Uppdateringstråd 29

Nä men jag är rädd om det är samma ras att jag ska jämför dem? Eller tänker jag knasigt? 😂 de kanske räcker med en annan färg.
Det tror jag inte. Alla har ju sina olika starka sidor och är nog lika fantastiska i slutänden ändå på sina egna sätt 😁 Ja det hade ju varit kul med en svart 😁 jag vill ha en gul eller röd som nästa!
 
Idag blev det sim och vibb för gänget, sen tog vi en kortare runda i ett elljusspår jag inte gått i på över ett år. Hundarna var glada och sniffiga 😁.

20240123_142355.jpg
 
Nä men jag är rädd om det är samma ras att jag ska jämför dem? Eller tänker jag knasigt? 😂 de kanske räcker med en annan färg.
Jag träffade en jaktlabbe häromdagen, så jäkla söt och glad hund :D Själv har jag ju haft ett knippe hundar, där 4 av 5 haft typ samma färg dessutom, och nära släkt (bland annat mor och dotter). Och visst jämför jag, men inte på ett sätt som gör att jag gillar någon mindre än någon annan, utan istället blir det otroligt intressant och ger åtminstone mig en ökad kunskap om rasen, om hundarnas kommunikation osv. Små detaljer som är så lika att det är kusligt, och små skillnader som gör att de verkligen(!) känns som helt olika hundar. Och så är det otroligt intressant att verkligen noga studera deras exteriör, märka hur skillnaderna och likheterna påverkar dem i vardag och i arbete osv...

Har man hittat en ras man verkligen, verkligen trivs med, då är det bara dumt att byta tycker jag :p
 
Jag träffade en jaktlabbe häromdagen, så jäkla söt och glad hund :D Själv har jag ju haft ett knippe hundar, där 4 av 5 haft typ samma färg dessutom, och nära släkt (bland annat mor och dotter). Och visst jämför jag, men inte på ett sätt som gör att jag gillar någon mindre än någon annan, utan istället blir det otroligt intressant och ger åtminstone mig en ökad kunskap om rasen, om hundarnas kommunikation osv. Små detaljer som är så lika att det är kusligt, och små skillnader som gör att de verkligen(!) känns som helt olika hundar. Och så är det otroligt intressant att verkligen noga studera deras exteriör, märka hur skillnaderna och likheterna påverkar dem i vardag och i arbete osv...

Har man hittat en ras man verkligen, verkligen trivs med, då är det bara dumt att byta tycker jag :p

Ja det är nån liten jäkel som sitter på min axel o säger ”köp en schäfer” 🤔😂
Jag vet inte varför men då vill jag utmana mig liiite mer och ”prova nått nytt” 😁

Men ja, mina DSG jag hade efter varandra är faktiskt väldigt lika i utseende. Tilllmed teckningen men har aldrig jämfört dem. De är helt olika båda.
 
Tilda var superduktig igår på friskvårdskursen. Igår var det balansboll, första gången hon sett en sån. Med lite övertalning så vågade hon hoppa upp på den, även om hon var osäker först ❤️ men hon vågade inte sitta eller ligga på den, då hoppade hon ner och satte sig på madrassen och såg söt ut istället 😅 men det märks att det är jobbigt, trots "bara" sex övningar på lite över en 1 timme så orkade hon inte sista vändan på bollen. Det var 3 övningar på bollen och 3 andra övningar (8or över cavaletti, kliva upp och ner över madrass för bakbenskontroll och sen sträcka höftböjaren genom att stå på bakbenen mot stol eller mot kroppen). Det är så skönt också att vi kan ha stängda "fållor", så hunden kan vara lös när vi tränar.
IMG_20240123_175954.jpg
 
Idag är det inte skäggväder. Snöblandat regn vräker ner och övergår mer och mer till regn.
Lova var ute för en snabbkiss på tomten i morse, men sedan dess har hon gått i ide och gömmer sig i min säng, så jag inte ska få för mig att tvinga ut henne på promenad.
Jag är inte heller sugen på att gå ut, så det gör mig ingenting. 😅
Med gårdagens isbana och så det här slasket ovanpå, lär det vara extremt halt, blött och äckligt.
 
IMG_20240124_122926549_HDR.jpg

:mad:
Kränkt. Blöt. Kall. Blä. Men är man nödig så...
Vi träffade favvogrannen när vi kom tillbaka efter den motvilliga promenaden.
Ojoj, vilken klagosång det blev!
Granntanten ska bara veta hur elak Lovas matte är!
Tvinga henne att bajsa ute i sånt här slask. Usch!
Inte blev hon teleporterad hem direkt efter att behoven var uträttade heller. Nä. Då skulle hon tydligen GÅ hem. Det kändes iaf lite bättre efter att ha fått kärlek och sympatier från grannen.
Matte behöver inte bytas ut på heltid än iaf.
 
Ahahahajaa…. mötte ett par med flera mellanstora hundar idag… nej, de var inte coola i hundmöten, de skällde och försökte göra utfall… och ja, de hade flexikoppel…


Jamen man fortsätter ju säga till sin egen hund att det är chill, andra hundar* är inte rövar. 🙄 Men det gick för all del bra, kunde gå upp på grannens uppfart.

*läs ”hundägare”
 
Ja det är nån liten jäkel som sitter på min axel o säger ”köp en schäfer” 🤔😂
Jag vet inte varför men då vill jag utmana mig liiite mer och ”prova nått nytt” 😁

Men ja, mina DSG jag hade efter varandra är faktiskt väldigt lika i utseende. Tilllmed teckningen men har aldrig jämfört dem. De är helt olika båda.
Som intresserad av DSG som nästa hund är jag bara lite nyfiken på varför du inte fortsätter med dem? (Du behöver inte svara om du inte vill 😀)
 
Släppte hundarna i ett stort skogshägn idag, helt plötsligt hör jag Atan i fullt drevskall - säker på att hon troligen stött upp en hare eller något så kallar jag in de andra tre i panik. Vidan kommer först, ser att Milo och Svean också är på väg och efter det en liten wachtel… Då har hon drev på de andra hundarna :laugh: och när hon kommer fram till mig så är hon sådär fullifan som bara hon kan vara, typ ”Nu lurade jag dig matte, du blev lite rädd där en stund va?” Typisk dag med wachtel, alltid något bus eller påhitt.
 
Som intresserad av DSG som nästa hund är jag bara lite nyfiken på varför du inte fortsätter med dem? (Du behöver inte svara om du inte vill 😀)

Inte lika bra mentalt som labbe och så vill jag ha en större hund. Knut är en klant så vill inte ha så stor storleksskillnad.

Nu köptes DSGn 2016 och de finns säkerligen de som är bättre mentalt än henne 🙂 vill inte dra alla över en kam.
 
Fick syn på en blåbärstävling i agility nästa månad. Är sugen på att vara med. Ebrah kan jag nog få runt men med tidsfel... Lite synd att jag inte tränat med Lily med speciellt mycket störning, hon skulle nog gå all in för att ha party om jag försökte ha agility med henne bland andra hundar. Utan störning är hon långt duktigare än Ebrah :p Vi får ta itu med det där tränandet!
 
Milou ville ut igen nu vid 00.40. I perioder väcker han mig en eller flera gånger under natten och vill ut och kissa. I perioder är han inkontinent och råkar kissa på sig när han sover eller framförallt när han vaknar och ska resa sig. Så både att han drar ut mig varje natt plus att han i perioder är tvungen att ha skvättskydd för att han inte ska råka kissa inne.

Han hade en period för lite mer än ett år sedan då problemet började. Gick så klart till veterinären. Den störstas undersökningen som dom kunde komma på. Alla prov man kan ta, blodproverna i sig kostade över 5000 kronor plus ultraljud och urinprov direkt från urinblåsan med nål och allt annat som testades. Han var frisk som en nötkärna. Vi provade dock med medicin men det hjälpte inte. Men plötsligt blev han bra igen.

Sen kom det tillbaka för 10 veckor sen. Jag har sömnproblem som det räcker. Att ha en hund som väcker varje natt och man inte kan somna om är alltså inget vidare. Jag är så utmattad visa nätter att jag drar på mig byxor bakochfram och inte vet hur man stänger en jacka. Han var ju lugn något år men nu är det alltså igång igen, annan klinik och ännu fler tester av olika slag. Diagnosen är fortfarande okänd men sett till alla prov så är han helt frisk, bättre resultat än vad många andra har. Provar ny medicin men tycker inte den hjälper kring nattpassen. Men

Men jag blir TOKIG av att aldrig få sova, tänker hur jag ska orka i 10 år till. För han somnar om men jag men mina sömnproblem somnade väl en vanlig tid runt 23 men väcktes 00.40. En och halv timme räcker inte men jag kommer ur fas och kan inte somna om när jag måste klä på mig och gå ut från innergården och över gatan så han kan kissa.

Jag är så frustrerad för veterinärerna sa att den medicin vi testar nu är hans sista chans men att den på hanar bara hjälper 50% av dom som provar. Milou verkar inte vara en av dom. Just nu klarar han sig i och för sig mestadels utan skvättskydd men sen plötsligt kissar han bara när man börjat tro att det äntligen är över. Skvättskydd är inget jobbigt att fixa med. Men att alltid behöva gå ut varje natt trots att jag alltid är ute på kvällen är inget rolig, inget rolig alls.

P.s. Nu skrev jag lite i nattmössan för jag är trött men inte kan sova så det är säkert hundra meningar som är felbyggda och stavningar.
 
Smyger in lite i denna tråd med att jag i förrgår var på min första "hundförarträning". Säger det lite med skämtsam ton, då jag åkte med en bekant och hennes hundar och fick prova på lite basic träning (av mig). Hundarna skötte sig alldeles utmärkt, jag gjorde mitt bästa :D
Bekant: säg fot
Jag: hit!
Också jag: tack min hjärna för min insats...
Det är fantastiskt hur duktiga hundarna är. I ett annat moment förväxlade jag två kommandon, hunden springer fram typ två meter, tvärstannar och kollar på mig som ett otroligt stort frågetecken; "vad sa du egentligen?!"O_o

Planen är att försöka åka med lite fler gånger nu framöver för att se om det här är något jag vill satsa på, och kanske till nästa år när jag förhoppningsvis har lite tryggare anställning och så kan köpa mig min egen jaktgolden:heart
 
Startade dagen med att träna lite med damerna i hallen. Det är helt klart bra med en stor hall ibland, för vädret utomhus inbjuder inte direkt till någon hundträning...

Så, Ebrah fick göra lite lätta trick och sedan gav jag henne godisar i en tom toarulle där jag även knycklat ner ett gammalt kvitto. Det gav henne något att göra förvånansvärt lång tid (och jag är så glad att hon inte bestämde sig för att äta upp toarullen :rofl: )

Lily fick några godisar i en aktiveringsleksak från Lidl, helt klart den mest prisvärda jag sett, även om hundarna numera är proffs på just den. Men då hölls hon sysselsatt när jag tränade Ebrah, och Ebrah fick lite störning.

När Ebrah höll på med toarullen så fick Lily träna tricks. Hon är riktigt duktig på allt det grundläggande för rallylydnaden nu, förutom att stanna kvar i sitt/ligg/stå när jag går runt henne. Det har vi nog glömt att träna, för hon vill mest sprattla runt :D Så, det försökte vi träna lite på idag, blandat med några andra små tricks och moment för att inte göra det för tjatigt och tråkigt.

Lagom tills att mitt nykokta te var klart att drickas så avslutade vi, och hundarna fick varsitt tuggben. Nu blir det vila i hopp om att det ska sluta snöregna ute så att vi kan ta en långpromenad senare idag :)
 
@Lillefrun - det låter superjobbigt! Förstår verkligen att du är helt slut! Jag hade en tik som var lite inkontinent på sin ålders höst och behövde gå ut. Men då snackar vi tidigast 4-5 på morgonen, vilket är en tid då jag själv ofta vaknar för att jag behöver kissa. Så då släppte jag ut henne på uteplatsen medan jag gick på toa. Hon skällde aldrig utan gjorde det hon skulle och sen gick vi båda och lade oss och somnade om.

Två förslag:

1. Flytta till en lägenhet med uteplats. Underlättar väldigt mycket om man har en hund som kan ha svårt att hålla sig. Men det är ju ofta inte så "bara" att flytta. Därför nästa (kontroversiella?) förslag:

2. Lär Milou att gå på kattlåda. Det är ju en liten hund, så det bör funka och då kan han kissa när han känner behov och du kan sova vidare.
 
Fick syn på en blåbärstävling i agility nästa månad. Är sugen på att vara med. Ebrah kan jag nog få runt men med tidsfel... Lite synd att jag inte tränat med Lily med speciellt mycket störning, hon skulle nog gå all in för att ha party om jag försökte ha agility med henne bland andra hundar. Utan störning är hon långt duktigare än Ebrah :p Vi får ta itu med det där tränandet!
Blåbärstävlingar är väl till för paaarty, paaarty, paaarty :angel1:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 041
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
70 150
Senast: Sel
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
694
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp