håller sig torra nära kroppen.
 
Barmark, vindstilla, sol och några plusgrader. Planen var givetvis långpromenader i dagsljus, spår och kanske uppletande någon av dagarna i helgen, lydnadsträning bokad i hall ett par timmar i eftermiddag. Och unghunden är halt 😔
Rejält halt på ett framben sedan imorse, helt ok igår kväll så ingen aning om vad som hänt.
Ser definitivt inte fram emot att vila den, eller pusslandet som kommer krävas för att komma ut på promenader med dom andra..
Bitter? Japp!
 
Kunde äntligen låta hundarna springa lite i en rastgård, och oj vad de njöt av det! Dessutom hade någon glömt kvar en boll, och den fick Lily leka med. Sen vi kom in från promenaden har det varit extremt lugnt här hemma :D

Mindre kul dock: Jag kände något som verkade vara en otrevlig knöl vid Ebrahs ena juver igår kväll... Ska kolla närmare på det idag och undersöka ifall jag kan känna fler eller inte. Men frågan är ju då, om det är en knöl, ska jag operera det eller låta bli? Hon är ju bara 8 1/2 år, men har det väl börjat komma knölar så upplever jag att det lätt blir flera, och jag tänker inte hålla på och operera bort hela juverrader på henne. Det är det definitivt nej på. Hon har tyvärr flera nära släktingar som inte blivit sådär jättegamla just pga tumörer och sådant, så det är svårt att inte bli orolig när man nu hittar något även på henne, även om jag vet att inte alla knölar är elakartade tumörer osv.
 
Tillbaka i England med min killes vintisar :love: de har saknat mig, tror jag. Har ett stycke whippet över magen som vägrar röra på sig.

Grey/salukin är sig lik och gråter från andra änden av sängen för att jag inte hivar av mig whippen och klappar honom istället. Att han skulle flytta sig närmare mig är såklart INTE ett alternativ, utan snarare ett hån mot hans karaktär…!
 
Kunde äntligen låta hundarna springa lite i en rastgård, och oj vad de njöt av det! Dessutom hade någon glömt kvar en boll, och den fick Lily leka med. Sen vi kom in från promenaden har det varit extremt lugnt här hemma :D

Mindre kul dock: Jag kände något som verkade vara en otrevlig knöl vid Ebrahs ena juver igår kväll... Ska kolla närmare på det idag och undersöka ifall jag kan känna fler eller inte. Men frågan är ju då, om det är en knöl, ska jag operera det eller låta bli? Hon är ju bara 8 1/2 år, men har det väl börjat komma knölar så upplever jag att det lätt blir flera, och jag tänker inte hålla på och operera bort hela juverrader på henne. Det är det definitivt nej på. Hon har tyvärr flera nära släktingar som inte blivit sådär jättegamla just pga tumörer och sådant, så det är svårt att inte bli orolig när man nu hittar något även på henne, även om jag vet att inte alla knölar är elakartade tumörer osv.

Opererade bort en knöl på Nike när hon var sju år i samband med kastrering. Den var liten och godartad. Hon blir nio nu och har troligen många år kvar men får hon fler så kommer jag inte operera så länge de inte blir besvärande. Hon har inte samma återhämtning och läkkött som när hon var yngre.
 
Opererade bort en knöl på Nike när hon var sju år i samband med kastrering. Den var liten och godartad. Hon blir nio nu och har troligen många år kvar men får hon fler så kommer jag inte operera så länge de inte blir besvärande. Hon har inte samma återhämtning och läkkött som när hon var yngre.
Jag skickade iväg ett mail till en bra djurklinik i närheten för att fråga om de kan ge en ungefärlig prisuppgift på vad det skulle kosta. Hade hon varit helt utan problem i övrigt hade jag inte tvekat, men ja, nu är det inte så och då blir det mer att ha i åtanke. Jag har hela tiden tänkt att jag inte ska göra några större grejer pga det, men att ta bort två små knölar som är längst bak vid juverraden kanske inte behöver ses som någon stor grej... Fyfan för sånt här.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 043
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
70 178
Senast: Sel
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
694
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp