Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Jag får själv väldigt ont i kroppen när jag har ont i magen (har haft stora problem med det) så det låter inte helt orimligt att hon skulle gå runt och spänna sig om hon har problem med magen!
Ja, det känns inte omöjligt. Dessa muskler är det som veterinären tyckte om reagerade kraftigt på, 1 och 2 hade hon ont på båda sidor, medan den tredje bilden hade hon ont på höger sida (det är på häger sida hon har en "rörelesestörning" eller nått, hon duttar ner huvudet mot höger bog ibland när hon travar), och med tanke på att det är muskler på/runt magen/bröstkorgen så lär dom ju bli mest påverkade om hon går och spänner magen pga ont.
IMG_20240509_191525.jpg
 
Vi har varit på syskonbarnens fotbollskupp och minglat runt i fyra timmar. Doris tycker det är supertrevlig med barn som vill klappa henne, korv och hamburgare att tigga, hälsa lite på andra hundar, jaga lite fotboll och bara få vara med. Dom små barnen på 4 år tog henne på en promenad genom allt folk och hon följde snällt med - så länge jag rörde mig åt samma håll 😁

Är så himla trevligt att kunna ha med henne och att det är så enkelt ❤️ Nu är hon trött och sover som en stock bredvid mig i sängen. Mys mys mys!
 
Idag fick terriern följa med på möte i klubbstugan och det är precis hennes grej. Inga andra hundar som kan störa och sen varvet runt och sitta i knä och få kli. Hon gick även en vända för att se om hon kunde få tag på nån mus.

Tipp fick valla en kort stund på förmiddagen, sedan en kort promenad ihop med en kompis med någon fokus-ish- övning innan mötet och bus med lösspring med stora systern och kompisens hund efteråt. Sen kvällsmat med två väldigt nöjda hundar. 🥰

Jag är verkligen så glad att jag tog steget och köpte bc. Så himla kul med en hund som hela tiden vill hitta på saker ihop, så mycket glädje och krut i en relativt liten förpackning.
 
I förrgår rotade jag fram hundförarbälte och elastiskt koppel. Nu ska jag ut och se vad Lily tycker om att springa i skogen med mig :D Sambon följer med på inlines, och skrattar lite åt att jag igår var helt slut i benen, sådär så att jag bad honom att massera mina vader för att jag alls skulle orka gå runt hemma. Och nu när allt känns betydligt bättre, då vill jag ut och springa på en gång :rofl: Men jag är nyfiken på vad Lily tycker om det hela. Ebrah får såklart följa med hon också, men jag är ganska säker på att hon ser det hela som ganska tråkigt. Kan bli spännande det här!
 
Nu har vi varit ute och sprungit! :D Det var SÅ KUL!
Lily var överraskande lydig, Ebrah överraskande glad. De travade på fint, och när de upptäckte att de fick galoppera också så gick det fort! Det var deras joggingtempo i galoppen såklart, men jösses så starka de kan bli och så snabbt det går ändå. Ska helt klart försöka träna in kommandon som kan vara bra att använda i sådana här situationer, och se till att ordna ordentliga dragselar till dem. Nu tog jag så ergonomiska selar jag kunde få fram, men perfekta är de inte.

Justja, vi hörde en gök också! Solen sken och fåglar kvittrade. Lagom varmt och skogsstigarna var mjuka. Helt underbart. Vi omväxlande gick, joggade och sprang. Totalt blev det 5,5km, och lösspring i en inhägnad. Tror att det kommer vara lugnt fram till kvällen nu.
 
Återigen sjukt tacksam över äntligen ha en hund som inte är reaktiv, det är så lätt att ha hund, dom är liksom så enkla att ha att göra med? Han är lite översocial vilket kan vara drygt ibland, men det märks mest av om vi får gäster eller om någon pratar med oss på promenaden, men generellt så är han så himla chill att ha med sig överallt och gå promenader här i stan utan att behöva tänka på vilken tid man kan gå ut utan att hunden får härdsmälta över ett barn på en sparkcykel. (tidig morgon och sena kvällar eller arbetstider på vardagar för Flokis del)
 
Lusten, tiden, orken, motivationen är borta. Det var inget roligt på freestyle kursen första gången. Instruktören var direkt inriktad på att jag ju självklart borde tävla med en så duktig hund som Milou och att jag skulle börja med ett tävlingsprogram direkt. Sen fick jag inte mycket mer hjälp. Men jag vill ju egentligen inte tävla nu.


Min scenskräck är hemsk och när instruktören sa att dom andra kan titta längre på varandra och framförallt mig för att lära sig när hon precis sett mig skaka av rädsla bara för att visa henne och jag berättat att jag inte kan träna/tävla inför andra och så sa hon så så gjorde det mig väldigt besviken och jätte nervös. Då försvann det roliga som fanns.


Blev satt i ett hörn utan instruktioner så jag la tiden på följsamhet, miljöträning med dom andra hundarna och han tittade inte ens på alla andra hundar fast alla dom rymde från ägarna. Jag har aldrig varit med om att varken Alvin och Milou lämnat mig på träning och tävling.

Men det är så hemskt dåligt med vissa saker just nu. Positivt att jag ska flytta och kunna ha en stor trädgård där mina grabbar kan springa lösa på.

Men jag har så mycket att sorters, slänga, skänka, packa. Jag har orimligt mycket saker.

Och annat också som gör att jag bara inte orkar gå freestyle kursen så jag hörde av mig till klubben och sa att jag inte vill gå den men vill vara kvar i agilitygruppen.

Tänker att jag fortsätter som vanligt hemma. Jag har gjort ett helt nytt program jag kan träna själv och som alltid hitta på lite nya saker att träna och så Agility så klart. Så sysslolösa blir vi inte.
 
Lusten, tiden, orken, motivationen är borta. Det var inget roligt på freestyle kursen första gången. Instruktören var direkt inriktad på att jag ju självklart borde tävla med en så duktig hund som Milou och att jag skulle börja med ett tävlingsprogram direkt. Sen fick jag inte mycket mer hjälp. Men jag vill ju egentligen inte tävla nu.


Min scenskräck är hemsk och när instruktören sa att dom andra kan titta längre på varandra och framförallt mig för att lära sig när hon precis sett mig skaka av rädsla bara för att visa henne och jag berättat att jag inte kan träna/tävla inför andra och så sa hon så så gjorde det mig väldigt besviken och jätte nervös. Då försvann det roliga som fanns.


Blev satt i ett hörn utan instruktioner så jag la tiden på följsamhet, miljöträning med dom andra hundarna och han tittade inte ens på alla andra hundar fast alla dom rymde från ägarna. Jag har aldrig varit med om att varken Alvin och Milou lämnat mig på träning och tävling.

Men det är så hemskt dåligt med vissa saker just nu. Positivt att jag ska flytta och kunna ha en stor trädgård där mina grabbar kan springa lösa på.

Men jag har så mycket att sorters, slänga, skänka, packa. Jag har orimligt mycket saker.

Och annat också som gör att jag bara inte orkar gå freestyle kursen så jag hörde av mig till klubben och sa att jag inte vill gå den men vill vara kvar i agilitygruppen.

Tänker att jag fortsätter som vanligt hemma. Jag har gjort ett helt nytt program jag kan träna själv och som alltid hitta på lite nya saker att träna och så Agility så klart. Så sysslolösa blir vi inte.
Jag tycker verkligen synd om dig som mår så dåligt. Har du möjlighet att ta en ångestdämpande? Jag har gjort det ibland, men jag har en rätt mild att ta till.

Sen låter det inte som en vidare schysst eller empatisk instruktör.
 
,
Jag tycker verkligen synd om dig som mår så dåligt. Har du möjlighet att ta en ångestdämpande? Jag har gjort det ibland, men jag har en rätt mild att ta till.

Sen låter det inte som en vidare schysst eller empatisk instruktör.
Jag har många ångestdämpande och har provat några gånger men jag blir ändå så rädd. Men det hjälper lite i alla fall. Det är så synd för jag älskar (ibland hatar ) att man alltid kommer på rally kurser och rallytävlingar och inte vet vad man kommer få för banor så man måste kunna alla moment lika bra. Utmaningar. Och att när man förbereder ett freestyleprogram måste man ta fram fantasin,fundera på vilka styrkor och svagheter vi har och alltid lära nya saker hela tiden.

Jag vill så gärna tävla och träna 😢
 
,

Jag har många ångestdämpande och har provat några gånger men jag blir ändå så rädd. Men det hjälper lite i alla fall. Det är så synd för jag älskar (ibland hatar ) att man alltid kommer på rally kurser och rallytävlingar och inte vet vad man kommer få för banor så man måste kunna alla moment lika bra. Utmaningar. Och att när man förbereder ett freestyleprogram måste man ta fram fantasin,fundera på vilka styrkor och svagheter vi har och alltid lära nya saker hela tiden.

Jag vill så gärna tävla och träna 😢
Jag tycker det är helt okej om du innan kurs mejlar och frågar om de har möjlighet att göra vissa typer av anpassningar.
 
Lyckad patrull-kursdag! Massa lek med figgarna och några sök. Imorgon ska vi prova en liten patrullslinga och spårupptag, om allt går enligt plan.

Vädret kunde inte ha varit bättre (ja, om snön varit borta förvisso…) och alla hundar och förare hade kul. Nu är jag lagom mosig, lär bli tidig kväll så att vi orkar köra igen imorgon 🥱

DSC06420.jpeg
 
IMG_3451.jpeg

Detta är alltså Rosie.
I över ett år har vi letat och sökt och vänt på varje sten, och nu är hon här ❤️
Med tanke på Noras sjukdomsproblematik ville vi ha en vuxen staffe den här gången och det har varit lättare sagt än gjort. Vi har varit kräsna också. Noggranna. Rosie är sex år gammal och ska leva sitt bästa pensionärsliv hos oss, hon är färdig som avelstik. Hon är så härlig och vi är så glada!
 
Alvin har steg för steg börjat tappa hörseln. Jag har inte förstått allt utan tänkt att han börjar bli gammal och gör lite som han vill men igår föll allt på plats. Många saker som tillsammans visar att han hör sämre. Han hör riktigt höga smällar men inte så mycket mer inser jag. Och eftersom han inte hör mig här hemma så vill han ha koll på mig och är som igel på mig när han är vaken. Han lägger sig på min rumpa och rygg och ända upp på axlarna för att veta att jag är kvar. Som tur är kan han sova själv och välja en plats där jag inte är ibland. Han verkar inte stressad men det är saker som att jag lärt honom att inte gå in eller ut utanför tröskeln i hallen förrän jag säger varsågod. Inte konstigt han inte vågat gå över tröskeln för han hör mig ju inte. Visar med kroppen att han får gå in/ut men han väntar på ordet.
 
Jag tycker det är helt okej om du innan kurs mejlar och frågar om de har möjlighet att göra vissa typer av anpassningar.
Men hur ska jag förklara? På rallyn går jag iväg så långt bort det bara går och tränar på dagens moment. Men sen är ju banorna där mitt bland alla människor. Min allra första kurs med hund var med Alvin för 14 år sedan,Alvin var bara 5 månader men kunde så mycket att valpkurs inte passade så jag började en allmänlydnadskurs med vuxna hundar. Sista gången hade vi minitävling och jag sa att om jag skulle klara det fick alla andra ställa sig bakom ett hus🙈 Det gick bättre men lite panik över instruktören men vi vann lätt och smidigt. Jag är aldrig orolig för om jag kan sakerna när jag är själv för jag har full kontroll på det.

På freestylen tyckte jag däremot att det skulle hanterats mycket bättre när hon sa att jag skakade så det syntes och jag sa att jag inte kan träna inför andra så var det inte så schyst när dom andra redan hade börjat prata om mig och Milou (mamma hörde, inte jag för jag var så nervös) att säga att dom ska titta på oss. Jag vill bara stå i mitt hörn, jag tränar ju för min och hundarnas skull. Inte för att någon ska se. Typ som tjuren Ferdinand som bara vill vara ifred.

Men jag vill ju lära mig och det är bra för hundarna,

Men min psykolog har sagt att vi kan jobba med det så någon gång ska vi fixa så att jag kan träna när han är med. Behövs nog många gånger skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 409
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
659
Senast: em76
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 186
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 129
· Visningar
74 602
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp