Bukefalos 28 år!

Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Men gud så tramsigt. Jag ger upp tanken om någon slags vettig diskussion med dig efter det där.
Men det är ju så, du dömer som bara den. Men är du själv så extremt perfekt att du aldrig agerar i rädsla eller liknande? Att du aldrig ens tar hästen för bryskt i munnen när hästen sticker allt vad den har? Skulle inte tro det. Vad ger dig rätten att döma en människa såpass hårt då du själv är långt ifrån perfekt i alla sammanhang?

Ja, hon agerade för bryskt av en bunt olika anledningar. Thats it liksom. Hon gjorde fel, hon vet om att hon gjorde fel. Förhoppningsvis så lär hon sig något om sig själv och kämpar på på rätt sätt.
 
Nej nej och nej. Ett straff är när huvudsyftet är att straffa hästen för handlingen. Nu ville hon väcka hästen för att den skulle vara mer alert och lyfta bättre på benen. Dock en aningens för brysk väckning.

Och igen, källa på att hon sagt att hon ville straffa hästen tack.

Men det är ju så, du dömer som bara den. Men är du själv så extremt perfekt att du aldrig agerar i rädsla eller liknande? Skulle inte tro det.

Ja, hon agerade för bryskt av en bunt olika anledningar. Thats it liksom. Hon gjorde fel, hon vet om att hon gjorde fel. Förhoppningsvis så lär hon sig något om sig själv och kämpar på på rätt sätt.

Nä alltså jag är ledsen men du tolkar text så udda att jag inte orkar diskutera med dig. Du förstår verkligen inte en enda av mina meningar jag skrivit.
 
Nä alltså jag är ledsen men du tolkar text så udda att jag inte orkar diskutera med dig. Du förstår verkligen inte en enda av mina meningar jag skrivit.
Visst, du har ingenting att säga då det är så det är. Och istället för att skriva isåfall att jag inte förstår, jamen förklara då? Och svara gärna på mina frågor angående om du är så extremt perfekt i alla sammanhang? Förmodligen kan du inte det då du inte är perfekt i alla sammanhang och säkerligen dragit hästen för mycket i munnen eller lagt till skänklarna för hårt och gett dubbla signaler nångång.
 
Visst, du har ingenting att säga då det är så det är. Och istället för att skriva isåfall att jag inte förstår, jamen förklara då? Och svara gärna på mina frågor angående om du är så extremt perfekt i alla sammanhang? Förmodligen kan du inte det då du inte är perfekt i alla sammanhang och säkerligen dragit hästen för mycket i munnen eller lagt till skänklarna för hårt och gett dubbla signaler nångång.

Hade du varit aningens mindre otrevlig hade jag gärna försökt förklara, men det är rätt uppenbart att du bara vill få en chans att vara taskig.
 
Hade du varit aningens mindre otrevlig hade jag gärna försökt förklara, men det är rätt uppenbart att du bara vill få en chans att vara taskig.
Som sagt, jag tar det som att du inte har nåt mer att säga då du inte vet vad du ska säga. För du är precis likadan som alla andra, gör misstag, är för hård mot hästarna ibland, tar hästarna för mycket i munnen för att få stopp på dom, driver för hårt ibland osv. Du är inte perfekt du heller utan handlar utan större tanke du med ibland. Precis som majoriteten av hästfolk gör.

Jag är inte ute efter att vara taskig, jag tycker bara hästfolk är sådana hycklare i många fall. Beter sig som att dom är så perfekta och skulle aldrig göra misstag och vara orättvisa mot hästarna. Alltid handla rätt i alla sammanhang. Gör någon annan nåt fel eller handlar för bryskt en gång så ska den personen helst sluta rida helt och försvinna från hästvärlden ungefär.

Enda anledningen till att gå på så extremt hårt tycker jag är ifall hon rider så hela tiden, ifall hon är så hård i ridningen på hemmaplan osv. Verkar dock inte vara nån som vet hur hon rider i övrigt.
 
Som sagt, jag tar det som att du inte har nåt mer att säga då du inte vet vad du ska säga. För du är precis likadan som alla andra, gör misstag, är för hård mot hästarna ibland, tar hästarna för mycket i munnen för att få stopp på dom, driver för hårt ibland osv. Du är inte perfekt du heller utan handlar utan större tanke du med ibland. Precis som majoriteten av hästfolk gör.

Den enda som har sagt att jag är perfekt är du.
 
Första reaktionen skulle jag med tvekan kunna låta passera som "överraktion" i stress, rädsla, whatever. Det är fortfarande en ryttarreaktion jag anser är förkastlig, men där jag ändå kan förstå.

Men den andra, att minst ett halvt varv senare göra om samma sak. DET är ingen akutreaktion - det är ren straffridning. Mycket överlagd sådan. Där finns noll förståelse, och enligt mig inga förklaringar som håller heller. Man "råkar" inte göra så av "misstag".

Precis så känner jag.

Första reaktionen, när hästen snubblar - det ser jag som en chock- och överrumplingsreaktion. Ett proffs på en så stor tillställning borde hanterat det bättre, hon gjorde det inte. Ett misstag. Min tanke var väl mest. "WTF!, så gör man väl inte?!"

Men sedan går det ett rejält antal kliv innan hon blir apförbannad och verkligen staffar hästen på ett helt vidrigt sätt. Inte vidrigt p g a att den skadas, utan p g a hur hon gör det. Och sedan sitter L Björe i TV och FÖRSVARAR tilltaget?!

Här kände jag mest avsmak och ett rejält avståndstagande för en sport som spontant möter upp och kompis-håller varandra om ryggen hur fel agerandet än är.

På ren svenska: fy fan för folk utan moral-kompass och ryggrad.
 
Den enda som har sagt att jag är perfekt är du.
Du anser dig ha rätt att rådöma en människa som gjorde ett misstag av en bunt olika anledningar den dagen, då antar jag att du även ser dig själv som perfekt då du aldrig skulle göra något liknande. Tyvärr är det så att ibland agerar man fel, förhoppningsvis så lär man av det.
 
Jag förstår att man blir förbannad. Man ser idrottsmän kasta skidor, bryta stavar, skrika och härja. Man ser dom dock aldrig slå folk, kasta skor på sin tränare eller liknande. Lite självbehärskning får man ha.

Exakt så. Det finns en gräns, man ger sig inte på andra inom sporten. Men för en ryttare är det OK att ge sig på sin häst, tydligen. Varför?
 
Jag tror inte det hade blivit en straff ridning efter halten om P visste att det kommer ge uteslutnin från klassen och 3 månaders avstängning från tävlingen, nu är ju inte reglerna så hårda hos FEI så det kommer hända så P är ju "bara" ett bevis på vad som är tillåtet.

Så jag tycker det ska vara storm för att visa FEI att det inte är ok med sådan behandling.

Men precis!
 
Tycker man får se saker och ting till helheten. Allt är inte hela tiden svart eller vitt. Som i detta fallet där hon säger att det blev en överreaktion pga av olika anledningar, att hon var för hård mot hästen just då och att det var fel. Då tycker jag att man bör se till hur rider hon i övrigt, hur är hennes syn på hästar och träning i övrigt, har någonting liknande hänt som folk vet om då osv. Tränar hon med hårda metoder hemma tex. Det måste man ta och se till också för att kunna avgöra om detta var en helt medveten handling och inte en överreaktion och ett allmänt hjärnsläpp i en stressad situation.

Det är ju ingen som helst tvekan om att reaktionen var fel och att handlandet var fel. Men huruvida det bör bli en lynchmobb eller inte så måste man se till helheten vad det är för sätt hon rider på i övrigt.

Jag tycker det är värre när folk är mot hästar som förmodligen större delen av hobbyryttarna är isåfall. Sitter oftast och ger dubbla signaler, för mycket skänklar och för hårda händer varenda ridpass mer eller mindre än när en duktig ryttare som rider hästarna avslappnat och trevligt 98% av tiden får ett hjärnsläpp i en situation och är för hård mot hästen en gång. Dock igen nu inte sagt att det inte ska få konsekvenser även ifall det var ett misstag.

Ska det vara så extremt att man aldrig någonsin får vara på något vis orättvis eller för hård på något sätt i nån situation av misstag, då bör folk rida på trähästar fram till dom har fått såpass bra självkontroll psykiskt och fysiskt att man aldrig nånsin gör fel oavsett situation. För inte är det väl okej att en nybörjare eller vanliga hobbyryttare sitter och drar hästar i munnen eller gör dubbla signaler osv, eller är det nåt hästar ska stå ut med för att det är nybörjare och hobbyryttare som valt att inte bli proffs?

I en perfekt värld så är alla extremt stabila och gör aldrig någonsin någonting fel i någon situation. Ingen håller på med djur som inte har extrem självkontroll jämt osv, men så är det inte tyvärr för vi är mänskliga, ingen är perfekt jämt. Dock något att sträva efter, man ska uppmärksamma alla former av felbehandlingar för att göra alla uppmärksamma på att man bör tänka på vad man gör och hur man reagerar.

Hästvärlden är så fruktansvärt full av hyckleri så det är löjligt.

Det de flesta vill se är ett direkt markerade med grövre påföljd vid hennes handlande. För stt tydligt visa att DET beteendet är inte ok. Jag tycker hon rider mycket trevligt annars men det inser nog du också att FEI inte kan sitta o godtyckligt bedöma i varenda fall? O det har liksom inte med händelsen att göra. Den var inte ok och den ska få en påföljd. Punkt.

Ang hobbyhästar osv osv osv så ÄR det inte relevant när det gäller aträning strafficking sin höst hårt på tävling. Och två fel gör inte ett rätt. Man kan agera på båda....
 
Är det någon här ens som vet något om hennes ridsätt och träningssätt på hemmaplan? Jag har bara sett henne på tävling och har ingen aning om hennes ridsätt i övrigt.

Detta känns lite som "den av er som är utan synd skall kasta första stenen". Liksom ja, det var fel handlande men ingen är perfekt jämt och man kan inte gå på någon såhär hysteriskt genom att bara gå på denna enstaka händelsen.

Dock om hon är en sån ryttare som alltid är sånhär, som rider såhär bryskt och hårt så hoppas jag att hon stängs av helt från tävlingar överhuvudtaget. Men verkar inte vara nån som vet hur hennes tankesätt i ridningen är?

Jag håller helt med om att mobben som bara hatar på henne är helt förkastlig.

I övigt så kan ju dock inte bra ridning resten av tiden eller annat bra kompensera en överreaktion. Hennes häst har det säkert betydligt bättre än gemene missförstådd hobbyhäst med arg ryttare MEN fortfarande så ÄR det inte ett okej beteende och på tävling SKA det få en kraftig och direkt påföljd. Tycker jag.
 
Nej nej och nej. Ett straff är när huvudsyftet är att straffa hästen för handlingen. Nu ville hon väcka hästen för att den skulle vara mer alert och lyfta bättre på benen. Dock en aningens för brysk väckning.

Och igen, källa på att hon sagt att hon ville straffa hästen tack.

Mtp att @Sörlatungu verkar ha hund i träning så diskuterar hon nog utifrån ett inlärningsperspektiv få i hästvärlden (deprimerande nog) är insatta i. Därför ni inte förstår varandra.
 
Men sedan går det ett rejält antal kliv innan hon blir apförbannad och verkligen staffar hästen på ett helt vidrigt sätt. Inte vidrigt p g a att den skadas, utan p g a hur hon gör det. Och sedan sitter L Björe i TV och FÖRSVARAR tilltaget?!

Här kände jag mest avsmak och ett rejält avståndstagande för en sport som spontant möter upp och kompis-håller varandra om ryggen hur fel agerandet än är.

På ren svenska: fy fan för folk utan moral-kompass och ryggrad.

Det här är min tanke också. Det är en liten ankdamm där alla håller varandra om ryggen..eftersom det finns en vinst i det.
 
Som sagt, jag tar det som att du inte har nåt mer att säga då du inte vet vad du ska säga. För du är precis likadan som alla andra, gör misstag, är för hård mot hästarna ibland, tar hästarna för mycket i munnen för att få stopp på dom, driver för hårt ibland osv. Du är inte perfekt du heller utan handlar utan större tanke du med ibland. Precis som majoriteten av hästfolk gör.

Jag är inte ute efter att vara taskig, jag tycker bara hästfolk är sådana hycklare i många fall. Beter sig som att dom är så perfekta och skulle aldrig göra misstag och vara orättvisa mot hästarna. Alltid handla rätt i alla sammanhang. Gör någon annan nåt fel eller handlar för bryskt en gång så ska den personen helst sluta rida helt och försvinna från hästvärlden ungefär.

Enda anledningen till att gå på så extremt hårt tycker jag är ifall hon rider så hela tiden, ifall hon är så hård i ridningen på hemmaplan osv. Verkar dock inte vara nån som vet hur hon rider i övrigt.

Jag har ridit en synnerligen bekväm herre som jag behövt kicka till i början av vår träning. Han gick nämligen och sov. Han blundade! Och snubblade..
Inte så bra med tanke på att han skulle ridas ut mkt av orutinerad. Som trott han var döende och utrett. ;)
Efter 3 såna pass med uppstart gick han fint iaf i några år.
Då är en sån korrigering ok.
Dock skulle jag då nöja mig med någon kick, spö-klapp etc. Inte också rycka i tygeln eller göra det så tufft i benen heller.

Jag förstår att friska hästar i extrema fall kan vara så bekväma. Även om det är otroligt ovanligt.
Dock bör en världscuphäst vara både tränad att själv göra sin del av arbetet. Men också att reagera på hjälperna. Och då svara på att man kanske bara kickar till en gång.
Att tvärnita den halva ridhuset senare efter att ha drämt på den som en ponnyunge är inte konstruktivt.
Och igen - jag tror inte det är misstag.
Man vet vad fan det är man gör på den nivån. Och det råkar inte bara ske.

Det är en sak att göra fel pga oförmåga eller oförstånd. Men det är en annan när man gör det med så pass mkt kunskap om hur fel det är.

Småungar kan råka slå varann i utbrott. Vi bör ha vuxit ifrån sånt och fått mer impulskontroll som vuxna.
Och vi som är proffs, tom på lägre nivå, bör redan på min nivå ha lämnat sånt där.
Jag hade ärligt talat tagit en rejäl funderare på hur jag mår och låtit bli hästar tills jag är i balans om jag gjort så.

Jag har givetvis kängat till en häst som hotar mig. Men man måste anpassa straffet efter brottet sas. Om min häst skulle attackera mig i hagen hade jag fredat mig med alla mått. Om han däremot kanske struntar i en hjälp, glor på annat eller gör ngt han med sin utbildning bara inte ska göra men som inte är en riktat hot: då blir konsekvensen av hans handlande betydligt mildare!
Här tycker jag man bestraffar a la mödare. När det är frågan om någon som pallat ett äpple på sin höjd.
 
Nej nej och nej. Ett straff är när huvudsyftet är att straffa hästen för handlingen. Nu ville hon väcka hästen för att den skulle vara mer alert och lyfta bättre på benen. Dock en aningens för brysk väckning.

Och igen, källa på att hon sagt att hon ville straffa hästen tack.

För hästens del spelar det nog ingen roll vad hennes syfte var. Att bli bankad i sidorna samtidigt som man får kraftigt ryck i munnen betraktas nog ändå som ett straff ur hästens synvinkel. Den kommer inte att tänka att "ah, matte ville bara "väcka" mig genom att sparka och dra. Men det gör inget för matte ville ju inte straffa mig...".

Har varit med om samma sak, min reaktion var att bli kallsvettig och glad att vi inte gick omkull och sedan bli lite kvickare med skänkeln för att få hästen mer vaken, dock inga skänkelslag alls. Och definitivt inget ryck i munnen.

Full gas och full broms samtidigt fungerar aldrig.
 
Jag tror det blev en sådan reaktion pga av först kommentatorns överslätande, sedan medias totala tystnad och sist när andra ryttare började vifta bort händelsen som något helt normalt.

Hade kommentatorn förkastat beteendet direkt och ryttaren fått gult kort eller liknande så hade historien slutat där. Rötägg finns i alla sporter, men när det gick upp för folk att detta var inget rötägg utan helt normalt beteende i vissa kretsar så reagerade folk.

Beteendet i sig tycker jag är förlegat. Att straffa sin häst på det viset (eller väcka för den delen) förekom kanske förr när halvbloden var liten mindre angelägna att arbeta och var lite "trögare" När hästarna hade ett lite hårdare psyke . När man skulle med våld "visa vem som bestämmer"
Dagens hästar är arbetsvilliga, superkänsliga och reagerar mycket "mer".Den ridningen/hästhållningen fungerar inte på dagens hästar så jag trodde det tillhörde historien, men tydligen inte.
Trodde nog vi hade kommit längre inom ridsporten. Men jag tycker händelsen visar hur förlegat det kan vara i vissa kretsar.
 
Jag håller inte med.
Som elitidrottare vet man att man kommer vara i stressiga sammanhang och med hög press att prestera. Det är ju det som är grejen med elitidrott.
Då måste man ju se till att lära sig att hantera det utan att ta ut det på hästen.
Jag har haft vänner som tävlat i andra idrotter på hög nivå. En av anledningarna till att de gjorde det var ju att de gillade adrenalinet och pressen att prestera. Det är elitidrott.
Tyvärr stämmer det där sällan. Det är nästan alltid oerhört stressigt på framhoppningen och många ryttare blir otrevliga och rena "assholes" pga dålig stresstålighet. Så tyvärr stämmer inte din teori.
 
Tyvärr stämmer det där sällan. Det är nästan alltid oerhört stressigt på framhoppningen och många ryttare blir otrevliga och rena "assholes" pga dålig stresstålighet. Så tyvärr stämmer inte din teori.
Vad är det som inte stämmer?
jag anser att man som elitryttare ska lära sig hantera situationen och den press det innebär. Sen är jag också medveten om att det inte är så idag alltid men jag anser att det borde det
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp