Vad gör halvblodsägare?

Fråga avelsmänniskor vem de anlitar och lyssna inte på msv ryttare som säger att hen suger
Jag har både fött upp hästar och tävlat msv. Jag anlitar olika veterinärer beroende på om det gäller något som har med avel (semin/dräktighet/fölning/föl) att göra eller om det gäller rid/tävlingshästarna som behöver andra typer av undersökningar/utredningar (vrickning i hagen, lös benbit, KS, sårskador osv).
 
Fast de används ju helt olika. När de tävlar går båda sönder, och när det händer slaktas travarna oftare än halvbloden. För travaren är sen karriären slut rätt fort, och om livet fortsätter som ridhäst är det i regel inte med tävling på högre nivå. Halvbloden däremot tävlas högre upp i åldrarna, och när de går sönder så veterinärbehandlas de snarare än slaktas.

Det är klart halvbloden har högre veterinärkostnader än travarna. De har ju en aktiv tävlingskarriär som är uppåt 15 år. Det gör att det är värt att vårda dem - dessutom står de hos folk som har en häst och fäster sig vid den. Travarna har ett helt annat liv.
Något sådant är det väl, men är det etiskt att hästen går sönder upprepade gånger? Många riktiga toppryttare har inte skadade hästar hela tiden utan skruvar på träningen så det funkar.
 
Jag har både fött upp hästar och tävlat msv. Jag anlitar olika veterinärer beroende på om det gäller något som har med avel (semin/dräktighet/fölning/föl) att göra eller om det gäller rid/tävlingshästarna som behöver andra typer av undersökningar/utredningar (vrickning i hagen, lös benbit, KS, sårskador osv).

Jag tycker mig se olika fokus beroende på om det är avel eller ridinriktning på vet och att man nog bör lyssna på avelsveterinärerna mer som har mer långsiktigt tänk.

Visst jag kanske överdriver när jag säger vila 10 dagar med kotledsinflamation och sedan träning som vanligt, men det är i alla fall väldigt stor skillnad mot min avelsvet som ordinerade 6 veckor skritt och ytterligare 6 veckor skritt för en smäll på en sena utan diagnos och ohalt häst. Behöver jag säga att vi inte haft något bekymmer med den senan?

Jag tror att problemet är att man återvänder till det som skadat hästen i första hand ochvdå hjälper inte någon behandling i världen (inte vila heller)
 
Något sådant är det väl, men är det etiskt att hästen går sönder upprepade gånger? Många riktiga toppryttare har inte skadade hästar hela tiden utan skruvar på träningen så det funkar.
Vad är du ute efter? Att döma ut alla halvblodsägare som djurplågare eller? Är väl inte konstigt att hästar som oftare och längre tränas och tävlas på högre nivå behöver veterinärvård mer frekvent än hästar som hålls mest som hobbyhäst.

Har du insyn i hur ofta och mycket toppryttarnas hästar får förebyggande vård, behandlande vård, vila och deras ev skadehistorik?
 
Hur dryg kan man bli 😂?

Du vet om att det är stor veterinärbrist i landet va?
Njae det tror jag bara delvis på. Det finns rätt gott om vet som vill strosa runt i sin bygd och ha ett drägligt liv och väljer sina kunder och inte marknadsför sig. Visst de överlever så pga vetbristen. Men om man är trevlig och betalar och blir introducerad av en kund så har jag aldrig haft något problem.
 
Vad är du ute efter? Att döma ut alla halvblodsägare som djurplågare eller? Är väl inte konstigt att hästar som oftare och längre tränas och tävlas på högre nivå behöver veterinärvård mer frekvent än hästar som hålls mest som hobbyhäst.

Har du insyn i hur ofta och mycket toppryttarnas hästar får förebyggande vård, behandlande vård, vila och deras ev skadehistorik?
Topp topp tror jag i de flesta fall är bättre än de som vill komma dit. Hopplandslaget är stora förebilder
 
Njae det tror jag bara delvis på. Det finns rätt gott om vet som vill strosa runt i sin bygd och ha ett drägligt liv och väljer sina kunder och inte marknadsför sig. Visst de överlever så pga vetbristen. Men om man är trevlig och betalar och blir introducerad av en kund så har jag aldrig haft något problem.

Vars då, i Skåne eller? Och hur tänker du att nya hästägare ska göra?

Kontaktnät är ett privilegium att ha, som tar tid, tur, och skicklighet att bygga. Det är inte tillgängligt för alla.
 
Vars då, i Skåne eller? Och hur tänker du att nya hästägare ska göra?

Kontaktnät är ett privilegium att ha, som tar tid, tur, och skicklighet att bygga. Det är inte tillgängligt för alla.
Lite olika ställen, men inte Norrlands inland kanske.

Nja, köper att kontakter är svårt på Östermalm, men mälardalen, Östergötland, Halland, Jönköping, norra Uppland ska väl inte vara något problem.

Man pratar med folk och betalar stallhyran eller tränare i tid, i värsta fall får man väl gå med i grupper på FB och sålla. Mingla på event är kanske överkurs, men går bra det med utan VIP.

Distriktaren är iofs bra till inackorderade hästar. Då skriver man notan på dem, så slipper man driva in det som inte betalas själv.
 
Lite olika ställen, men inte Norrlands inland kanske.

Nja, köper att kontakter är svårt på Östermalm, men mälardalen, Östergötland, Halland, Jönköping, norra Uppland ska väl inte vara något problem.

Man pratar med folk och betalar stallhyran eller tränare i tid, i värsta fall får man väl gå med i grupper på FB och sålla. Mingla på event är kanske överkurs, men går bra det med utan VIP.

Distriktaren är iofs bra till inackorderade hästar. Då skriver man notan på dem, så slipper man driva in det som inte betalas själv.

Sverige är betydligt större än så, och alla hästägare är inte bra på eller intresserade av mingel...

Snacka om smal filterbubbla!
 
Något sådant är det väl, men är det etiskt att hästen går sönder upprepade gånger? Många riktiga toppryttare har inte skadade hästar hela tiden utan skruvar på träningen så det funkar.
Många "riktiga toppryttare" överbehandlar hästar i massor. Framförallt i förebyggande. Det är krasst sätt inte jättemånga hästar som håller för elitnivå under många år utan behandlingar här och där. Dom flesta pensioneras tidigt.
 
Tack för den otrevliga kommentaren 👍🏻
Här i norr finns bara Distriktarna. Närmsta klinik finns 3 timmar bort med bil. Närmsta större klinik med för svårare utredningar/op ligger 8 timmar härifrån.
Ja norr ärvhästuland, men det vet man väl, så det gäller ju inte andra.
 
Många "riktiga toppryttare" överbehandlar hästar i massor. Framförallt i förebyggande. Det är krasst sätt inte jättemånga hästar som håller för elitnivå under många år utan behandlingar här och där. Dom flesta pensioneras tidigt.
Jag vet, vill inte hänga ut någon, men just nuvarande hopplaget jobbar inte så
 
Sverige är betydligt större än så, och alla hästägare är inte bra på eller intresserade av mingel...

Snacka om smal filterbubbla!

Är jag känd för att vara trevlig? Men man får väl prata med någon, fråga grannbonden då, eller be din partner göra det.
 
Jag vet, vill inte hänga ut någon, men just nuvarande hopplaget jobbar inte så
Jag vet vad dom säger jag också, och ja det låter bra och just nu så har dom hästar som fungerar bra. Egentligen så har vi faktiskt ingen insyn alls riktigt hos dom och hur dom tränar vardagligt eller vad dom har för rutiner när det gäller veterinärvård och förebyggande vård. Det så sådant som dom ogärna går ut med vilket jag förstår, men vi får från dom höra det bra och dom vet vad folk vill höra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp