Vad gör halvblodsägare?

Dina idéer om priser är ju helt uppåt väggarna 😅. Hovslagaren är billigare och veterinären mycket dyrare!

1500kr är inställelseavgiften liksom... Plus mil, plus det dom kom dit för att utföra.
Det är vad jag betalar, ska jag skicka fakturakopia. Varför ska hovslagare vara billigare? De kan inte sko mer än 4 om dagen på sikt och det tar 90 min att göra det bra. Visst kan jag få billigare, men där är det som det brukar vara, man får vad man betalar för. I min region kostar godkänd hovslagare från 1600
 
Att en travhäst blir skadad känns inte ett dugg konstigt. Deras träning går ju likställas med en elitidrottsman. Hög belastning i sig ökar ju risken för skador, oavsett hur bra avlad man är.
Precis som hos oss människor.
Sen är de byggda för trav, vilket inte heller gör det konstigt att de skulle dra på sig skador från en ridhästkarriär.
 
Fast vem använder distriktsvet utom för officiella intyg, har du inga kontakter alls?
Jag använder i första hand distriktsvet. Har pinsamt dålig koll på vad för veterinärer som är bra eller dåliga här, mina hälsar på hos vet för sällan för att jag ska hålla koll på det.

Här har distriktsvet även hästmotagning i samma byggnad som deras smådjursmotagning.:)
 
Fråga avelsmänniskor vem de anlitar och lyssna inte på msv ryttare som säger att hen suger
Om man har "avelsmänniskors" nivå för vad som är en halt häst så förstår jag varför man inte behöver lägga några pengar på veterinär, rehab och planer.

Men det är väl knappast förklaringen till ursprungsfrågan: Varför är det så mycket billigare att försäkra en varmblodig travare jämfört med en varmblodig ridhäst, när båda ska användas för hobbyridning? Den enda som kan svara är försäkringsbolaget du knappat in uppgifterna hos. Har du kontaktat dem och frågat? Om du får ut statistiken därifrån är det jätteintressant att undersöka och dra olika skärningar ifrån. Återkoppla när du varit i kontakt med dem och har materialet.
Innan det finns någon bakomliggande statistik så kan denna tråd bara innehålla lösa spekulationer grundade på känslor, men det kanske är syftet med tråden från början?
 
Jag har lite svårt att förstå hur en heltäckande veterinärvårdsförsäkring för häst skulle kunna vara billigare än min katts veterinärvårdsförsäkring:confused:O_o
(Alltså det priset ts angett som månadskostnad för travarens försäkring)
 
Om man har "avelsmänniskors" nivå för vad som är en halt häst så förstår jag varför man inte behöver lägga några pengar på veterinär, rehab och planer.

Men det är väl knappast förklaringen till ursprungsfrågan: Varför är det så mycket billigare att försäkra en varmblodig travare jämfört med en varmblodig ridhäst, när båda ska användas för hobbyridning? Den enda som kan svara är försäkringsbolaget du knappat in uppgifterna hos. Har du kontaktat dem och frågat? Om du får ut statistiken därifrån är det jätteintressant att undersöka och dra olika skärningar ifrån. Återkoppla när du varit i kontakt med dem och har materialet.
Innan det finns någon bakomliggande statistik så kan denna tråd bara innehålla lösa spekulationer grundade på känslor, men det kanske är syftet med tråden från början?
Kul att du tolkat in att jag inte rehabar, när ja rehabar ohalta hästar i flera månader, vilket jag skrivit. Grejen är ju bara att ofta är den bästa rehaben gratis, skritt på hårt underlag.

Det är klart jag frågat försäkringsbolaget, Agria, vilket jag också skrivit i tråden.

Men visst jag lägger inte 50000 på trendkliniker precis norr om centrala Stockholm som gör allt för att debitera ( den i utkanten av norra Stockholms län är dock super)
 
Jag har lite svårt att förstå hur en heltäckande veterinärvårdsförsäkring för häst skulle kunna vara billigare än min katts veterinärvårdsförsäkring:confused:O_o
(Alltså det priset ts angett som månadskostnad för travarens försäkring)
Min hästs försäkring är billigast av alla djuren i huset, inget konstigt alls. Katter på intensivvård kostar rätt mycket och man har börjat vårda dem nu istället för att avliva
 
Det är vad jag betalar, ska jag skicka fakturakopia. Varför ska hovslagare vara billigare? De kan inte sko mer än 4 om dagen på sikt och det tar 90 min att göra det bra. Visst kan jag få billigare, men där är det som det brukar vara, man får vad man betalar för. I min region kostar godkänd hovslagare från 1600
Håller med dig om att det är ett normalt (eller till och med något billigt) pris för hovslagare om vi pratar helskoning. Jag betalar 1955 kr för helskoning med godkänd hovslagare. Det har blivit ett antal hundralappar dyrare de senaste åren..

Veterinär däremot förstår jag inte riktigt hur det kan bli så billigt som du uppger.
Min hästs försäkring är billigast av alla djuren i huset, inget konstigt alls. Katter på intensivvård kostar rätt mycket och man har börjat vårda dem nu istället för att avliva
Fast det är billigare att ta katten till veterinär än vad det är att ta hästen till veterinär. Det går liksom inte att jämföra.
 
Jag har lite svårt att förstå hur en heltäckande veterinärvårdsförsäkring för häst skulle kunna vara billigare än min katts veterinärvårdsförsäkring:confused:O_o
(Alltså det priset ts angett som månadskostnad för travarens försäkring)
Min häst kostar 500 kronor mer i månaden jämfört med min katt, för samma summa gällande veterinärvård. Då är det en varmblodig ridhäst och en "bondkatt"
 
Håller med dig om att det är ett normalt (eller till och med något billigt) pris för hovslagare om vi pratar helskoning. Jag betalar 1955 kr för helskoning med godkänd hovslagare. Det har blivit ett antal hundralappar dyrare de senaste åren..

Veterinär däremot förstår jag inte riktigt hur det kan bli så billigt som du uppger.

Fast det är billigare att ta katten till veterinär än vad det är att ta hästen till veterinär. Det går liksom inte att jämföra.
Det kostar 2500 att gå in på en klinik med en hund eller katt på evidensia, och folk går in där ofta. Det har blivit mycket dyrare ffa med bondkatt de senaste åren, du kanske har kvar mgt gammalt pris som lojal kund.

I mitt fall är hästen o katten typ lika på 215 kr och 225 kr, men hästen för 215 i månaden har liten livförsäkring (kallblodstravare)

Använder ensamveterinärer med liten egen klinik utan anställda. De närmaste omsätter 2M per skalle, räcker väl, även om jag skulle coacha till 3M de behöver ju inte ligga på 33% av evidensia, 50% är rimligare.

Så här ser det ut i landet även om vissa privata hänger med riskkapitalet

Men jättebra med någon som fattar att hovslagare är värd sin vikt i guld.
 
Fast priset på försäkring har inget med region att göra utan baseras på ras, ålder, ev undantag och typ av försäkring.
Jo, det har det, region ingår i statistiken (i alla fall i större bolag) det påverkar med tanke på att både träning och vet tillgång varierar.

Sedan vet jag inte på vilken detaljnivå de för statistik på region, bor lite mitt emellan 2 helt olika regioner
 
Det kostar 2500 att gå in på en klinik med en hund eller katt på evidensia, och folk går in där ofta. Det har blivit mycket dyrare ffa med bondkatt de senaste åren, du kanske har kvar mgt gammalt pris som lojal kund.

Nu överdriver du. Ett utredningsbesök hos en Evidensiaklinik för katt kostar cirka 1500 kr i Örebro. Oavsett om det är en bondkatt eller raskatt.

Ett jourbesök kvällstid - då kostar det typ 2 000 kr att öppna dörren. Oavsett ras på katten.

https://evidensia.se/klinik/evidensia-djurkliniken-analysen-orebro/priser/

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp