Bukefalos 28 år!

Vad kräver en dobermann?

TinyWiny

Trådstartare
På Svenska dobermann klubbens hemsida står det att den passar väl som sällskaps-, skydds- och brukshund såväl som familjehund.

Vad innebär det?

Är det ok att ha en dobermann som "bara" familjehund med bara promenader eller kräver de träning för att inte klättra på väggarna?

Jag ska inte ha någon själv utan jag undrar eftersom en jag känner har en på prov just nu.
 
Sv: Vad kräver en dobermann?

Jag skulle aldrig skaffa en doberman om jag endast tänkt ha den som sällskapshund och inte träna med den. Tycker inte det är rätt mot enm så aktiv ras.
 
Sv: Vad kräver en dobermann?

Min erfarenhet är att de måste jobba och kräver mycket mer än bara promenader.

Kompisen har ett par som hon tränar och tävlar med, de blir helt stissiga om de inte får jobba på ett par dagar. Hon tränar varje dag med dem.
 
Sv: Vad kräver en dobermann?

Svarar alla med din knapp.
Tack alla då var det som jag trodde.
Jag har faktiskt bara träffat en enda dobermann i mitt liv, för över 20 år sedan, hon gick som gårdshund och blev så uttråkad att hon blev farlig (hon började attackera barnen i familjen) så de tog bort henne:(
De som hade henne hade inte kunskapen eller viljan att träna utan tyckte bara att hon var fin:crazy:

Jag är nämligen rädd att de som nu har en på prov inte är medvetna om att en sådan hund kräver endel utan jämför med deras andra hund som visserligen också är av arbetande ras men gammal och överviktig. (De tog alltså över henne sådan)
 
Sv: Vad kräver en dobermann?

Om inte annat gör man det jävligt svårt för sig:D

Det är en underbar ras att arbeta med, de har alltid lite extra att ge. Men om jag slarvar med träning i ett par dagar så blir det där lilla extra en smula svårt att stå ut med! Men som i alla raser så finns det "misslyckade" individer som tycker att det är helt okej att slappa alla dagar in och ut.
 
Sv: Vad kräver en dobermann?

Jag har aldrig varit så vältränad som när jag hade min dobbiskille. Det är en trevlig men krävande ras. Jag spenderade flera timmar varje dag med aktiviteter såsom spår och sök i skogen för att han skulle funka inne.

Jag tycker också att de är svårflirtade, min kille var kinkig med maten, var inte så motiverad på lydnadsplan utan frös mest osv. Men det är en himla grann hund ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 612
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 019
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 985
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp