Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Veterinär är påväg. Jag misstänker att det även är kisseriet son spökar. Ser lite konstigt ut i skapet... Huvva vad man ska behöva oroa sig...

Min kunde ju inte kissa för att han inte hade bajsat ut all tarmbeck. Hoppas det är samma med din och att han kommer igång snart. :heart
 
Sådär, nu har veterligen åkt. Det var en rejäl förstoppning som med flera olika lavemang äntligen verkar ha släppt. Nu bajsar han äntligen vanligt fölbajs! Många stora stenhårda knölar som satt ivägen, han blev genast lite piggare när de kom ut. Han har även varit uttorkad, antagligen den stora boven i dramat. Gissningsvis därför han inte kissat riktigt heller. Så en påse dropp blev det också! Han var lite kall men när vi försökte täcka honom med ett täcke blev mammahäst plötsligt jätteledsen och flög runt och skrek, hon trodde att han försvunnit. :o När vi tog av täcket och han tittade upp blev hon lugn igen.

Foalchecken visade kalasvärden så den var då på topp iaf! :) Det tar jag faktiskt lite åt mig äran för efter nattens stökiga timmar med flaskan. Och tackar @dobbis återigen för snabba svar under natten! :bow:

Nu ska jag sova! Bara titta till honom nån gång och se så att han inte bara ligger på samma fläck, då ska jag såklart höra av mig till vetten igen. Men efter droppet var han väldans pigg! Så skönt! Och så skönt att jag ringde innan han blev dålig. Det tog en och en halv timme för veterinären att komma och så hon kom var han alldeles matt, när jag ringde sprang han runt med mamma ute i hagen.
 
 
Minton en vecka gammal.
20160425_181329_zpslrwcfv1m.jpg


20160425_181339_zps3ui6bzx5.jpg


Minton två veckor gammal.
2016-05-06%2016.02.05_zpstrgvguiq.jpg

2016-05-06%2016.00.47_zpsl5n2sjzj.jpg

20160506_153414_zpsdxnc9gha.jpg


Han är en riktig buse, både sparkas och bits.:eek:
Men Julinka och jag är tuffa och knuffar bort honom när han bråkar.
Efter ombetäckning av Julinka så ska han få gå i en flock med andra föl så han kan bråka med dom istället. :D
 
Min märr har typ 16 på refraktometern nu, dvs under värden för "good", mitt föl är inne på sin 3-4e dag o jag tänker att den behöver så bra mjölk som möjligt? Min märr vägrar i stort något kraftfoder alls sedan ett par veckor och äter hösilage med bra värden (hon har ätit lite mindre än vanligt nu sedan fölet kom). Jag funderar på om lusernhack vore bra? Affärerna kommer hinna stänga för idag nu så blir till imorgon, så har någon bättre råd (eller vill lugna orolig matte ;)) tas det gärna emot!
 
Min märr har typ 16 på refraktometern nu, dvs under värden för "good", mitt föl är inne på sin 3-4e dag o jag tänker att den behöver så bra mjölk som möjligt? Min märr vägrar i stort något kraftfoder alls sedan ett par veckor och äter hösilage med bra värden (hon har ätit lite mindre än vanligt nu sedan fölet kom). Jag funderar på om lusernhack vore bra? Affärerna kommer hinna stänga för idag nu så blir till imorgon, så har någon bättre råd (eller vill lugna orolig matte ;)) tas det gärna emot!
Fast det är ju ett normalt värde,Den mäter ju råmjölken och den blir sämre inom 12-24 timmar.
 
Ursäkta frånvaron, jag sprang runt som en galning och ändrade hage och fixade igår. :p

Liten både kissar och bajsar och busar nu! Så ofantligt skönt! :love: Igår var de ute på eftermiddagen men jag tyckte mamman vandrade lite för mycket så de fick komma in redan vid fem. Var lite orolig att han inte skulle få tid att vila och äta men med tanke på hur pigg och busig han varit hela tiden så kan det inte ska gå nån nöd på honom. Mamman är kittlig som tusan och ibland när han ska dia tjuter hon hon och flyttar sig och hyttar lite åt honom, därför var jag lite rädd att han inte fick äta som han ville. Men det verkar inte som att han går runt och är hungrig så då lär han ju hinna få i sig ändå. Hon heter ju trots allt Drama Queen så hon måste väl leva upp till namnet. ;)

Apropå det så han jag tack vare @Fiorano äntligen fastnat för ett namn också! Fairly Dramatic får det bli! Fast just nu går han under arbetsnamnet Skrutten. ;)

Liten bildbomd bjuder jag också på såklart!

DSC_0309_zpsvoqv8zlz.jpg


DSC_0321_zpssyanhwtv.jpg


DSC_0341_zpsuoqwg12a.jpg


Såhär kan man också dia! :laugh:
DSC_0352_zpsltbeamlt.jpg


Nu har de redan fått komma ut för dagen, han följer mamma så himla bra så det var inga som helst problem att ta ut dem själv. :) Nästan så mammahäst blir irriterad för att han är så nära. Han är nu lite mer skeptisk till oss tvåbenta till skillnad mot första dygnet. Lite mer som det ska nu med andra ord. ;)

DSC_0374_zpstsi9odja.jpg


DSC_0383_zps0k00m9uh.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 083
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 000
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp