Bukefalos 28 år!

Vilka parfymer hade ni som unga?

elizabeth-arden-3666-7826901-1.jpg

Elizabeth Arden Sunflowers :heart
 
Sambas blå, exclamation (stavning?), Puzzle samt Karl Lagerfeld Sun Moon Star. Minns jag använde Elizabeth Ardens sunflower på sommaren med.

Har köpt samtliga parfymer igen som vuxen bara för att testa. Samtliga utan Lagerfelt luktar apa ;) (och Lagerfelts har numera utgått)
 
Nu pratar vi sent 80-tal till tidigt 90-tal.
I min familj var nog parfym ganska mycket lyx egentligen. Jag hade inte ett antal sorter hemma åt gången i alla fall. Och var sparsam med de jag hade.

Pengarna lades på annat som gav mer nöje eller mer viktigt. Jag hade väl någon date och så enstaka gånger men minns att jag inte gillade de speciellt och inte gärna hade de. Tror tom jag slängde 1-2st till slut.

Men under en period användes Sambas olika sorter flitigt.
Framförallt eftersom min syster dejtade någon som hade kontakter med dem på något sätt så vi fick dem som presenter osv. Samt att jag flera gånger fick sådana små (10 ml?) flaskor bara sådär.

Så när någon skrev om Samba ovan blev jag lite nostalgisk. De kändes lyxiga för mig då.
 
Laura från Laura Biagotti är doften av mamma för mig, mys och trygghet.

Själv hade jag först som riktig parfym Giorgio Armanis Acqua Di Gio Pour Femme. Fast jag tycker att herrvarianten luktar godare.

Jag skulle så vilja ha en parfym som doftar som liljekonvalj, men inte lyckats hitta någon.
 
Hade ni någon eller några favoriter? Jag hittade igår en kvarglömd gammal volare spring flower i en väska och sögs direkt tillbaka till flera minnen jag trodde jag glömt när jag luktade på denna :love:
Som tonåring var favoriten den blå sambaparfymen, samba lady. Betydligt bättre än vad många andra hade på den tiden enligt mitt tycke, date och sådanna som mest stank.

Detta med parfym har nog alltid varit viktigt för mig. Har aldrig varit överdrivet fancy men just att lukter kan ha sån stor inverkan. Minns när jag var 9 år (!) och åkte Finlandsbåten själv med en kompis (observera inga vuxna med) och minns typ ingenting om vad vi fick eller inte fick göra DÄREMOT en grej som fastnade var att det var SUPERVIKTIGT att ta bort kartongen till parfymen och slänga den direkt. Hade typ mardrömmar innan att jag skulle glömma detta och sen skulle tullen ta parfymen och jag bli inlåst nånstans :rofl:)

Skriv gärna om ni har några specifika minnen kopplade till eran favoritparfym :)


Räknas hästsvett och hundsaliv om parfym? Känner att nån allmän kombo av dem var en av mina främsta dofter i tonåren, utblandat med saltvatten eller hö. :o :D


Raljerande skämt åsido. Jag fick alltid Blonde från Stella McCarthney i julklapp av nån orsak, alltid samma. Den var min grundparfym om jag skulle iväg. Minns den fortfarande med värme, tonåring ska klä upp sig och iväg på äventyr. :heart
 
Jag hade Date Felicia och Suzanne, för att sen gå över till Musk Alyssa Ashley, och sen stannade jag hos Polo Sport, Ralph Lauren. Har haft den som vardagsparfym många år men nu verkar den vara slut överallt och har inte tillverkats på lägnge så letar efter en ersättare till den.
 
Den röda Date var den allra första, typ tidiga tonåren :laugh: sen var det Coolwater länge. Sen den gröna DKNY, äpplet. Sen har jag provat lite olika men kommer alltid tillbaka till äpplet, just nu den guldiga :love:




Åh, Date Felicia! :love:
Hade den runda flaskan och skulle älska att få tag på den igen.

Mamma hade en Pamela, och jag hade sedan en annan form på flaska och ny fotomodell, lillasyster en tredje av bägge.

Minns att jag hade Nicole (gul) senare på högstadiet pga luktade som en kopia på en poppis dyr parfym, och min stallhalsduk luktade av Alexandra (orange) som jag snodde av syrran i smyg.
 
Min första parfym (om man inte räknar Date) köpte jag på Mallorca 1990. Laura Biagiottis Roma. Jag har den fortfarande och en av mina värsta världsliga mardrömmar är att den ska sluta tillverkas.
 
Coolwater, samba (sun, heat, lady) och Escada (blålila flaska och gulröd om jag inte minns fel), Escada magnetism använder jag fortfarande ibland 😍 tror jag hade någon Date med, men inte särskilt länge.
Precis som @toughcookie ville och vill jag ha söta "godisdofter" :)
 
I lägre mellanstadie hade vi Date allihop. Sen kom nog Samba, Salvador Dali, Jean Paul Gaultier och Exclamation. I högstadiet började jag köra mer CK One, Aqua di Gio, den där genomskinliga och höga flaskan Ralph Lauren. Hade också någon orange flaska med lite vaniljaktig doft som jag inte minns märke på. Det var en lite oljig och märklig vätska av ngt franskt har jag för mig.
Jag har alltid varit väldigt känslig för dofter och älskar en härlig parfym. Men smaken har nog ändrats en del genom åren. 😂
 
Min första var nog Date Pamela, tror jag. Sedan hade jag Samba, både blå och gul (den gula i en liten flaska som liksom var "upp och ner" jämfört med den blå), och i högstadiet köpte jag Poême av Lancôme för några julklappspengar kommer jag ihåg. Sedan blev jag mer för fruktiga dofter, fick YSL In Love Again när jag fyldde 17 eller 18 och det är fortfarande min favorit. Fanns inte länge, sedan hittade jag den på en färja mellan Dover-Calais kanske 2004, och efter det på eBay till hyfsat pris. Finns fortfarande på eBay, men kostar £70 och uppåt och där går nog gränsen faktiskt.
 
Denna gick varm hos mig :D

exclamation-edc-50ml_1.png


När jag bodde i Skottland var det dock denna och hur jag någonsin kunnat köpa en sådan tyngt doftande parfym är för mig en gåta. Vet att jag hade jätteproblem med att dosera rätt :D

64957_xl_7.jpg


Var även väldigt förtjust i denna

cool-water-woman-edt-100ml_1.png


Under tonåren var det ju en del Date - parfymer som använders :)

Lite lustigt jag har knappt en aning om hur de luktar idag
 
Min första var nog Date Pamela, tror jag. Sedan hade jag Samba, både blå och gul (den gula i en liten flaska som liksom var "upp och ner" jämfört med den blå), och i högstadiet köpte jag Poême av Lancôme för några julklappspengar kommer jag ihåg. Sedan blev jag mer för fruktiga dofter, fick YSL In Love Again när jag fyldde 17 eller 18 och det är fortfarande min favorit. Fanns inte länge, sedan hittade jag den på en färja mellan Dover-Calais kanske 2004, och efter det på eBay till hyfsat pris. Finns fortfarande på eBay, men kostar £70 och uppåt och där går nog gränsen faktiskt.


Åh Samba :love: De hade jag glömt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp