Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer aldrig att klara mig utan bil, oavsett var jag bor, p.g.a. panikångesten. Utan bil kommer mitt rörelseutrymme krympa till max ett par kilometer hemifrån dit jag klarar av att gå.
Så kan det vara. Det är dock skillnad på att inte klara livets nödtorft såsom att få tag i livsmedel och att vilja ha bil för att kunna ta sig längre. Jag har exempevis bad, ett stort köpcentra, handelsplats med ikea, plantagen, jula, jysk mfl inom 2 km radie. Närmsta ica ligger ett stenkast bort (bokstavligen), de är utlämningställer för DHL och posten och har instabox.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha bil, men bor man på landet som du så är det en nögvändighet. Det var därför jag tidigare skrev att man borde räkna in bilkostnader i boendekostnader om det är en förutsättning för att handla livsnödvändiga saker.
 
Nej jag får det som sagt inte att rymmas i en budget på 10 k. Tyvärr har ju TS begränsade resurser att köpa ny bil med. Optimalt i TS läge vore sannolikt solceller och en liten elbil. Men det kräver ju en investering det inte finns rum för. Och utifrån TS tidigare trådar ang vad hon har för krav på bil så kommer det inte gå att hitta med tex 0.4 i förbrukning

Men TS själv måste ju svara på vad hon är beredd att ge avkall på eller inte för att komma ner i budget.
Just nu är jag desperat efter en annan bil så jag kan ge avkall på allt utom dragkula.

Modifasten skulle du kunna ersätta med ägg och knäckebröd. Du kan koka ägg en gång i veckan så håller de sig bra i kylen. Antingen i kastrull om du vill, annars finns det billiga äggkokare på ICA (149 kr tror jag, 99 när de är nedsatta) som är jättebra.

Bara att skala två ägg, lite smör på två knäckeskivor och en klick kaviar till så har du ett mellanmål som är både bättre och billigare än modifasten.
Jag gillar inte knäckebröd för det krasar i huvudet när man äter och fastnar i tänderna. Mjukt bröd äter jag redan två skivor om dagen, fast med ost på.

Kan du tänka dig göra budgeten på ett annat vis? Som redan skrivits så sätt av en summa varje månad som täcker alla förväntade utgifter på årsbasis.

T ex medicin 2400 kr per år och så alltså 200 kr I månaden.
Ja medicin kommer kosta mycket mer än budget vissa månader medan det sedan inte kommer kosta alls men du sätter fortfarande av till det. Det innebär att nästa gång högkostnadskortet går ut finns det sparade pengar till att betala medicin.

Jag har egentligen tre sparkonton. Ett heter buffert och det är till för det ovan. Där de där 200 kr per månad för medicin, 100 kr i månaden för att vaccinera katterna osv hamnar. Varje månad. Sedan när jag ska vaccinera katterna, serva bilen etc tar jag pengar därifrån.

Sen har jag ett sparkonto. Det är ett långsiktigt sparande för att ha kapital. Det är i mån av utrymme, alltså pengar över. Det är det första som utgår när det blir tufft, eller som när jag blev sjukskriven.

Slutligen finns ett servicekonto dit jag sparar så att det ska finnas pengar för förväntade sällanutgifter som är svåra att säga när exakt de kommer och vad de kommer att kosta, för bil och hus och häst och sådär. Därifrån tas t ex till bilreparation, veterinärbesök eller köpa ny tvättmaskin

Jag började dela upp eftersom jag fick sån ångest de månader det var dyr service på bilen samtidigt som det var dags att vaccinera katten och så gick något sönder osv så jag var tvungen göra stort uttag från sparkontot. Det var samma pengar som nu som försvann men känslan är mycket tryggare nu (förutom när jag måste röra det dedikerade sparkontot)
Jag får i så fall göra två budgetar. En årsbudget och en månadsbudget.

När jag skaffade katterna så öppnade jag ett sparkonto till dem dit jag la 200 kronor varje månad. Har tyvärr fått ta därifrån för att klara av att leva.

Tyvärr lär det bli på samma sätt om jag öppnar ytterligare sparkonton för olika utgifter och sen finns inte pengarna när jag behöver dem.

Jag måste helt enkelt minska mina utgifter.
 
Fast jag tycker att @Kirre svarade på det med. Att det som är billigt där och då. Är det falukorv så köper hon det, är det en färdig rätt så är det det.

Jag ser det eg inte konstigt äta för 100 kr per dag. En helt normal frukost med 2 mackor med skinka är ju bara 10 kr. Då är det 90 kr kvar till 2 måltider samt dryck
Äter folk bara 3 gånger om dagen? Jag äter 4 gånger om dagen och behöver också mellanmål.

Så kan det vara. Det är dock skillnad på att inte klara livets nödtorft såsom att få tag i livsmedel och att vilja ha bil för att kunna ta sig längre. Jag har exempevis bad, ett stort köpcentra, handelsplats med ikea, plantagen, jula, jysk mfl inom 2 km radie. Närmsta ica ligger ett stenkast bort (bokstavligen), de är utlämningställer för DHL och posten och har instabox.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha bil, men bor man på landet som du så är det en nögvändighet. Det var därför jag tidigare skrev att man borde räkna in bilkostnader i boendekostnader om det är en förutsättning för att handla livsnödvändiga saker.
Men hur stor är sannolikheten för att man får ett jobb inom de 2 kilometrarna?
 
Men vad äter du? Tex en vanlig dag?
Bara att köpa ett paket smör och en ost är ju långt över 100 kr och sen pålägg på det och dryck?
Du äter liksom för under 100 kr om dagen?
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.
Inget smör o vatten till dryck.
 
Du har inte möjlighet att jobba som tidningsbud eller dela ut reklam?
Det bästa hade ju varit om du kunde få in en liten sidoinkomst.
 
Du har inte möjlighet att jobba som tidningsbud eller dela ut reklam?
Det bästa hade ju varit om du kunde få in en liten sidoinkomst.
Det är ju ofta nattarbete för tidningsbud och det klarar jag nog inte. Jag är extremt beroende av dagsljus och har paniken runt hörnet om jag är vaken på natten.

Reklamutdelning ger inga pengar. Man bara sliter på sin bil.
 
Ja men det är dom vanliga svaren köpa storpack, köpa på rea osv.

Jag undrar mer konkret vad man faktiskt äter för under hundra kronor per dag i Sverige?
Det är väl ingen konst att klara sig under 100 kr på en dag.

Falukorv är som sagt billigt, ris, pasta och havregryn. Jag har inte räknat på det men med den här matsedeln kommer du en bra bit under 100-lappen

Frukost
Havregrynsgröt med ett par skedar äpplemos
1 kokt ägg.

Lunch
Pyttipanna på falukorv, potatis och lök
Stekt ägg

Middag
Pasta med ostsås eller nudlar med grönsaker eller stekt falukorv med potatismos.

Lägg till ett par frukter och lite rivna morröter. Det finns mängder av rätter som kostar under 20 kr om man lagar dem själv så det är i mina ögon inte ens svårt.
 
Det är ju ofta nattarbete för tidningsbud och det klarar jag nog inte. Jag är extremt beroende av dagsljus och har paniken runt hörnet om jag är vaken på natten.

Reklamutdelning ger inga pengar. Man bara sliter på sin bil.
Jag delade ut reklam som 12-åring, det slet inte på någon bil, men det är klart det varierar

Jag hade sommarjobb att dela ut tidningar, det var drygt med tidiga mornar, men nattarbete var det inte - tror jag började vid 4 på morgonen. Jag fick hyfsat betalt och mörkt var det inte. På vintern är det nog för jävligt dock om man är mörkrädd.

Och som pluss motionerade jag på jobbet.
 
Jag servar 1-2 ggr per år eftersom jag kör mycket. Nu antar jag att du har en diesel, de kräver väl lite mer sällan service. Min är bensinare, ska ha service var 1500e mil eller 1 år. Nu är nybilsgarantin slut, men kommer fortsätta med den intervallen för att hålla uppe andrahandsvärdet. Jag kör 2000-2500 mil per år, så det blir definitivt service minst 1 gång/år.
Nej den är en bensinare
 
Det är väl ingen konst att klara sig under 100 kr på en dag.

Falukorv är som sagt billigt, ris, pasta och havregryn. Jag har inte räknat på det men med den här matsedeln kommer du en bra bit under 100-lappen

Frukost
Havregrynsgröt med ett par skedar äpplemos
1 kokt ägg.

Lunch
Pyttipanna på falukorv, potatis och lök
Stekt ägg

Middag
Pasta med ostsås eller nudlar med grönsaker eller stekt falukorv med potatismos.

Lägg till ett par frukter och lite rivna morröter. Det finns mängder av rätter som kostar under 20 kr om man lagar dem själv så det är i mina ögon inte ens svårt.
Den där matsedeln låter som den kostar över 100kr bara ett par frukter kostar ju uppåt hälften? ett granatäpple kostar 20 kr ett paket med några vanliga äpplen eller päron 30 kr? Några apelsiner blir väl ungefär detsamma?

Äggnudlar 20 kr?
Potatis 10kr?
2 ägg 10 kr?
Lök typ gratis?
Grönsaker antar du menar rotfrukter då? 10-20 kr?
Någon form av kött att ha i?
Falukorv? Är veg så vet inte vad kött kostar.

Kanske funkar precis på gränsen men lätt skulle jag inte säga att det är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 139
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 404
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp