Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Du tolkar väldigt illa om du tror att mitt inlägg var avsett att helt rata lekbelöningar och liknande, men jag har uppenbarligen inte fått ut särskilt mycket av sådana metoder eftersom min hund inte klarar att hålla ihop det när man skruvar upp intensiteten och energin. Det är det perspektivet jag skriver från, och jag är knappast ensam om att ha en hund som fungerar så. Jag blir uppriktigt både trött och ledsen på dessa antydningar att det garanterat är jag som gör fel - alternativt att jag har bidragit till skräpavel - för att min hund inte går att köra som en turbovallare.

Det finns liksom ingen universalmetod även om det som lärs ut på klubbarna är framtaget för att vara så nära som det går. På klubbarna nära mig så är det mycket fokus på tävlingsliknande moment även på de kurser där klientelen bara är sällskapshundägare. Det blir lätt så när de instruktörer som finns främst håller på med brukset och inte så mycket av de andra grenarna. De tenderar även att vara begränsade när det gäller att hantera hundtyper som inte beter sig som vallhundar, eftersom de sällan har haft annat själva. Hade jag vetat det i förväg så hade jag aldrig ens bemödat mig med att gå på kurs, för jag såg ju hur tveksam instruktören såg ut redan vid introt när jag berättade att jag har en "vanlig" labrador.

Du kanske har en superbra klubb som resurs, eller till och med flera, men så ser det tyvärr inte ut för alla. Jag blev bränd av kurs och har fått lära genom trial end error, och det är delvis därför vi är där vi är nu. Min röst är väl också värd att höras, eller är det krav på att bara vara positiv om Brukshundklubbens läroplan ifall man ska skriva här inne? Genuin fråga eftersom det här inte är första gången någon stört sig på mig över detta.
Jag uttryckte bara en avvikande åsikt. Jag har ingenstans sågat dig eller försökt tysta dig. :confused:
 
Jag uttryckte bara en avvikande åsikt. Jag har ingenstans sågat dig eller försökt tysta dig. :confused:

Då uttryckte du dig vagt. När jag skriver om mina egna erfarenheter baserade på hur min hund fungerar och får "jag håller inte med" till svar så är det svårt att inte tolka det som att du sågar helheten av det jag har att säga. Jag struntar i att skriva mer på Hund nu för det börjar bli väldigt tydligt att jag har både fel hund och fel åsikter.
 
Då uttryckte du dig vagt. När jag skriver om mina egna erfarenheter baserade på hur min hund fungerar och får "jag håller inte med" till svar så är det svårt att inte tolka det som att du sågar helheten av det jag har att säga. Jag struntar i att skriva mer på Hund nu för det börjar bli väldigt tydligt att jag har både fel hund och fel åsikter.
Fast "jag håller inte med" betyder ju "jag har en annan åsikt", inte "du har fel" 🤔
 
Innepissandet är tillbaka :(

Han kissar denna omgång inte hemma (liksom han inte gjorde förra gången heller), så jag vet inte riktigt vad som händer.

Men jag kan inte hitta dagpassning åt en pissnisse, så nu är risken stor att han ryker (man omplacerar inte ett halvgammalt måndags-ex)

Jag ska kolla upp honom innan jag fattar något beslut - har jag tur är det en infektion
 
Då uttryckte du dig vagt. När jag skriver om mina egna erfarenheter baserade på hur min hund fungerar och får "jag håller inte med" till svar så är det svårt att inte tolka det som att du sågar helheten av det jag har att säga. Jag struntar i att skriva mer på Hund nu för det börjar bli väldigt tydligt att jag har både fel hund och fel åsikter.
Jag tror mer att det handlar om att du feltolkar istället för snälltolkar. I princip varenda inlägg som inte håller med dig verkar du ta ytterst personligt och svarar ofta med en vass ton direkt. Alla människor och hundar är välkomna på bukefalos.
 
@BornAgain - för hundpassning: skvättskydd? En god vän till mig har en hanhund av sällskapshundsras. Ung, fullt frisk men markerar inomhus överallt bortsett från hemma. Oklart varför, men min vän har löst det med skvättskydd med trosskydd/dambinda. Funkar jättebra.
 
@BornAgain - för hundpassning: skvättskydd? En god vän till mig har en hanhund av sällskapshundsras. Ung, fullt frisk men markerar inomhus överallt bortsett från hemma. Oklart varför, men min vän har löst det med skvättskydd med trosskydd/dambinda. Funkar jättebra.
Jag ska se om det funkar - han har en problematik som gör att han har svårt för dem (och selar, täcken och andra klädesplagg).

Förra omgången pisseri blev det krig mellan honom och dåvarande dagmatte om skvättskydd. Då bytte vi till nuvarande dagmatte och det har förflutit bra under ett par år
 
Har rensat vid stugan på en massa nedfallna grenar. Har då en sån underbar hjälpreda som simmar ut i vattnet och hämtar dem igen och lägger dem på vägen 😂🙈
IMG_1147.jpeg

Annars är han som alltid klockren i allt vi gör.
Gick efter en hare som sprang framför oss på vägen. Kunde släppa lös o kalla in och sen be han att låta den vara och det gjorde han 👌🏼

Det värmer hjärtat när han väljer att ligga ute i gräset o vila när vi andra är inne ♥️ känns som han är trygg då.
 
Jag köper det, men det är otroligt frustrerande om man har en hund som är svår gasad eller hela tiden har en betänketid innan den tar tag i uppgiften.

Jag tänker att du har ett tydligt mål och en van hundägare/ köpare och vet att du vill ha en typ av hund som ska passa för just jakt så blir det att du väljer den typ av hund som passar för det.

Ja, jag menar inte att det alltid är fel att gasa, men att man ska göra det med eftertänksamhet och först när resten av paketet sitter.


Jag har brukshundar och upplever inte att det är svårt att få till avknappen trots att hundarna "gasas upp" med belöningar. Men jag tror att jakten är ännu mer självbelönande än skogsarbetet (spår/sök) så det kan ju vara en av skillnaderna. Även en brukshund behöver dock kunna växla mellan full gas och vila eftersom en brukstävling har så många olika delar och pågår en hel dag. En hund som ligger och varvar upp i bilen och inte kan vila innan/efter arbete (medan andra hundar tränar utanför bilen) slösar på viktig energi.

Ja, och ytterligare en av skillnaderna är nog att retrievers ska vara passiva och avslappnade inte bara i bilen. De ska vara det även när de är med i hetluften och andra hundar jobbar, men de gör det inte. Jag kan ju t ex vara i linjen i 5h på en dag under ett prov, även om min hund inte hämtar mer än 5 apporter under hela den tiden. Alla skott, fåglar som lyfter, spaniels som jagar framför fötterna på oss, hundar som hämtar, förare som visslar - min hund är mitt i detta hela tiden även om det inte är vår tur just då.

Jag mötte massa såna där uppgasade hundar när jag hade kurser i Sverige. Gasa är väl okej, men ingen verkade ens ha funderat på att ha ett system för att dämpa, inte bara kanalisera gas in i shejping tex. I vallningen måste vi kunna skruva upp/ner hunden och det blir väldigt tydligt att de flesta aldrig ens tänkt tanken att det är användbart att ha ett språk för att kunna dämpa energin...

Ja, men precis så! Av och på, hela tiden.
Tror att vallningen och jakten är ganska lika varandra i detta avseendet.
 
Då uttryckte du dig vagt. När jag skriver om mina egna erfarenheter baserade på hur min hund fungerar och får "jag håller inte med" till svar så är det svårt att inte tolka det som att du sågar helheten av det jag har att säga. Jag struntar i att skriva mer på Hund nu för det börjar bli väldigt tydligt att jag har både fel hund och fel åsikter.
Nej, jag uttryckte mig nog ganska tydligt skulle jag säga. Jag tog fasta på din tanke att "gasande" i träning kan skapa problem i vardagen. Jag höll inte med och presenterade argument för min åsikt. Jag vet inget om dig och din hund och har inte heller diskuterat er alls, för mig var sakfrågan intressant (är lekbelöningar problematiska för vanliga hundägare utan tävlingsambitioner) och det var den jag ville diskutera. Om du tolkade mig annorlunda så är jag ledsen för det var verkligen inte intentionen.
 
Idag är jag ledig! Äntligen! Detsamma säger damerna, för de var vilda nu på morgonen när jag vaknade. Vi tog därför en promenad till rastgården, de jagade varandra i full fart, nosade runt lite, sprang mer och sedan gick vi hem för att äta frukost. Nu är de nöjda och glada, vilar i soffan och kommer nog tycka att det är skönt att slappa här med mig en bra stund :)
 
I skrivande stund 22 månader, så tekniskt sett fortfarande unghund. Dessutom av en ras som ofta inte mognar ordentligt förrän de närmar sig treårsåldern, så det kan lika gärna vara så att jag har alldeles för höga förväntningar.

Snabbpass på fem minuter är vad jag har kört fram tills nyligen. Det räckte inte för att han skulle bli nöjd så då ökade jag till 10-15 minuter. Har mest kört gamla invanda moment eftersom han inte direkt är mottaglig för något nytt just nu, det blir ofta så att han gör samma sak om igen oavsett vad jag säger för att han vet vilka beteenden som brukar ge utdelning.
Jag lägger alltid in korta pauser när vi tränar. Ibland så räcker det för att återfå fokus men minst lika ofta så är det då hundens hjärnkontor stänger för dagen.

Jag har provat många olika sorters godis och upplever att till och med hårdvaluta som korv och köttbullar är tråkiga jämfört med de där förbannade luktfläckarna. Det gäller oavsett om vi gått promenad innan eller inte för att han ska få ur sig det värsta. Jag har även provat att använda själva nosandet som belöning men jag tyckte att det bara gjorde honom ännu mer distraherad.

Att leka fram momenten har jag också försökt med, men än har jag inte hittat någon leksak som är så rolig att den trumfar godis och lukter varenda gång. Försöker man vara superglad och ha hög energi så matchar han det med 200% och tappar tråden helt, så det är inte så bra i träningssammanhang. Det brukar gå bäst om jag själv håller mig lugn även då hunden börjar sväva iväg i andra tankar. Jag är lugn som person rent allmänt så resonemang som ofta syns inom hundkretsar - att man ska vara så himla festlig för att vara intressant - ger mig en klump i magen.

Jag vet verkligen inte allt. Sådana här dagar så känns det som att jag inte vet något alls eftersom jag testar allt jag kan komma på och det ändå går dåligt. :( Jag vill också skriva inlägg om hur bra det gick att träna och hur roligt det var men det ser ut som att det kommer dröja ett tag till innan jag kan det.
Vad du kämpar, bara det är ju en bedrift att vara stolt över :heart
 
Är det meningen att vi inte ska ha hund? Nu meddela uppfödaren att de inte kan sälja valpen vi skulle kolla på då en av deras äldre hundar har avlidit. Så de vill nu behålla den valpen :(
Men så trist :( Om det är någon tröst så var jag länge på jakt efter valp, men först fick jag förhinder, sedan föddes det bara en enda tik i kullen som uppfödaren behöll (jag har redan tik och kan inte ha okastrerad hane då) och en annan tik tyckte att det var en god idé att aldrig börja löpa...

Jag var jättedeppig, tänkte att jag nog skulle tvingas byta ras eftersom det aldrig dök upp någon valp som jag både ville och kunde ta... Och så lite av en slump dök det upp en fantastisk liten valp till mig. Jag hade velat ha valp ur kullen, men trodde inte det var möjligt och dessutom var alla valpar tingade. Så precis när valpen skulle flytta så meddelade nya hemmet att de var tvungna att tacka nej ändå. Vips så satt jag där med en liten valp, av rätt ras och precis de linjer jag drömt i många många år om. Förväntningarna var skyhöga, och ändå blev hon bättre än allt jag kunnat föreställa mig och drömma om. Och med facit i hand är jag väldigt glad åt att ha fått just henne istället för valp ur de andra kullarna.

På något vis finns det nog en mening med allt ändå. Jag håller tummarna för att det förr eller senare dyker upp precis rätt liten valp till er :heart
 
Är det meningen att vi inte ska ha hund? Nu meddela uppfödaren att de inte kan sälja valpen vi skulle kolla på då en av deras äldre hundar har avlidit. Så de vill nu behålla den valpen :(
Ibland känns det verkligen som om inköpet är det svåraste med att skaffa hund, om man ställer några som helst krav alltså… Själv har jag suttit i valptankar ett bra tag men varje gång det verkar dags så händer något nytt i livet som måste hanteras innan jag ens kan börja tänka hund :arghh:

Hoppas det bara dyker upp en perfekt valp åt er från ingenstans, som Red_Chili beskrev :heart man vet ju aldrig
 
Är det meningen att vi inte ska ha hund? Nu meddela uppfödaren att de inte kan sälja valpen vi skulle kolla på då en av deras äldre hundar har avlidit. Så de vill nu behålla den valpen :(
Förstår känslan, jag väntade också länge.
Tiken var tom, det föddes bara en valp, det föddes bara hanar osv osv.
Vad är det för ras du tittar på? Finns det andra intressanta kullar?
 
Alltså oftast brukar jag bara skriva om hur härligt de e att vara hundägare till en flock på 8 hundar men den här morgonen alltså :banghead: Unghundar, spökålder o hormoner, vuxen tik som helt plötsligt blivit döv (vårkänslor??) o en snart 2 årig hane som också blivit lite döv o 3 valpar som ja e valpar :meh: De e sällan mitt hundägande känns jobbigt men just denna morgon innan kaffet va intaget så kände jag för o öppna dörren o låta dom springa o låtsas som att jag inte har en aning om vems 8 hundar de e som springer i byn men sen insåg jag att alla i byn vet ju vem dom tillhör för de e bara jag o en till som har hund i byn o jag hade ångrat mej sekund efter jag släppt ut dom 😅 Nu när kaffet e intaget så e mitt hundägande underbart igen (nåja så underbart de kan va när man trampar i kisspölar)
 
Förstår känslan, jag väntade också länge.
Tiken var tom, det föddes bara en valp, det föddes bara hanar osv osv.
Vad är det för ras du tittar på? Finns det andra intressanta kullar?
Vi letar efter en valp av rasen Petit Brabancon.
I jämförelse med vår tidigare ras så föds det väldigt många kullar av rasen som vi nu letar efter. Men vissa är inte så noga med hälsotester och de valparna verkar vara mer svårsålda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 360
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
647
Senast: em76
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 145
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 125
· Visningar
74 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp