Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Inte det minsta förvånad .
De hade öht aldrig ens "utrett" det om det inte blev den folkstorm det blev på sociala media så som det blev - i Sverige och elsewhere.

Fö i sammanhanget så Tidningen Ridsports krönika ang det hela i förra numret var som vanligt a la Tidningen Ridsport ett stort försvar/nedtonande ang det hela . Förvånad ? Nej inte där heller .

Syftar du på Tidningen Ridsport eller krönikören? Eller båda?
 
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Scandinavium/2016/3/Inget-vi-accepterar/

Hur kan det få se ut såhär på framridning? Vad i hela helvete gör människan? Hur kunde hon få starta hästen? Det är ju sorgligt att det är såhär det ser ut. Hur lär vi då framtida ryttare att sånt inte är okej, när idolerna beter sig på det viset.

"Under måndagens framridning till världscupfinalen i hoppning snubblade Penelope Leprevosts häst Vagabond de la Pomme illa. Han gick ner på framknäna men återfick balansen. Ryttaren reagerade genom att kraftigt rycka upp hästens huvud och sparka honom i sidorna. "
Hennes varumärke är väl numera i samma klass WV.
Eventuella sponsorer borde väl se över om de vill bli ihopkopplade med hennes varumärke.

Kriser brukar ändå stärka människor och jag hoppas att hon har fått sig en rejäl tankeställare om vilken typ av människa hon är. Jag tror hon handlade i affekt. Sådant beteende kan man lära sig att få bort och man agerar i förnuft, med hjälp av coacher. Jag hoppas att hon tar hjälp med mental träning och "krishantering", så det inte upprepar sig.
Ansvarig för tävlingen borde ha agerat mera sportmannamässigt. Att bete sig på detta är att "fuska" då andra ryttare tävlar med mjuka metoder. Eller jag hoppas i allafall att det är så.
 
Syftar du på Tidningen Ridsport eller krönikören? Eller båda?
Bägge . Tidningen Ridsport sticker aldrig ut hakan ang hantering av häst öht - och har aldrig gjort . Det är inte deras grej öht ;)
Krönikörer som rakt ut bortförklarar/minimerar /normaliserar /försvarar finns det också genomgripande utifrån tidningens samma linje och har alltid gjort . Med andra ord : samma nu är inte förvånad ett dugg som sagt .
 
Jo jag vet, jag bara kunde inte låta bli att fundera på just hur det bedömts enligt SvRF och inte FEI
Jag kunde inte låta bli att tänka på vad som hänt om en svensk toppryttare gjort likadant (och filmats) på svensk nationell tävling? Eller vad som hänt om en lättklassryttare gjort det?

Det har ju stängts av ryttare på mindre bevis och mildare anklagelser än sådan ridning som Leprevost idkade...
Är väl bara att se hur det gick med Douglas. Avstängd, men friad efter överklagande.
 
Hur menar du , utifrån tråden ? :) svårt att veta inte sällan vad folk avser ?
@Alexandra_W undrade hur det hade dömts om en svensk toppryttare gjort liknade på en svensk tävling. Douglas stängdes av för hård ridning, han hade bla ridit med dressyrspö på framridningen och drivit mycket hårt inne på banan. Han stängdes av i tre månader men överklagade till riksidrottsnämnden som friade.
 
@Alexandra_W undrade hur det hade dömts om en svensk toppryttare gjort liknade på en svensk tävling. Douglas stängdes av för hård ridning, han hade bla ridit med dressyrspö på framridningen och drivit mycket hårt inne på banan. Han stängdes av i tre månader men överklagade till riksidrottsnämnden som friade.
Ok . Fast jag tror du och @Alexandra_W inte pratar om samma saker och att du möjligen misstolkat Alexandra eftersom dennes kommentarer som jag läser de är i referens till vad som sker/skett konkret utifrån ryttarna och skillnaderna däremellan . Douglas friades och inget finns på film osv .

Ämnet är komplext och viktigt oavsett .
Jag förstår lite hur du menar men inte rent konkret . Problemet /kärnan är att flera av "problemen" inte sällan är "politiska" och utifrån det blir det väldigt bristande generellt i fråga om hur de adresseras /döms .
 
Senast ändrad:
Hennes varumärke är väl numera i samma klass WV.
Eventuella sponsorer borde väl se över om de vill bli ihopkopplade med hennes varumärke.

Kriser brukar ändå stärka människor och jag hoppas att hon har fått sig en rejäl tankeställare om vilken typ av människa hon är. Jag tror hon handlade i affekt. Sådant beteende kan man lära sig att få bort och man agerar i förnuft, med hjälp av coacher. Jag hoppas att hon tar hjälp med mental träning och "krishantering", så det inte upprepar sig.
Ansvarig för tävlingen borde ha agerat mera sportmannamässigt. Att bete sig på detta är att "fuska" då andra ryttare tävlar med mjuka metoder. Eller jag hoppas i allafall att det är så.

IOM att hon inte är svensk tror jag tyvärr inte det är så stor åverkan gjort på hennes varumärke.
Det är inte någon behandling som ses som jättehemsk i många andra länder, tyvärr.
Så hon får nog fortsatt spons och kunder så länge hon får tävlingstesultat nog.
 
Ok . Fast jag tror du och @Alexandra_W inte pratar om samma saker och att du möjligen misstolkat Alexandra eftersom dennes kommentarer som jag läser de är i referens till vad som sker/skett konkret utifrån ryttarna och skillnaderna däremellan . Douglas friades och inget finns på film osv .

Ämnet är komplext och viktigt oavsett .
Jag förstår lite hur du menar men inte rent konkret . Problemet /kärnan är att flera av "problemen" inte sällan är "politiska" och utifrån det blir det väldigt bristande generellt i fråga om hur de adresseras /döms .

Man kan inte jmf riktigt med Douglas. Han jag tänkte på ang stängs av med mindre än i fallet Leprevost. Fanns inte filmbevis etc ang D.
Ni kan nog båda ha rätt. Känns ändå som att det ibland är väldigt politiskt även här i Sverige och Lilla Lisa döms hårdare än Stora Kalle. Frågan är hur tex Douglas hade dömts om det funnits på film (vilket det antagligen fanns då de filmar mest hela tiden). Finns ju fler fall där "större" ryttare friats i högre instans efter att ha dömts i diciplinnämnden.
 
Ni kan nog båda ha rätt. Känns ändå som att det ibland är väldigt politiskt även här i Sverige och Lilla Lisa döms hårdare än Stora Kalle. Frågan är hur tex Douglas hade dömts om det funnits på film (vilket det antagligen fanns då de filmar mest hela tiden). Finns ju fler fall där "större" ryttare friats i högre instans efter att ha dömts i diciplinnämnden.

Jag tror Lilla Lisa fått hårdare straff. Därför jag tig med svensk toppryttare kontra svensk hobbydito. Om det fanns film på D så blev den ju iaf inte offentlig.
 
Ni kan nog båda ha rätt. Känns ändå som att det ibland är väldigt politiskt även här i Sverige och Lilla Lisa döms hårdare än Stora Kalle. Frågan är hur tex Douglas hade dömts om det funnits på film (vilket det antagligen fanns då de filmar mest hela tiden). Finns ju fler fall där "större" ryttare friats i högre instans efter att ha dömts i diciplinnämnden.
P frikändes trots film och D finns det ingen film på för världen Att ta del av som sagt . Många ryttare frikänns från större incidenter dagligen dags trots rubriker . Givetvis betyder inte rubriker eller åsikter på ffa sociala media att dessa ska styra . Galet hade det blivit om så vore fallet .

Men ja - det blir lustigt /märkligt inte sällan hur FEI dömer/inte dömer och det tror jag de flesta är överrens om , om man varit med länge i sporten så att säga och är ajour med händelser .
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp