Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Hon fortsätte även bestraffa hästen senare! Finns film på hur hon rider, sparkar på hästen HÅRT och sen rycker i tyglarna allt hon orkar och sätter hästen på hasorna. Onda människa! :rage:

Tänk er vad hon gör hemma när ingen ser... Och hon är INTE ensam. :cry:

Jag blir mer och mer övertygad om att all form av tävling med djur borde förbjudas för så fort pengar och prestige kommer med i bilden "glömmer" folk att hästen är en levande individ med känslor och tanker, och börjar behandla den som ett tävlingsredskap. Allt fokus hamnar på hur de kan vinna, inte på hur hästen mår.

Den bästa ridningen fanns inte i stora arenan men paddocken, där PW och AE visade upp human tömkörning och dressyr på fredag och dressyr på lördag. Film från lördag finns på Eurohorse facebook sida såg jag, får väl inte länka men gå in och titta på hans mjuka ridning och lyssna på hans kloka ord. :)
 
PW är ju f.ö ett exempel på en elittävlingsryttare som trots status inte normaliserar dålig behandling av sina djur - trots tävlande. Finns ju tack och lov många fler.

Samtidigt - tyvärr, tycker jag den här debatten till största del tagit fart och blossat upp enormt just för att så otroligt många, - däribland kända namn, gått in och FÖRSVARAT beteendet och behandlingen av hästen i fråga, och normaliserat det samtidigt som man spydigt förklarat för protesterande ryttare att "de tillhör ju inte eliten, så de fattar inget".
 
Nu har hon uttalat sig, erkänt att det var fel och bett om ursäkt osv och NU måste jag faktiskt försvara henne lite här.

Nu skriks det om "det är inte oss hon ska be om ursäkt till det är faktiskt HÄSTEN" och liknande. Och det har klagats på att hon inte uttalat sig, och nu klagas det på att hon gör det.

Jag tror ärligt talat att hästen skiter fullständigt i ordet förlåt och skulle den få en morotstårta har den ingen aning om varför. Ärendet utreds och hon har själv sagt att det var oerhört dumt, vad mer tycker folk ska hända? Gatlopp?
 
@YlvaG PL skötte det så snyggt hon kunde. Jag tror hela den här grejen just om ridningen på hög nivå-drevet är helt missriktad faktiskt (dvs att hon är en av de bättre). Det svenska uttalandet har helt tagits bort.
 
PW är ju f.ö ett exempel på en elittävlingsryttare som trots status inte normaliserar dålig behandling av sina djur - trots tävlande. Finns ju tack och lov många fler.

Samtidigt - tyvärr, tycker jag den här debatten till största del tagit fart och blossat upp enormt just för att så otroligt många, - däribland kända namn, gått in och FÖRSVARAT beteendet och behandlingen av hästen i fråga, och normaliserat det samtidigt som man spydigt förklarat för protesterande ryttare att "de tillhör ju inte eliten, så de fattar inget".

Det är det jag tyckt varit det hemska. Att detta "var ju inget" o att hästen knappast brydde sig. Inte ffa vad PL gjorde.
 
Nu har hon uttalat sig, erkänt att det var fel och bett om ursäkt osv och NU måste jag faktiskt försvara henne lite här.

Nu skriks det om "det är inte oss hon ska be om ursäkt till det är faktiskt HÄSTEN" och liknande. Och det har klagats på att hon inte uttalat sig, och nu klagas det på att hon gör det.

Jag tror ärligt talat att hästen skiter fullständigt i ordet förlåt och skulle den få en morotstårta har den ingen aning om varför. Ärendet utreds och hon har själv sagt att det var oerhört dumt, vad mer tycker folk ska hända? Gatlopp?

Du tror på ursäkten och att hon aldrig mer kommer göra så alltså? Det uttalandet är spel för galleriet och ett försök att save face. Kolla vad hennes landsmän har kommenterat, vad vissa svenska ryttare skrivit, och studera sen hela filmklippet igen.

Syns tydligt hur hästen ramlar, stannar, hon ser på benen, sen efter ett antal sekunder går hon till attack med skänkel och tyglar. Det händer mao inte alls i samband med att han faller och är inget reflexbeteende för hon blir "rädd" eller försöker få upp honom. En långsida senare upprepar hon exakt samma bestraffning, återigen helt oprovocerat.

Vad är något av det första man lär på ridskolan? Man bestraffar aldrig hästen i munnen. Det har många elitryttare tydligen glömt bort.

Det spelar ingen roll vad hon skriver på Facebook, hon har visat vad hon går för och ett sånt beteende måste få följder i form av sanktioner. Gör det inte det är det en skandal.

Hur är det möjligt att kalla sig hästälskare och blunda för att hästar far illa?
 
Du tror på ursäkten och att hon aldrig mer kommer göra så alltså? Det uttalandet är spel för galleriet och ett försök att save face. Kolla vad hennes landsmän har kommenterat, vad vissa svenska ryttare skrivit, och studera sen hela filmklippet igen.

Syns tydligt hur hästen ramlar, stannar, hon ser på benen, sen efter ett antal sekunder går hon till attack med skänkel och tyglar. Det händer mao inte alls i samband med att han faller och är inget reflexbeteende för hon blir "rädd" eller försöker få upp honom. En långsida senare upprepar hon exakt samma bestraffning, återigen helt oprovocerat.

Vad är något av det första man lär på ridskolan? Man bestraffar aldrig hästen i munnen. Det har många elitryttare tydligen glömt bort.

Det spelar ingen roll vad hon skriver på Facebook, hon har visat vad hon går för och ett sånt beteende måste få följder i form av sanktioner. Gör det inte det är det en skandal.

Hur är det möjligt att kalla sig hästälskare och blunda för att hästar far illa?

Jag har inte skrivit någonstans att det hon gjorde var okej? :confused:
 
Men gud, nu har jag sökt och sökt igen men hittar henne inte bland sökresultaten. Kan du länka?
Ser att Hippson gjort en artikel om det nu: http://www.hippson.se/blogs/redaktionenssportkoll/penelope-leprevost-ber-om-ursakt.htm
"Folk har blivit upprörda över bilder publicerade via sociala nätverk på min häst Vagabond de la Pomme som var nära att trilla under framridningen inför världscupfinalen i Göteborg.
Min häst travade, väldigt avslappnat med huvudet lågt, när han snubblade. Det var faktiskt rätt skrämmande och jag trodde verkligen att vi båda skulle ramla. Jag kontrollerade direkt så att han inte var skadad. Därefter ville jag att han skulle ta sig samman. Mitt mål var att väcka honom men inte att pusha honom för mycket. Även det franska lagets veterinär tittade så att han var okej och att det inte var några problem.
Jag är så ledsen för att jag överreagerade och var för sträng mot min häst och jag vill uttrycka min uppriktiga ursäkt. Jag sätter stor vikt vid tilliten och samarbetet mellan mig och mina hästar. Jag har också den allra största respekt för deras sinnestillstånd och fysiska välbefinnande."

FEI skriver i sin tur:
"The FEI is looking into the full circumstances of the incident in which the French horse Vagabond de la Pomme stumbled very badly prior to the first round of Monday’s competition and the rider, Penelope Leprevost, reacted very roughly. The FEI Steward on duty in the warm-up reported the incident to the FEI and also to the FEI Chief Steward.
The French team vet Jérôme Thévenot also saw the horse stumbling, but felt that the horse was fine to go into the arena. Vagabond de la Pomme was clear in the first round, and was given a thorough check over in the stables afterwards by Jérôme Thévenot, who reported that the horse was perfectly fine.
Horse welfare is central to everything the FEI does, and is also a priority for both the Swedish National Federation and the organising committee of the Gothenburg Horse Show. The FEI’s Code of Conduct for the Welfare of the Horse is in place to ensure that horse welfare is protected at all FEI events."
 
Jag tycker, precis som @Centaur är inne på, att det är anmärkningsvärt att en ryttare på så hög nivå inte har mer kunskap om hur hästar reagerar, eller har kännedom om deras (brist på) förmåga att koppla ihop händelser som snubblingen och den efterföljande bestraffningen. Jag kan förstå att vi alla är människor och att alla tappar tålamodet någon gång, men just den starka reaktionen direkt efter fallet och att hon dessutom, efter att de båda fått lite andrum, upprepar bestraffningen igen, visar inte på annat än bristande horsemanship.

Jag känner inte till ryttaren sedan tidigare och vet inte hur hon behandlar sina hästar i övrigt, men jag tycker mig se ett mönster generellt i att ju mer pengar det är inblandat i djursporter, desto mer tenderar man att sluta se djuret - man ser istället prestationerna. Det finns en stor skillnad där. Ser man prestationerna är det naturligtvis viktigt att hästen har det bra för att den ska kunna prestera bra, men det verkar samtidigt innebära att ändamålet på något sätt helgar medlen.

Jag tycker att det är viktigt att FEI i en sådan här situation starkt sätter sig emot behandlingen i ett uttalande utan utrymme för tolkning. Det tycker jag inte att de har gjort i detta fallet och jag tycker inte heller att de gjort det tidigare. Om någon behandlar en häst illa måste det få konsekvenser, det räcker inte att ge en knäpp på näsan.
 
@YlvaG jag instämmer helt . @the_connemara det är redan etablerat där vi kommenterat på FB att vi är helt överrens eftersom vi där redan konstaterat det via varandras poster flertalet gånger ;)

@Centaur tycka vad man vill så återigen : människan har bett om ursäkt publikt vad än som motiverat det, FEI är utredande och alla medier är väckta . Ungefär som runt Andreas och Patrick de gånger de hamnat i liknande mediastormer . Vad mer vill du åstadkomma med att hålla med om att "ingen förlåtelse finns" , och att häxjakt är helt ok trots att det nu redan är under utredning osv. ? Blir ju bara ältande bland folk ?

Återigen så i min värld är det riktigt primära stora problemet i denna megagrej på sociala media, att så många kända ryttarprofiler har uttalat sig och marginaliserar och normaliserar företeelsen och beteendet som ngt helt normalt och förståeligt som alla i det övre toppskiktet fattar osv. Samtidigt som de är jättenoga med att påtala att ryttar och hästfolket på "undre nivån" enligt dem helt enkelt är bara så okunniga och blödiga och rent av ointelligenta som tycker att det är ett problem .
 
Senast ändrad:
Tillägg i debatten : @Tigertofflan precis som du är inne på ang FEI så har jag full förståelse att det finns ett lågt förtroende för hur de agerar i många fall . Jag delar den uppfattningen också till viss del . Samtidigt som det är klokt att vara högst kritisk till dem och veta att man kan påverka ( det har i allra högsta grad påverkat dem i just denna situation tex) så måste man ändå tänker jag, inse och acceptera att FEI precis som andra liknande stora organ, är en etablerad instans och att vi alla som "står på backen" inte alltid kommer hålla med om eller förstå deras beslut och domar .
Hoppas du förstår vad jag menar ?

Och sen återigen i sammanhanget allmänt :
Det har varit precis samma rubriker, tyckanden, åsikter osv mot många andra stora ryttare som även fått omfattande straff av FEI som påföljd.
detta med just denna ryttare är inte unikt och samma försvarande trots andra discipliner att "det är normalt, förståeligt, inget konstigt" - "man ska inte uttala sig om man inte rider elit " osv . Det verkar tyvärr vara ett igenkommande drag med såna responser . Har kommenterat det många gånger i andra debatter hur lustigt det blir och problematiken med att tillochmed folk som faktiskt inte är elit själva öht ändå Tror på det och strider för att såna ställningstaganden är att föredra och anamma .

DET är ett problem och det största problemet som jag ser det .

Tips om man är upprörd över FEI : sätt er in i problemet med Arabemiratens distanstävlingar och dilemmat i det sammanhanget gällande kopplingarna inom FEI till just Arabemiraten . Där finns ett stort problem som vida överstiger detta . Även i detta fallet har FEI ändå trots allt faktiskt agerat även om det finns mycket kvar .

Likaså har de även agerat ang HF i dressyr och otroligt mycket ang utrustning i samtliga discipliner osv osv . Det har hänt mycket och jag tror det fortsätter hända . Mycket spelar opinionen in och sociala media är en stor del givetvis då information sprids lättare och snabbare .

Det betyder dock inte att häxjakter är effektiva utan snarare en mer sansat och konstruktiv stark oppinion.
 
Senast ändrad:
Jag blir mer och mer övertygad om att all form av tävling med djur borde förbjudas för så fort pengar och prestige kommer med i bilden "glömmer" folk att hästen är en levande individ med känslor och tanker, och börjar behandla den som ett tävlingsredskap. Allt fokus hamnar på hur de kan vinna, inte på hur hästen mår.

Den bästa ridningen fanns inte i stora arenan men paddocken, där PW och AE visade upp human tömkörning och dressyr på fredag och dressyr på lördag. Film från lördag finns på Eurohorse facebook sida såg jag, får väl inte länka men gå in och titta på hans mjuka ridning och lyssna på hans kloka ord. :)

Hoppning i halsring vore något! :idea:
 
Tillägg i debatten : @Tigertofflan precis som du är inne på ang FEI så har jag full förståelse att det finns ett lågt förtroende för hur de agerar i många fall . Jag delar den uppfattningen också till viss del . Samtidigt som det är klokt att vara högst kritisk till dem och veta att man kan påverka ( det har i allra högsta grad påverkat dem i just denna situation tex) så måste man ändå tänker jag, inse och acceptera att FEI precis som andra liknande stora organ, är en etablerad instans och att vi alla som "står på backen" inte alltid kommer hålla med om eller förstå deras beslut och domar .
Hoppas du förstår vad jag menar ?
Ja, det är så klart mycket politik bakom deras beslut och jag förstår att det är viktigt för dem att till stor del ha ryttareliten bakom sig i de beslut de tar. De kan ju inte hålla på och stänga av ryttare till höger och vänster för vad etablissemanget anser vara skitsaker. Samtidigt är det ju också det som är frustrerade för "oss på backen". Jag tror att tonen blir hetsig i sociala medier mycket för att folk känner att de inte kan påverka en fråga som ligger dem så varmt om hjärtat. Lite också för att tonen har en tendens att vara hetsig i sociala medier överlag ;)
Oavsett är bottom line att man (vi, de, FEI) måste bestämma sig för vad som är OK att göra med och mot sina hästar, och vad som inte är det. När situationer som dessa kommer upp är det ju just det dragkampen är om. Var gränsen går.
 
Självklart kommer det en ursäkt från henne. Det väntade man ju bara på.
Och självklart ser vi inte en tiondel av vad som försiggår bakom kulisserna.
Så för mig handlar hennes ursäkt om att hon gör vad som förväntas av henne. Och hon tänker förmodligen att hon får se upp så att hon inte blir påkommen fler gånger.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp