Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det hade faktiskt varit intressant att se dina kvitton och vad du äter varje dag.

500 i veckan för hur många måltider om dagen?

500 kostar ju en påse bröd fil flingor pålägg.


Ja det är ofattbart att du äter för 500 kr på en vecka.
Det kan jag också göra, det krävs bara lite planering och att man inte har problem med att äta uppvärmd mat eller samma sak dag efter dag.
 
Du har en låg boende kostnad, att det finns en del lägenheter i samma prisklass eller något dyrare är väl ganska ointressant om du inte vill flytta. Jag hittade en 1:a i Kävlinge för 3500 men det hjälper inte dig.

Så länge du har bilen, som i mina ögon borde räknas med i boendekostnaden, den är ju ganska nödvändig för att kunna bo kvar så lär du inte ha mycket chans att komma ner så mycket mer. Det är en sak att dra ner en massa i budgeten men den ska ju hålla också. Det är också skillnad på vad som är långsiktigt hållbart och vad man klarar en kortare period. Till slut behöver man köpa lite kläder, laga det som gått sönder och fylla på med sällanköpsvaror.
Jag kommer aldrig att klara mig utan bil, oavsett var jag bor, p.g.a. panikångesten. Utan bil kommer mitt rörelseutrymme krympa till max ett par kilometer hemifrån dit jag klarar av att gå.

Är det inte bättre att acceptera att just nu kan du inte spara så mycket pengar för du har så låga inkomster. Du är ju redan mitt uppe i massor av annat? Ta det lite lugnt vänta till utredningar är klara osv. Att försöka spara pengar i en redan pressad ekonomi kommer nog mest bara ge dig mer ångest?

Det enda jag kan komma på att lyfta bort ur livet är eventuella onödiga abonnemang som spotify, netflix eller liknande eller medlemskap i föreningar som man inte längre är aktiv i. Ta inte bort sådant som ger dig något tillbaka som katterna, bilen eller mat (eftersom du redan har svårt med maten). Det kan ju också vara så att du sparar när det är säsong, tex nu är det snart sommar då går elräkningen ner och kanske även matkostnaderna då du ju odlar endel själv, då kanske du får ett överskott att sätta in på sparkontot.

Hur som helst är mitt tips att inte pressa dig själv i en redan utsatt ekonomisk situation.
Jag har aldrig betalat för Spotify, Netflix eller liknande. Men är med i Villaägarnas och biodlarföreningen.

Jag stressas av alla oförutsedda utgifter jag får precis hela tiden. Måste liksom köpa en annan bil också så snart som möjligt. Så jag känner att jag behöver göra något för att kunna börja fylla på sparkontot igen. Det är inte hållbart alls att det krymper hela tiden.

@Wille

Jag började skissa på om man skulle kunna ha bil och katt mm på 10 000 men jag får tyvärr inte ihop det hur man än gör. För du MÅSTE ju även ha ett sparande om du ska ha hus, annars kommer det ta en ände med förskräckelse. Ska du ha en bil behöver du ha ett sparande till reparationer med, förutom service och övriga kostnader. Ett högre för en äldre och lägre för en nyare.

Vad skulle du kunna tänka dig att avstå för att komma under 10?
Alltså. Jag vet inte. Lite därför jag ställde frågan här. Går det att leva på max 10 000? Tydligen är det rätt omöjligt vad jag kan se.

Mja, om man redan har ett sparkonto med pengar på är det väll inte nödvändigt att man har ett aktivt sparande bara för att man har hus?
Fast pengarna från sparkontot förbrukas ju så man måste fylla på?
 
Budgeten innehåller endast utgifter jag kan förutse. Det är något som jag använder för här och nu, just denna månad. Går det ihop eller inte? Just nu har t.ex. mitt frikort gått ut och jag får massor med vårdräkningar. Jag kan inte dela upp kostnaden för vården över hela året för det är nu jag ska betala 880 kronor. Och nästa månad är det en annan summa jag ska betala. Tills jag får högkostnadskort.
Detta går inte att dela upp efteråt men går att förutse att kostnaden kommer och sätta utan för den innan med en summa varje månad.

Använder själv mig av Cash envelopes systemet (fungerar med kontanter som tas ut eller med summan på en lapp).
 
Alltså. Jag vet inte. Lite därför jag ställde frågan här. Går det att leva på max 10 000? Tydligen är det rätt omöjligt vad jag kan se.

Omöjligt är det bara om de totala kostnaderna överstiger 10'.

Enklast är väl att ta hela sin årsutgift och dela med 12, då vet man hur mycket man behöver per månad och lägger undan det som är "över" i slutet av varje månad, så finns det allrid pengar till det "oförutsedda".
 
Ja det hade faktiskt varit intressant att se dina kvitton och vad du äter varje dag.

500 i veckan för hur många måltider om dagen?

500 kostar ju en påse bröd fil flingor pålägg.


Ja det är ofattbart att du äter för 500 kr på en vecka.
Helt sjukt egentligen men varsågod, kvitto på fem mån förra året. Snitt 1962kr/mån. Inkl viss hygien, köper balsam i annan butik, någon utelunch och vi landar på mina tidigare nämnda 2-2200kr/mån.
Jag är frisk, 0 sjukdagar på drygt två år, är lite över medelvikt, sover bra och mår väl hyffsat ok generellt så mina matvanor kan inte vara fullständigt åt skogen tänker jag.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240508-100845_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240508-100845_Samsung Internet.jpg
    92,6 KB · Visningar: 124
Jag kan ha fel men jag har tolkat @Wille som att hon försöker anpassa till en situation som kan bli högst reell i en framtid. Alltså att anpassa sina kostnader till en framtida inkomst nivå. Inte att maxa sparande här och nu? Men jag kan ha missförstått
Som arbetslös och sjukskriven så får jag ut cirka 11000 kronor. Så framtiden är i princip redan här. Nu har jag dock ett tillfälligt jobb på 25% så jag får ut något mer. Jobbet räcker dock bara månaden ut.

Jag måste alltså försöka klara mig på väldigt lite pengar. De extrapengar jag kan tjäna är mest en bonus och inget jag kan räkna med.
 
Helt sjukt egentligen men varsågod, kvitto på fem mån förra året. Snitt 1962kr/mån. Inkl viss hygien, köper balsam i annan butik, någon utelunch och vi landar på mina tidigare nämnda 2-2200kr/mån.
Jag är frisk, 0 sjukdagar på drygt två år, är lite över medelvikt, sover bra och mår väl hyffsat ok generellt så mina matvanor kan inte vara fullständigt åt skogen tänker jag.
Men vad äter du? Tex en vanlig dag?
Bara att köpa ett paket smör och en ost är ju långt över 100 kr och sen pålägg på det och dryck?
Du äter liksom för under 100 kr om dagen?
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.
 
@Wille inte omöjligt leva på 10 000 kr, men det kräver för de flesta väldigt stora uppoffringar och en disciplin med ekonomin som jag tex inte tror jag själv skulle klara. Och med bil och katter blir det nog tyvärr omöjligt.

Jag lekte med mina förutsättningar, om jag skulle dra ner - jag skulle utan problem klara mig utan bil om jag inte har häst. Men ens om jag kapar allt vad bil, häst och katt heter så är det väldigt små marginaler

Hyra plus el 5500 kr
Mat inkl städ, glödlampor, shampoo, tvättmedel tvål mm 2500 kr
Hemförsäkring, sjuk och olycksfallsförsäkring 200 kr
Tandläkare (jag har abb tandvård) 200 kr
Vård, mediciner 350 kr
Kläder 200 kr

Redan här är det uppe i 9000 kr, matkostnader är under normen och jag måste gå precis överallt. Ett månadskort på bussen kostar för en zon 672 kr

Med ett sånt busskort är det 378 kr kvar till glasögon, växter, minsta oförutsedd utgift osv. Dvs det är inte hållbart. Om jag går överallt skulle det i teorin kunna fungera men jag är som sagt tveksam hur länge jag skulle orka leva så begränsat.
 
Men vad äter du? Tex en vanlig dag?
Bara att köpa ett paket smör och en ost är ju långt över 100 kr och sen pålägg på det och dryck?
Du äter liksom för under 100 kr om dagen?
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.
Om du scrollar bakåt svarade @Kirre mig ganska utförligt kring det.
I korthet - utnyttja rabatter, erbjudanden och kort datum och frys/spara
 
Nu såg jag att bostadstillägg inte var aktuellt men det får min mamma. Hon har en pension på ca 5000 kr i månaden och så bostadsbidrag på ca 2000. Det lever hon på.
Du menar säkert bostadstillägg. Det är ett annat bidrag.

Jag klipper mig alltid själv och får titt som tätt beröm för frisyren, så jag håller med dig jag. Man kan absolut se proper och civilicerad ut utan att gå till frissan 😁
Jag skulle aldrig våga klippa mig själv. Just nu får håret bara växa och jag ser förjävlig ut, men har inte så mycket alternativ.
 
Men vad äter du? Tex en vanlig dag?
Bara att köpa ett paket smör och en ost är ju långt över 100 kr och sen pålägg på det och dryck?
Du äter liksom för under 100 kr om dagen?
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.
Kan du inte starta en egen tråd om vad folk väljer att handla och äta?
 
Men vad äter du? Tex en vanlig dag?
Bara att köpa ett paket smör och en ost är ju långt över 100 kr och sen pålägg på det och dryck?
Du äter liksom för under 100 kr om dagen?
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.

Men ingen äter ju hela paketet smör och hela osten på en dag. Du får ju dela upp den kostnaden :)
 
Men ingen äter ju hela paketet smör och hela osten på en dag. Du får ju dela upp den kostnaden :)
Det är därför jag undrar hur mycket eller lite och vad personer faktiskt äter för den summan.
Ost och smör är ju bara några få saker av allt man behöver ha hemma.

Vore intressant att få se en matsedel från en person som äter för 500 kr i veckan.

Jag handlar flera dagar i veckan och det är uppåt 500 varje gång visserligen har jag sambo men han får mat på jobbet varje dag och även jag äter ute flera dagar i veckan 😆
 
Jösses vad tråden har skenat medan jag sovit. Svarar på några inlägg:


Jo, jag ska börja tillverka egen jord. Men det tar något år innan jag är där. Jag får mat från jorden. Ser det inte som en kostnad utan en investering. Kan sälja plantor också.

Ibland behöver jag plankor. Eller annat material. Nu ska jag renovera min friggebod. Det mesta materialet har jag dock redan hemma. En investering det också. För jag ska hyra ut friggeboden via airbnb.


Jag betalar inte för YouTube. Jag betalar inte för någon annan tjänst heller. Jag har som sagt stenkoll på mina utlägg.


Veterinärräkningar läggs aldrig in i budget eftersom jag inte kan förutse dem. Jag lägger heller inte in kostnader för egen medicin och egna vårdkostnader. För att de inte går att förutse. Men jag ser ju efteråt vad det har kostat.

Budgeten innehåller endast utgifter jag kan förutse. Det är något som jag använder för här och nu, just denna månad. Går det ihop eller inte? Just nu har t.ex. mitt frikort gått ut och jag får massor med vårdräkningar. Jag kan inte dela upp kostnaden för vården över hela året för det är nu jag ska betala 880 kronor. Och nästa månad är det en annan summa jag ska betala. Tills jag får högkostnadskort.


Jag har försökt få ner matkostnaden men lyckas inte. Äter mat gjord på recept från Under tian, en gång om dagen. Två andra måltider består av antingen ostmackor, fil och musli eller en proteinpannkaka. Sen brukar jag äta en Modifast om dagen. Den borde jag byta ut mot något billigare men har ingen aning om vad. Det får inte krävas mer matlagning för att få till den måltiden.

Och i min bokföring så lägger jag ju allt som inte är mat jag måste ha, i andra spalter. Så jag vet att maten kostade 2272 kronor i månaden förra året.
Låter som en bra plan ☀
 
Ja men det är dom vanliga svaren köpa storpack, köpa på rea osv.

Jag undrar mer konkret vad man faktiskt äter för under hundra kronor per dag i Sverige?
Fast jag tycker att @Kirre svarade på det med. Att det som är billigt där och då. Är det falukorv så köper hon det, är det en färdig rätt så är det det.

Jag ser det eg inte konstigt äta för 100 kr per dag. En helt normal frukost med 2 mackor med skinka är ju bara 10 kr. Då är det 90 kr kvar till 2 måltider samt dryck
 
Fast jag tycker att @Kirre svarade på det med. Att det som är billigt där och då. Är det falukorv så köper hon det, är det en färdig rätt så är det det.

Jag ser det eg inte konstigt äta för 100 kr per dag. En helt normal frukost med 2 mackor med skinka är ju bara 10 kr. Då är det 90 kr kvar till 2 måltider samt dryck
90 kr räcker inte till någonting , man måste vara extremt prisjägare eller leva på nudlar och makaroner och korv om man ska äta 2 måltider plus dryck för 90 kr.

Som sagt vore intressant att se en exakt matsedel för en vecka :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 139
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 400
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp