Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
90 kr räcker inte till någonting , man måste vara extremt prisjägare eller leva på nudlar och makaroner och korv om man ska äta 2 måltider plus dryck för 90 kr.

Som sagt vore intressant att se en exakt matsedel för en vecka :)
Fast njä, ris i säck är billigt och räcker evigheters evigheter. Pris per portion blir nästan inget. Hel kyckling är väldigt ofta rejält nedsatt och räcker till många måltider. Köper du sen pasta i storpack och gör en pastasås på säsongens grönsaker/rotfrukter eller nåt reakött till den så är du hemma. Drick vatten eller måltidsdryck

När jag absolut inte orkar laga mat men är trött på mackor mm gör jag pasta med pastasås. Dvs jag kokar pasta, håller ner creme fraiche plus vad jag nu har hemma (grönsaker, kött, fisk, surimi - ja inte allt samtidigt då), kryddar och så lite ost. Om man då köper pasta i storpack, passar på att köpa creme fraiche på nedsatt pris eller gör en såsbas istället och använder sådant man köpt på nedsatt så blir det inte många kronor.

Själva grejen är ju att inte utgå från vad man vill äta just nu, utan från vad som är billigast att köpa just nu. Dvs vill du äta köttfärssås ikväll ska du inte jaga billig köttfärs idag. Utan den köpte du på dig när det var rea och frös in och nu tar du upp den. Alt så äter du idag det som råkar vara billigt idag. (Fö var det så jag och hunden satt och käkade oxfile en november onsdag för länge sen. Det var billigaste proteinkällan i affären för den var 75% nedsatt pga kort datum 😅)

Som sagt innan det här med gluten ställde till det, och jag hade stor frys, åt jag enormt billigt just för jag passade på att köpa när det var billigt och frös in. Endera frös in råvaror. Eller så gjorde jag moussaka när aubergine var billigt och frös in moussakan.
 
Jag delade ut reklam som 12-åring, det slet inte på någon bil, men det är klart det varierar

Jag hade sommarjobb att dela ut tidningar, det var drygt med tidiga mornar, men nattarbete var det inte - tror jag började vid 4 på morgonen. Jag fick hyfsat betalt och mörkt var det inte. På vintern är det nog för jävligt dock om man är mörkrädd.

Och som pluss motionerade jag på jobbet.
Jag är inte mörkrädd men är rädd för att vara ensam. Så jag måste sova tills det är ljust och folk är vakna igen.

Och så är det den där detaljen att jag inte har någon ork ö.h.t. Jag måste vila efter att ha tagit 3 spadtag jord. Ska utredas för hälsoproblem.

Jag har också delat ut reklam som barn och även som vuxen. Betalningen är riktigt, riktigt usel. Typ sämre än a-kassa faktiskt.
 
Ja men det är dom vanliga svaren köpa storpack, köpa på rea osv.

Jag undrar mer konkret vad man faktiskt äter för under hundra kronor per dag i Sverige?
Jag räknade mina matkostnader senaste månaden och det var 2 267:-.

Jag äter dagligen:

Frukost: en smörgås med margarin på, ett glas mjölk.

Lunch: oftast Dafgårds fryst färdigmat, ibland butikslagad matlåda för halva priset pga kort datum (för ett år sedan åt jag alltid butikslagad matlåda, riktigt bra mat till bra priser, men nu har de blivit för dyra så har därför gått över till de frysta). Ibland bara en mealbar. På helgerna "lagar" jag mat själv, då blir det varma mackor med sallad och pommes till eller kycklinginnerfilé med pommes och färdig bea eller korv med bröd.

Mellanmål: en apelsin eller en näve vindruvor eller en persika eller vilken frukt som är i säsong/på erbjudande.

Kväll: en kanelbulle och en 33 cl Coca-cola, en bit mörk choklad, lite lakrits, ibland en majskaka.

Tycker mat är skittråkigt, hatar att laga, tycker mest det är slöseri med tid att behöva äta, hatar att diska. Kan absolut njuta av god mat om jag går ut och äter middag med vänner (händer max en gång per år), men förfasas då över priserna. Löjligt att betala 300:- bara för att få i sig lite näring...
 
Fast njä, ris i säck är billigt och räcker evigheters evigheter. Pris per portion blir nästan inget. Hel kyckling är väldigt ofta rejält nedsatt och räcker till många måltider. Köper du sen pasta i storpack och gör en pastasås på säsongens grönsaker/rotfrukter eller nåt reakött till den så är du hemma. Drick vatten eller måltidsdryck

När jag absolut inte orkar laga mat men är trött på mackor mm gör jag pasta med pastasås. Dvs jag kokar pasta, håller ner creme fraiche plus vad jag nu har hemma (grönsaker, kött, fisk, surimi - ja inte allt samtidigt då), kryddar och så lite ost. Om man då köper pasta i storpack, passar på att köpa creme fraiche på nedsatt pris eller gör en såsbas istället och använder sådant man köpt på nedsatt så blir det inte många kronor.

Själva grejen är ju att inte utgå från vad man vill äta just nu, utan från vad som är billigast att köpa just nu. Dvs vill du äta köttfärssås ikväll ska du inte jaga billig köttfärs idag. Utan den köpte du på dig när det var rea och frös in och nu tar du upp den. Alt så äter du idag det som råkar vara billigt idag. (Fö var det så jag och hunden satt och käkade oxfile en november onsdag för länge sen. Det var billigaste proteinkällan i affären för den var 75% nedsatt pga kort datum 😅)

Som sagt innan det här med gluten ställde till det, och jag hade stor frys, åt jag enormt billigt just för jag passade på att köpa när det var billigt och frös in. Endera frös in råvaror. Eller så gjorde jag moussaka när aubergine var billigt och frös in moussakan.
Ja man får ha lite intresse för det ekonomiska kring maten för det ska fungera förstår jag :)

Jag saknar den biten totalt 😀
 
Men vad äter du? Tex en vanlig dag?
Bara att köpa ett paket smör och en ost är ju långt över 100 kr och sen pålägg på det och dryck?
Du äter liksom för under 100 kr om dagen?
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.
Mitt exempel:

Köper ett paket 500 g nötfärs (svenskt) för 59 kr. Lök + krossade tomater 15 kr. Smaksättare som kryddor, vinäger, socker, buljong etc. finns hemma men säg 30 kr/vecka. Pasta 25 kr. Summa 129kr, räcker till 6 portioner, 21,5 kr/portion. Gör jag en liknande rätt men med linser blir det billigare.

Havregryn 20 kr, mjölk 12 kr + kanel (räknar högt med 2 kr/dag) = cirka 5 kr/dag.

Köper det som det för tillfället är erbjudande på som 1 kg kyckling (svensk) 89 kr. Frysta grönsaker 25 kr, ris 20 kr, marinad/kryddor 10 kr, ailo 15 kr. Summa 159 kr. Räcker till 6 portioner (minst), så 26,5 kr/portion.


Så en dag: frukost 5 kr, lunch 21,5 kr och middag 26,5. Summa 53 kr. Utöver det äter jag gärna frukt eller kokt ägg. Så att komma under 100 kr/dag är inte så svårt. Äter inte bröd med pålägg, men det borde kunna rymmas inom budgeten på 100 kr/dag som ensamstående.
 
Jag räknade mina matkostnader senaste månaden och det var 2 267:-.

Jag äter dagligen:

Frukost: en smörgås med margarin på, ett glas mjölk.

Lunch: oftast Dafgårds fryst färdigmat, ibland butikslagad matlåda för halva priset pga kort datum (för ett år sedan åt jag alltid butikslagad matlåda, riktigt bra mat till bra priser, men nu har de blivit för dyra så har därför gått över till de frysta). Ibland bara en mealbar. På helgerna "lagar" jag mat själv, då blir det varma mackor med sallad och pommes till eller kycklinginnerfilé med pommes och färdig bea eller korv med bröd.

Mellanmål: en apelsin eller en näve vindruvor eller en persika eller vilken frukt som är i säsong/på erbjudande.

Kväll: en kanelbulle och en 33 cl Coca-cola, en bit mörk choklad, lite lakrits, ibland en majskaka.

Tycker mat är skittråkigt, hatar att laga, tycker mest det är slöseri med tid att behöva äta, hatar att diska. Kan absolut njuta av god mat om jag går ut och äter middag med vänner (händer max en gång per år), men förfasas då över priserna. Löjligt att betala 300:- bara för att få i sig lite näring...
Jag förstår.
Jag tror jag generellt köper mer ingredienser och pålägg än vad många gör.
 
Mitt exempel:

Köper ett paket 500 g nötfärs (svenskt) för 59 kr. Lök + krossade tomater 15 kr. Smaksättare som kryddor, vinäger, socker, buljong etc. finns hemma men säg 30 kr/vecka. Pasta 25 kr. Summa 129kr, räcker till 6 portioner, 21,5 kr/portion. Gör jag en liknande rätt men med linser blir det billigare.

Havregryn 20 kr, mjölk 12 kr + kanel (räknar högt med 2 kr/dag) = cirka 5 kr/dag.

Köper det som det för tillfället är erbjudande på som 1 kg kyckling (svensk) 89 kr. Frysta grönsaker 25 kr, ris 20 kr, marinad/kryddor 10 kr, ailo 15 kr. Summa 159 kr. Räcker till 6 portioner (minst), så 26,5 kr/portion.


Så en dag: frukost 5 kr, lunch

21,5 kr och middag 26,5. Summa 53 kr. Utöver det äter jag gärna frukt eller kokt ägg. Så att komma under 100 kr/dag är inte så svårt. Äter inte bröd med pålägg, men det borde kunna rymmas inom budgeten på 100 kr/dag som ensamstående.
Nej det verkar inte som det är svårt för andra för mig hade den här typen av ekonomisk matlagning varit totalt omöjlig 😀
 
Så tex frukost äter du ett bröd och dricker ett glas vatten?
Äter man så är det självklart att det inte kostar skjortan.
Jag äter gröt med typ 1 dl mjölk. Behövs bara 1/2 dl gryn, superbilligt.
Eller kokta ägg.

Drycken tänkte jag mig vatten (nästan) jämt ist för sötdrycker eller juicer.

Sedan- om man lever på marginaler och vill minska på utgifter ja då får man städa bort godis o snacks, kakor oavsett hur trist det är.
 
Men vad äter ni då?
Vad äter ni en typsikt dag och vecka för under hu dra kronor om dagen?
Men alltså sök recept på under tian så blir det 30kr om dagen, plus kanske två frukter: 12kr till (nej inte mango och stjärnfrukt men definitivt äpple, apelsin, banan. Går att köpa ett kilo äpplen för 16-20 kr i påse och då är den prislappen för frukt/dag mycket generöst räknad), en tallrik fil och flingor där en tjuga fil räcker till fyra dagar och trettio spänn müsli räcker tre veckor så är du hemma. Om morgonmålet inte är ett under-tian-mål utan havregrynsgröt (med ett av de ovan beskrivna tvåkronorsäpplena), en kopp te med påspris 17 öre och 1 dl mjölk à 2kr så hamnar vi långt under hundra kronor.

Att du fascineras betyder inte att det du fascineras av nödvändigtvis är något fascinerande i det stora hela. jag tänker att konsumentverkets uträkning att mat kostar 3700kr/månad också ”sätter en standard” som gör att det är lättare att fascineras av vanlig, billig mat. Så som vi åt när jag var liten är otroligt mycket mer kostnadseffektivt än hur jag (och många med mig) äter nu. Det betyder inte att som jag/man äter nu nödvändigtvis är bättre. Bara en lyxigare norm, som också får låg matekonomi att bli något fascinerande fast det är så otroligt många människors vardag.
 
Just nu är jag desperat efter en annan bil så jag kan ge avkall på allt utom dragkula.


Jag gillar inte knäckebröd för det krasar i huvudet när man äter och fastnar i tänderna. Mjukt bröd äter jag redan två skivor om dagen, fast med ost på.


Jag får i så fall göra två budgetar. En årsbudget och en månadsbudget.

När jag skaffade katterna så öppnade jag ett sparkonto till dem dit jag la 200 kronor varje månad. Har tyvärr fått ta därifrån för att klara av att leva.

Tyvärr lär det bli på samma sätt om jag öppnar ytterligare sparkonton för olika utgifter och sen finns inte pengarna när jag behöver dem.

Jag måste helt enkelt minska mina utgifter.

Ja och de två stora utgifterna som kan påverkas är ju tyvärr katterna och bil

Att göra avkall på dragkrok gör att du kan gå ner i storlek och få mer bränsleförbrukningen. Men frågan är om det skulle räcka

Hur tänker du själv i det hela, ser du att du kan dra ner på något?
 
Ja man får ha lite intresse för det ekonomiska kring maten för det ska fungera förstår jag :)

Jag saknar den biten totalt 😀
Haha jag med numera, ville mest belysa att det faktiskt inte är så himla knepigt. Och att äta för 100 kr per dag blir 3000 kr per månad. Dvs det är inte så himla billigt utan ska man pressa sin matkostnad måste man ner under det. Och där börjar jag se det blir betydligt mer utmanande.
 
Ja och de två stora utgifterna som kan påverkas är ju tyvärr katterna och bil

Att göra avkall på dragkrok gör att du kan gå ner i storlek och få mer bränsleförbrukningen. Men frågan är om det skulle räcka

Hur tänker du själv i det hela, ser du att du kan dra ner på något?
Utan dragkrok blir jag helt handikappad. Drog släp senast i förra veckan då jag behövde få bort tallris från tomten. Då kan jag bara transportera mig själv men inte få hem skrymmande saker (eller få bort saker). Jag behöver i dagsläget inte kunna dra tungt.
 
Jag skulle inte säga att jag levt på 10000:- i månaden i inkomst, men jag tror att det är ungefär där jag hamnade för ett par år sedan. Då såg min utgift ut såhär:

Boende (hyra, värme, el, internet, hemförsäkring): 4245:-
Mat (inkl annat man kan köpa på matvarubutiker typ tvättmedel): ca 2000:-
Mobil: 500:-

Sen blir det väl en väldigt oklar "övrigt"-post som fyller upp till 10000:- grejen. Fick ut mellan 12 och 14k i månaden, men använde aldrig upp hela utan hade alltid 2-4k kvar. I övrigt kan festande, uteluncher/middagar, kläder, skor, resor osv räknas in. Har alltid haft sparande och därför har typ glasögon eller en resa sällan belastat månadsutgiften utan tagits från de här 2-4 som lagts undan varje månad.
Det är samma nu när jag har väldigt mycket högre inkomst. Jag vet ju att jag vill göra en resa i augusti varje år, därför börjar jag spara till den i september. Har flera olika konton som jag snabbt kan flytta över pengar på med olika teman för hobbys och annat.
 
Den där matsedeln låter som den kostar över 100kr bara ett par frukter kostar ju uppåt hälften? ett granatäpple kostar 20 kr ett paket med några vanliga äpplen eller päron 30 kr? Några apelsiner blir väl ungefär detsamma?

Äggnudlar 20 kr?
Potatis 10kr?
2 ägg 10 kr?
Lök typ gratis?
Grönsaker antar du menar rotfrukter då? 10-20 kr?
Någon form av kött att ha i?
Falukorv? Är veg så vet inte vad kött kostar.

Kanske funkar precis på gränsen men lätt skulle jag inte säga att det är.
Var handlar du egentligen? Och varför välja granatäpplen om det ska vara billigt?Med grönsaker menar jag grönsaker, man kan få frysta billigt. Jag tycker du ska gå till din närmsta butik och kolla priser, de billigaste grönsakern, potatis och lök i lösvikt och ett stort paket ägg så ska du se att priserna inte är så farliga. Nudlar kostar kanske 5 kr protionen och potatisen det samma exempelvis. Klart det blir dyrt om man väljer granatäpplen som frukt, 2 vanliga äpplen duger gott eller clementiner om det är sässong. Visst de kostar lite men så dyrt är det inte.
 
Äter folk bara 3 gånger om dagen? Jag äter 4 gånger om dagen och behöver också mellanmål.


Men hur stor är sannolikheten för att man får ett jobb inom de 2 kilometrarna?
Jag tror att det är väldigt olika hur mycket man äter, och för hur mycket.

Jag äter tex 2 ggr/dag. Eget bakat bröd till lunch (med smör och ost köpt på extrapris), och sedan riktig mat till middag. Jag skulle nog kunna komma ner väldigt lågt om jag bodde själv, framförallt om jag kunde tänka mig att skippa valnötter och pumpafrön i mitt bröd. Sambon äter väl 5-6 ggr/dag och är den som drar upp vår matkostnad.

Vi ligger i genomsnitt på runt 4000/månad, på två personer. Och då köper min partner lyxvaror som oliver, soltorkade tomater och lite sånt som egentligen ärligt talat är rätt onödigt. Vi skulle nog kunna dra ner kostnaden mer.

Och för er som inte tror mig, saxat från Ica;

1715160792531.png


Några uteluncher för sambon blir det, i genomsnitt kanske 1,5/månad skulle jag säga? Och kanske varannan månad går vi ut och äter, men eftersom hygienartiklar är med här så går det nog på ett ut ändå.
Vi äter väldigt varierat, ibland kött, ibland vegetariskt, ibland veganskt. Har alltid färska grönsaker hemma. Hade jag bott själv så hade jag nog lätt kunnat gå ner till 1500/månad, förutsatt att jag fortfarande hade 1 hel kyl och 1 hel frys. Det blir mycket lättare då. Kött handlar vi tex i princip bara på extrapris, och vi köper bara svenskt där det går. Jag försöker planera köpen så gott det går, är det tex extrapris på pasta så köper vi MASSOR pasta, vilket jag gissar är vad som hände i september förra året, tror vi köpte 8 kilo pasta nånstans där. Men vi har bara köpt pasta 1 eller 2 ggr sedan dess, så det lönar sig ju.

Det har hänt någon enstaka gång att vi har handlat på citygross istället, typ 2-3 ggr/år, så visst saknas det 2-3 tusen i den listan. Men då snålar vi som sagt inget. Köper pålägg från delikatessen när vi känner för det och sånt också (vilket iofs ibland är billigare än färdigförpackat...).

Insåg att mediciner är inräknat här också för det mesta...
 
Senast ändrad:
Haha jag med numera, ville mest belysa att det faktiskt inte är så himla knepigt. Och att äta för 100 kr per dag blir 3000 kr per månad. Dvs det är inte så himla billigt utan ska man pressa sin matkostnad måste man ner under det. Och där börjar jag se det blir betydligt mer utmanande.
Verkligen så :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 140
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp