Bukefalos 28 år!

Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Jag håller inte med.
Som elitidrottare vet man att man kommer vara i stressiga sammanhang och med hög press att prestera. Det är ju det som är grejen med elitidrott.
Då måste man ju se till att lära sig att hantera det utan att ta ut det på hästen.
Jag har haft vänner som tävlat i andra idrotter på hög nivå. En av anledningarna till att de gjorde det var ju att de gillade adrenalinet och pressen att prestera. Det är elitidrott.
Men ingen är fri från misstag. Ingen människa är perfekt i alla sammanhang. Det är inga robotar elitidrottare heller, det är människor som är väldigt duktiga på det dom gör och även dom kan i det göra misstag och överreagera precis som alla andra människor.
 
Nej det räcker inte med "förlåt det var nog dumt, jag var nervös" när man bryter så uppenbart mot sportens code of conduct. Flera gånger.

På samma sätt som stressad och nervös inte berättigar att slippa undan ansvar om man kört för fort tex.
Vad ska hon göra nu då? Lägga ned ridningen och aldrig ha med hästar att göra igen? Är det då först folk blir nöjda?

Som sagt så är det inte okej, dock så är det en dum överreaktion. Alla tror jag har betett sig lite för bryskt mot sina hästar nångång, ingen är fri från misstag. Är ju fantastiskt ifall det finns människor som aldrig nånsin hanterar en situation fel eller reagerar fel. Dock tror jag dom är relativt ickeexisterande.

Nu ser de att inget hände, toppryttare (och vissa andra) som försvarar det - men framförallt så ser de att regler är nåt på papper som inte är så himla viktigt alla gånger.
Fast nu reagerar ju folk och FEI skulle ju gå vidare med det. Det gick inte obemärkt förbi.
 
Men ingen är fri från misstag. Ingen människa är perfekt i alla sammanhang. Det är inga robotar elitidrottare heller, det är människor som är väldigt duktiga på det dom gör och även dom kan i det göra misstag och överreagera precis som alla andra människor.
Nej ingen är perfekt. Hade hon sagt något upprört till sin personal hade jag accepterat det.
Men jag kan aldrig acceptera att man brukar våld mot djur eller barn eller brysk tidning som det kallats . Det spelar ingen roll hur upprörd man är. Där går gränsen
Bara för att man inte använder brysk ridning är man ingen robot
 
Nej ingen är perfekt. Hade hon sagt något upprört till sin personal hade jag accepterat det.
Men jag kan aldrig acceptera att man brukar våld mot djur eller barn. Det spelar ingen roll hur upprörd man är. Där går gränsen
Men vad vet du om vad hon sagt till sin personal? Har dom uttalat sig om att hon sagt att det var rätt det hon gjorde eller vad? Och nej, man ska inte acceptera våld och det gör ingen heller. Dock så kan man i en pressad situation handla fel, människor oavsett proffs eller inte kan handla fel. Dom är inte perfekta, oavsett hur duktiga dom är så måste folk förstå att dom även är människor. Visst är det hårt att faktiskt inse kanske att ens idol inte är övermänsklig och perfekt, men det är så det är.

Det enda man kan göra nu är att hoppas att hon inte har som rutin att bete sig såhär, att det var en olycklig överreaktion som berodde på många saker, att hon menade det hon sa att hon handlade fel och lite väl drastiskt. Hade hon däremot påstått att hon gjorde rätt, att man måste hantera en häst så för att väcka den osv så hade läget varit lite annat.
 
Jag har svårt att tro att proffsryttare på den nivån inte har mer kontroll på sig själva än att de i impuls råkar agera så pass illa. Jättesvårt!
Jag hade mer förstått om man direkt hästen snubblade råkade reagerade. Men när man gör det med sån fördröjning och framför allt(!) när man sen gör det efter en stund igen.

Som proffs vet man med sig att inte agera på sina känslor, redan på betydligt lägre nivå.
Och de flesta proffs är också väldigt medvetna om vad man gör då andra ser. Både för att vissa gör mer än man bör sas. Men kanske mer för att inte råka göra ngt som gemene man, som är okunnigare, kan råka misstolka och blåsa upp.
När ens hästeri är ens källa till inkomst och överlevnad så måste man tänka på hur man presenterar sig sas.

Så att man nu ber om ursäkt, efter ett det blivit ett sånt helvetiskt blåsväder i media, det vete fasen om jag känner är mer än bara ngt man måste göra för spons och jobb.
Ursäkten kommer ju efter cirkusen i media, inte direkt efter händelsen.

Och som sagt.. Jag har ENORMT svårt att tro att man på den nivån inte har mer kontroll över både sin kropp och sina känslor.
Man har suttit på rätt många hästar som snubblat till och tappat balansen när man varit proffs några år. Man vet hur man hjälper upp dem i balans igen. Och man kan kontrollera sig även när man mentalt blir så jävla rädd eller tom arg. För visst kan man bli det om man bara är mänsklig.

Fast du tror fel. Tyvärr..
 
Jag håller inte med.
Som elitidrottare vet man att man kommer vara i stressiga sammanhang och med hög press att prestera. Det är ju det som är grejen med elitidrott.
Då måste man ju se till att lära sig att hantera det utan att ta ut det på hästen.
Jag har haft vänner som tävlat i andra idrotter på hög nivå. En av anledningarna till att de gjorde det var ju att de gillade adrenalinet och pressen att prestera. Det är elitidrott.
Alltså ärligt också när det gäller elitidrottare, som du påstår att dom är så vettiga och sunda och aldrig gör fel och har extremkoll på sin kropp och sina känslor. Liksom hur förklarar du isåfall att många dopar sig, att många beter sig som skit innan tävlingar osv? Är dom perfekta och kan hantera allting hela tiden oavsett situation så ska dom ju aldrig göra något fel. Aldrig vara dryga och aldrig ta något som har med doping att göra osv. Men så är det inte, det är människor men som är duktiga på det dom gör, dock inte befriade från misstag och från att agera fel nångång.
 
Men vad vet du om vad hon sagt till sin personal? Har dom uttalat sig om att hon sagt att det var rätt det hon gjorde eller vad? Och nej, man ska inte acceptera våld och det gör ingen heller. Dock så kan man i en pressad situation handla fel, människor oavsett proffs eller inte kan handla fel. Dom är inte perfekta, oavsett hur duktiga dom är så måste folk förstå att dom även är människor. Visst är det hårt att faktiskt inse kanske att ens idol inte är övermänsklig och perfekt, men det är så det är.

Det enda man kan göra nu är att hoppas att hon inte har som rutin att bete sig såhär, att det var en olycklig överreaktion som berodde på många saker, att hon menade det hon sa att hon handlade fel och lite väl drastiskt. Hade hon däremot påstått att hon gjorde rätt, att man måste hantera en häst så för att väcka den osv så hade läget varit lite annat.
Och jag tycker annorlunda.
Det hon borde göra enligt mig är att lära sig hantera sina känslor och inte ta ut det på hästen.
I min värld är människor inte perfekta. Men - jag tänker inte ursäkta brysk ridning med att människor är inte perfekta eller att hon var stressad, då får hon lära sig att hantera det
 
Alltså ärligt också när det gäller elitidrottare, som du påstår att dom är så vettiga och sunda och aldrig gör fel och har extremkoll på sin kropp och sina känslor. Liksom hur förklarar du isåfall att många dopar sig, att många beter sig som skit innan tävlingar osv? Är dom perfekta och kan hantera allting hela tiden oavsett situation så ska dom ju aldrig göra något fel. Aldrig vara dryga och aldrig ta något som har med doping att göra osv. Men så är det inte, det är människor men som är duktiga på det dom gör, dock inte befriade från misstag och från att agera fel nångång.
Haha!
Nu läser du inte mina inlägg..
Jag har skrivit att jag inte kräver att folk är perfekta. Men det får inte gå ut över djur.
 
Och jag tycker annorlunda.
Det hon borde göra enligt mig är att lära sig hantera sina känslor och inte ta ut det på hästen.
I min värld är människor inte perfekta. Men - jag tänker inte ursäkta brysk ridning med att människor är inte perfekta eller att hon var stressad, då får hon lära sig att hantera det
Det är inte okej oavsett men ingen är perfekt. Ingen är fri från misstag i livet. Och igen, vad vet du om vad hon sa till sin personal? Du skrev att om hon var upprörd och pratade med sin personal att det vart annorlunda då, jag antar att du vet vad hon sa till dom om händelsen?
 
Det är inte okej oavsett men ingen är perfekt. Ingen är fri från misstag i livet. Och igen, vad vet du om vad hon sa till sin personal? Du skrev att om hon var upprörd och pratade med sin personal att det vart annorlunda då, jag antar att du vet vad hon sa till dom om händelsen?
Snälla. Läs mina inlägg,
Jag skrev att jag accepterar att msn inte är perfekt. Jag accepterar om man tex säger något otrevligt till sin personal men inte att man missköter djur.
Det var ett exempel, inte att hon har sagt något till sin personal. För det vet jag inget om.
 
Fast du tror fel. Tyvärr..

Jag vet att en del skiter i att lägga band på sig. Men det tycker jag är en annan sak gentemot att inte eg kunna. För de kan då fan lägga band på sig i vissa andra lägen/moment.

Det är en väldig massa proffs som medvetet låter frustration av olika slag gå ut över hästarna. Och en hel del som har bristande kunskap i utbildning och därför tar till mer än tveksamma metoder. Men det görs ju sällan utan medvetenhet om vad man faktiskt gör. Och ofta brukar ju folk runt omkring dem veta vad som sker.
 
Snälla. Läs mina inlägg,
Jag skrev att jag accepterar att msn inte är perfekt. Jag accepterar om man tex säger något otrevligt till sin personal men inte att man missköter djur.
Det var ett exempel, inte att hon har sagt något till sin personal. För det vet jag inget om.
Läs dina egna inlägg tycker jag då. Du skrev såhär:
Hade hon sagt något upprört till sin personal hade jag accepterat det.
Med andra ord så hade du accepterat snedsteget om hon sagt något upprört till sin personal.

Och ingen är perfekt hela hela tiden mot sina djur, ingen har aldrig nånsin överreagerat i något sammanhang. För det existerar inga sådana perfekta människor. Förhoppningen är dock att folk överlag blir duktigare och duktigare på att hantera situationer och sig själva. Dock är det en liten evighetsprocess i livet och man måste hela tiden jobba med sig själv. Det är aldrig någon som blir såpass perfekt att den blir fri från misstag.

Och det är ju ingen som accepterar våld mot hästarna, bara för att man kan förstå händelsen betyder inte det att man accepterar våld och bryska behandlingar av djuren.
 
Det är inte okej oavsett men ingen är perfekt. Ingen är fri från misstag i livet. Och igen, vad vet du om vad hon sa till sin personal? Du skrev att om hon var upprörd och pratade med sin personal att det vart annorlunda då, jag antar att du vet vad hon sa till dom om händelsen?
Jag tolkade det som att @stjarnhimmel menade att om ryttaren hade låtit det gått ut över sin personal i stället för hästen så hade hon tyckt det varit okej? :)
 
Så, med andra ord behöver inte proffs vara perfekta men dom måste vara perfekta och hela tiden agera rätt.

Man bör inom sitt yrke alltid göra sitt jobb. Speciellt då man arbetar med levande varelser.
Man bör inte göra saker som man vet är kontraproduktiva.

Som proffs måste man lära sig kontrollera sig. Hästar kan råka göra en massa olika saker som kräver att man alltid kan styra vad man gör för att både inte bli skadad själv och ingen annan ska bli det. Man måste kunna vara kall.
Man måste där och då fatta rätt beslut och i många fall kan det vara en fråga om ifall man ska bli skadad eller inte beroende på vad man väljer göra. Men man måste som hästtränare/ryttare alltid tänka till. Som rutinerad blir tankeprocessen lite smått eliminerad för att man agerar på rutin/impuls och gör rätt.

Jag tror inte att gemene man kan fatta riktigt hur kall man måste kunna förhålla sig för att inte låta känslor göra så att man blir för långsam alt fattar fel beslut. Det är en viktig del i att vara en bra ryttare/tränare. Och det är en viktig del i att nå toppen inom vad man nu än sysslar med för sport.
Känslor gör att man inte tänker klart, blir för långsam etc. Det går inte att låta sig påverkas så när man sysslar med levande varelser.

Sen har vi nog alla, tyvärr, tappat humöret och agerat fel i olika grad. Men när man ska bli proffs får man lämna sånt bakom sig. Iaf om man ska vara bra.
 
Läs dina egna inlägg tycker jag då. Du skrev såhär:

Med andra ord så hade du accepterat snedsteget om hon sagt något upprört till sin personal.

Och ingen är perfekt hela hela tiden mot sina djur, ingen har aldrig nånsin överreagerat i något sammanhang. För det existerar inga sådana perfekta människor. Förhoppningen är dock att folk överlag blir duktigare och duktigare på att hantera situationer och sig själva. Dock är det en liten evighetsprocess i livet och man måste hela tiden jobba med sig själv. Det är aldrig någon som blir såpass perfekt att den blir fri från misstag.

Och det är ju ingen som accepterar våld mot hästarna, bara för att man kan förstå händelsen betyder inte det att man accepterar våld och bryska behandlingar av djuren.
Ja jag accepterar snedsteg och misstag.
Tex om någon skulle säga något upprört till någon annan människa.
Däremot finns det annat jag inte accepterar såsom djur som far illa,
Där accepterar jag inte att någon gör det för att dem har en dålig dag. Vi hästmänniskor måste lära oss att inte ta ut våran frustration på hästarna oavsett hur vi mår,
 
Ja jag accepterar snedsteg och misstag.
Tex om någon skulle säga något upprört till någon annan människa.
Däremot finns det annat jag inte accepterar såsom djur som far illa,
Där accepterar jag inte att någon gör det för att dem har en dålig dag. Vi hästmänniskor måste lära oss att inte ta ut våran frustration på hästarna oavsett hur vi mår,
Kan man kontrollera det ena perfekt kan man kontrollera det andra perfekt. Kan man kontrollera att vara perfekt gentemot hästen så kan man det även gentemot andra människor.

Och som sagt, det är inte rätt men det är ett felsteg, ett misstag, en överreaktion.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp