Vad gör halvblodsägare?

Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut för höga priser och i vissa fall bara anställer nyexad personal är ju sant, men hur mycket vård konsumerar vi och tar vi hand om våra hästar?

En ridhäst försäkring för en varmblodstravare kostar ca 250 kronor per månad och samma försäkring för ett halvblod 750 kronor. Varför då? Rider/tävlar folk sönder sina halvblod. (Och ja det är samma försäkring för fd travhästar, allt annat är en myt, krävs besiktning ua bara)

Fullblod är också svindyra att försäkra som ridhästar. Tror inte det har å göra så mkt med hur folk rider sina hästar utan att försäkringsbolagen har statistik över skadefrekvens och skadetyp avseende på ras och räknar på sannolikheten att göra en förtjänst. Ett fullblod tex har större sannolikhet att behöva utredas/behandlas för tex KS, än tex en haflinger som kanske istället har större risk för att drabbas av fång och behöva behandlas för det under sitt liv.
 
Deta har jag väl inte sagt (om det inte var som ovan, hästen konstaterades oskadad, trots smäll). Bara att det kostar mindre än 5000 per period, det får jag 3 vet besök på gården eller 2 klinikbesök per period för. Sen beror det ju på hur lång vilan är, efter 3 månader börjar ny period och det är enligt min erfarenhet kortaste vilan vid verklig skada.
Tre gårdsbesök för under 5000? Kliver veterinären ens ur bilen då? Dessutom skrev du ju först att du inte anlitat veterinär och sen att du aldrig gjorde återbesök.
 
F
Deta har jag väl inte sagt (om det inte var som ovan, hästen konstaterades oskadad, trots smäll). Bara att det kostar mindre än 5000 per period, det får jag 3 vet besök på gården eller 2 klinikbesök per period för. Sen beror det ju på hur lång vilan är, efter 3 månader börjar ny period och det är enligt min erfarenhet kortaste vilan vid verklig skada.
3 besök under 5000? Vilket land bor du i? 2 klinikbesök för under 5000?
 
Fullblod är också svindyra att försäkra som ridhästar. Tror inte det har å göra så mkt med hur folk rider sina hästar utan att försäkringsbolagen har statistik över skadefrekvens och skadetyp avseende på ras och räknar på sannolikheten att göra en förtjänst. Ett fullblod tex har större sannolikhet att behöva utredas/behandlas för tex KS, än tex en haflinger som kanske istället har större risk för att drabbas av fång och behöva behandlas för det under sitt liv.
mitt fullblod stod på galoppförsäkring men nu avelsförsäkring. Mycket billigare, annars hade jag ju gått under i premier.
 
Det finns ju verklig otur, eller att man anstränger sig när andra gett upp också. Förhoppningsvis har du inte fått KS på 5 obesläktadw hästar eller kotledsinflamation v fram på alla.
på min ena har jag haft allt från inflammationer, outvecklade knän och allergi till fång och kolik.
 
F

3 besök under 5000? Vilket land bor du i? 2 klinikbesök för under 5000?
Sverige, 1500 kronor pp gården 2200 på klinik inkl ultraljud nylugen. Äldre opoppis erfarna vet utan riskkapitalister. Bor i utkanten av hästcentum, inte outback alls. Funkar i sthlm också, det var ett ngra år sedan (men mindre än 10) 7500 2 klinikbesök inkl OP, det får du nog lägga på 3-4 tusen nu
 
Tre gårdsbesök för under 5000? Kliver veterinären ens ur bilen då? Dessutom skrev du ju först att du inte anlitat veterinär och sen att du aldrig gjorde återbesök.
Skrev väl att jag inte haft ärenden? Som du tolkat som inte använt vet. Att jag inte gör återbesök vill jag ha citat på, troligen menade jag att jag aldrig fått samma skada 2 ggr. Samma behandling kan ju kräva återbesök på samma skadetillfälle.
 
Fullblod är också svindyra att försäkra som ridhästar. Tror inte det har å göra så mkt med hur folk rider sina hästar utan att försäkringsbolagen har statistik över skadefrekvens och skadetyp avseende på ras och räknar på sannolikheten att göra en förtjänst. Ett fullblod tex har större sannolikhet att behöva utredas/behandlas för tex KS, än tex en haflinger som kanske istället har större risk för att drabbas av fång och behöva behandlas för det under sitt liv.
Fast skadefrekvensen och statistik måste ju bero på något?
 
Överlag är billiga hästar är mycket vanligare som sällskapshästar/promenadhästar/sporadiskt ridna skogsmullar, jämfört med dyra tävlingshästar. Mindre orenheter märks inte lika tydligt om du rider rakt fram på ojämn skogsstig, eller inte rider alls, jämfört med om du detaljnördar rakriktning i ridhus med tränare och speglar. Sen tror jag absolut att folk med halvblod är mer benägna att söka mer omfattande vård. Den som har en billig hagprydnad och ingen hästtransport är gissningsvis mindre benägen att åka till klinik för intensivvård, buköppning, avancerad ortopedisk kirurgi och liknande där det snabbt blir stora summor. Nöjer man sig med det som går att göra hemma i stallet och avlivar om det inte räcker till blir det ju i allmänhet mycket billigare.
Och kanske hästvänligare? Vem buköppnar man hästen för, sig själv eller hästen. Obs, säger aldrig att jag inte kommer göra det, men har valt att inte göra det. Intensivvård pga pinne i låret kommer hända förr eller senare (det är därför jag har försäkring) nu när allt mer går att laga kanske vi ska fundera på vad vi ska försöka laga.

Det blir ju också lite tokigt om det är så att man försöker laga muskelskada på tävlingshästen och tro att den ska kunna tävla, men inte på hagprydnaden som absolut kan fortsätta vara bästis.
 
Min islandskorsning hade vansinnigt låg premie och köptes för slaktvärde IOM utdömd för lynnesfel.
På 20 år skedde:
- Slog i väggen och fick fraktur ena bak. Bytte box och blev bra.
- Ormbett
- Kvarka
- Kolikkänning
- Problem med luftrören efter kvarka en lång period och medicinerades några ggr
- Hovböld
- Skar upp benet
- Anaplasma

Halvblodet har sinnessjukt hög premie och på 14 år har detta skett:
- Stor del av tungan avbiten
- Trampat in pinne i hoven. Fick böld där trots att vet rensat så gott det gick. Upptäcktes då skelettfel som ger instabilt höger bakknä när det blev överbelastat då han avlastade böld-hoven på andra bak.
- Hög feber av ngt virus.
- Vrickade kota vänster bak när stallarbetare tagit av hästen insektstäcke i bromsinvasion trots att jag upprepade att det inte fick ske dagarna innan då bromsar älskar honom och han får panik utan skydd. Avlastning av VB ger överbelastning av HB.
- Kommer in från hage och släpar ena fram. Muskelskada i bogen.

Halvblodet är mycket känsligare i rörelseapparaten och har mer skelett-defekter och ett bettfel som måste hållas efter. Men trots skelett-issues är han problemfri då han tränas.
Hade jag ridit lika illa som jag gjorde ett gäng år på übertåliga ponnyn hade halvblodet gått sönder.
Den där ponnyn höll sig fräsch under många år på ren tålighet och inte pga mig. 😅
Men att ponnyn var fräsch och ridbar tills han blev 30 år och jag tog bort honom beror även på korrekt och lagom träning. För jag lärde mig ju tack och lov mycket under vår tid ihop.
Däremot var det många veterinärer som reagerade på att han var försäkrad öht och även för rätt högt i vetvård. Samma med sadelutprovaren när jag ville få en Amerigo byggd till honom. Sadeln var väl värd tre ggr så mkt som ponnyn. Verkar ovanligt att ”kasta pengar” på såna individer. Har aldrig mött den reaktionen med mitt halvblod.
 
Skrev väl att jag inte haft ärenden? Som du tolkat som inte använt vet. Att jag inte gör återbesök vill jag ha citat på, troligen menade jag att jag aldrig fått samma skada 2 ggr. Samma behandling kan ju kräva återbesök på samma skadetillfälle.
Folk som på häst edter häst har otur. Tur kommer oftare till de skickliga.

Jag har typ inte haft några ärenden på häst alls på 30 år men har ändå vetförsäkring

Hästkänsla och bra sparringpartner (veterinär och fräscha kunniga ögon) är naturligtvis jättebra och jag är inte med i en tävling om att inte använda försäkringen. Tycker du gjorde helt rätt.

Har en klinik med väldigt erfaren vet som jag gärna åker till, men än så länge har det räckt med 1 besök per period i alla fall utom 1 (fick tillbaka 2000)

Det folk gör fel är snarare att sätta igång fel och för tidigt efter behandlingen och orsaka skadan igen.
Varsågod. När du jobbar så hårt på att tala om att alla andra är dåliga, okunniga och gör fel hamnar du i motsägelser. Det blir lite problematiskt.
 
De som verkligen lyckas har inte råd med slit o släng. Titta på hopplaget tex
Vem har råd med slit och släng? Att de i hopplandslaget lyckas är för att de är flera individer som bågar tänka utanför boxen och utmana gamla traditioner. Men det finns ju många andra som gör likadant och gjort de under lång period men det har inte uppmärksammas på samma sätt eftersom de ryttarna inte rider på landslagsnivå.
 
Vem har råd med slit och släng? Att de i hopplandslaget lyckas är för att de är flera individer som bågar tänka utanför boxen och utmana gamla traditioner. Men det finns ju många andra som gör likadant och gjort de under lång period men det har inte uppmärksammas på samma sätt eftersom de ryttarna inte rider på landslagsnivå.
Det fetade.
Vem har råd med slit och släng? Jag skulle iallafall inte ha råd att köpa en ny häst (motsvarande den jag har) om något allvarligt skulle hända. Försäkringspremien är så hög att livvärdet är mest symboliskt och har istället högre på vård för att kunna behandla eventuella skador om de uppstår.
 
Ja på raserna som sådana och deras grundförutsättningar pga riktad avel/kroppskonstitution/gener etc, inte framförallt för att folk rider halvbloden taskigt som du vill få det till verkar det som.
Fast just vbl travare och hbl tycker jag är lite jämförbara, med gemensamt blod dessutom
 
Det fetade.
Vem har råd med slit och släng? Jag skulle iallafall inte ha råd att köpa en ny häst (motsvarande den jag har) om något allvarligt skulle hända. Försäkringspremien är så hög att livvärdet är mest symboliskt och har istället högre på vård för att kunna behandla eventuella skador om de uppstår.
Och förhoppningsvis inte börja rida igen efter 10 dgr.
Alltså jag ogillar inte behandling och har onekligen haft tur (har inte haft riktigt allvarlig sårskada som behövt inläggning, eller tarmvred, frakturer ja, men benet rakt av är ju iaf inte dyrt)
Frågan är varför vissa får så frekventa skador som blir så enormt dyra.
 
Och förhoppningsvis inte börja rida igen efter 10 dgr.
Alltså jag ogillar inte behandling och har onekligen haft tur (har inte haft riktigt allvarlig sårskada som behövt inläggning, eller tarmvred, frakturer ja, men benet rakt av är ju iaf inte dyrt)
Frågan är varför vissa får så frekventa skador som blir så enormt dyra.
Med en dyr och välutbildad häst som man lagt mycket tid på har man inte råd med slit och släng utan man vårdar och rehabar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp