Bukefalos 28 år!

Vilka parfymer hade ni som unga?

Red Door från Elizabeth Arden :love:

Min moster hade samma :p

medium_image.jpg
 
Date var den första. Sen Ciara, sörjer fortfarande den inte längre år att få tag på, den som finns nu luktar inte lika, har några få droppar av den gamla kvar och jämför jämt när jag hittar en flaska. Sen Pumas rosa Edition som fanns ett kort tag, en billig parfym men som satt bra och alla frågade mig jämt vad jag hade för god parfym. Den finns inte heller längre. Jag har otur med parfymer tror jag.
 
Date var det Pamela, den lila flaska ?

Sedan chloe, nästa favoriten.
Tror även någon samba den blå tog plats på mitt tonårssminkbord
Exclamaition
Sedan tog det slut på mitt användande av parfym.

Om jag någon gång behöver en extra bost nu så kliver jag in i ett moln av Elisabeth Ardens provocative lady
 
Min första och hittills enda parfym var en turkos flaska med fjärilar på. Vill minnas att den luktade lite godisaktigt. Antalet gånger jag faktiskt använt den kan dock räknas på ena handens fingrar. :D

Jag gillar tanken på parfym, men alla jag sniffat på i modern tid luktar konstgjort på ett sätt som inte alls känns som jag.
escada? Hette inte den tropiskt nånting?
Min vardagsparfym har de senaste 15 åren varit en av Paris Hiltons parfymer :o gått igenom ett antal flaskor...
Har fått många komplimanger genom åren och jag gillar att den är en ganska lätt doft.
parfymen behöver inte vara dålig, ute eller ”skämmig” bara för att Paris Hilton står bakom den. Jag gillar Britneys fantasy midnight som parfym men är inget fan av henne som artist :)
 
Sambas blå, exclamation (stavning?), Puzzle samt Karl Lagerfeld Sun Moon Star. Minns jag använde Elizabeth Ardens sunflower på sommaren med.

Har köpt samtliga parfymer igen som vuxen bara för att testa. Samtliga utan Lagerfelt luktar apa ;) (och Lagerfelts har numera utgått)
Vilken sambaparfym är det? Den blå jag hade hette ladies.
 
Laura från Laura Biagotti är doften av mamma för mig, mys och trygghet.

Själv hade jag först som riktig parfym Giorgio Armanis Acqua Di Gio Pour Femme. Fast jag tycker att herrvarianten luktar godare.

Jag skulle så vilja ha en parfym som doftar som liljekonvalj, men inte lyckats hitta någon.
Men många doftar väl just liljekonvalj? I olika mycket intensitet. Vad mer än liljekonvalj föredrar du?
 
Denna gick varm hos mig :D

exclamation-edc-50ml_1.png


När jag bodde i Skottland var det dock denna och hur jag någonsin kunnat köpa en sådan tyngt doftande parfym är för mig en gåta. Vet att jag hade jätteproblem med att dosera rätt :D

64957_xl_7.jpg


Var även väldigt förtjust i denna

cool-water-woman-edt-100ml_1.png


Under tonåren var det ju en del Date - parfymer som använders :)

Lite lustigt jag har knappt en aning om hur de luktar idag
Den där stjärnan i mitten är själva definitionen av min ena moster. Hon har det JÄMT! Och hon bär verkligen upp doften fint också. Jag har testat den med men luktar inte alls lika fabulous i den :meh:
 
Den parfym som sitter allra starkast i mitt minne är dock min mammas :love: Chanel no någon siffra.
 
Men många doftar väl just liljekonvalj? I olika mycket intensitet. Vad mer än liljekonvalj föredrar du?

Det kanske de gör, jag har inte letat så noga. Jag har försökt googla, men hittade bara en som slutat tillverkas.
Jag hade helst velat ha en så ren liljekonvaljsdoft som möjligt.
Annars gillar jag lätta dofter med blomsterdoft och citrustoner. Inte sådär sötsliskiga utan fräscha.
 
Laura från Laura Biagiotti var min signatur genom högstadiet på 90-talet. Har fortfarande en flaska som jag använder sparsamt ibland för nostalgins skull. Jag fick också flera flaskor Elizabeth Arden Sunflowers från olika, av varandra helt oberoende, personer som alla tyckte att den doften skulle passa mig. Varför hela världen ansåg att svåra, svartklädda, gothiga jag skulle dofta blommigt och gult har jag ingen aning om. :D

I gymnasiet gick jag över till Body Shops vanilj-parfymolja (vad jag saknar deras parfymoljesortiment från 90-talet!).

I 20-årsåldern blev jag störtkär i Hugo Boss Deep Red under en resa till England. Den är fortfarande en favorit och påminner mig om slingriga engelska landsvägar, Lemon Hooch-fyllor och Shakespeare. :heart
 
Använde nog lite Date i olika former, men lånade mest mammas Red Door :o Jättetung ju. Vid 13 års ålder, alltså 1991, var jag i Frankrike och besökte ett ställe där man tillverkade parfym. Köpte med en därifrån som hette Stephanie. Den användes vid fint (typ disco) och till vardags använde jag Body Shops Fuzzy Peach.
Runt 20-25 köpte jag Hugo Boss Woman, och nu sist Flowerbomb från Viktor&Rolf.
Är ingen frenetisk parfymanvändare, så det har inte blivit så mycket.
 
Min första parfym jag minns var en kopia av Hugo Boss - Deep Red. Buke hjälpte mig att ta reda på att det var just den som min flaska var en kopia på. Och det är fortfarande typ 15 år senare min favoritparfym, den enda som hängt kvar alla år 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp