Bukefalos 28 år!

Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Nu har hon uttalat sig, erkänt att det var fel och bett om ursäkt osv och NU måste jag faktiskt försvara henne lite här.

Nu skriks det om "det är inte oss hon ska be om ursäkt till det är faktiskt HÄSTEN" och liknande. Och det har klagats på att hon inte uttalat sig, och nu klagas det på att hon gör det.

Jag tror ärligt talat att hästen skiter fullständigt i ordet förlåt och skulle den få en morotstårta har den ingen aning om varför. Ärendet utreds och hon har själv sagt att det var oerhört dumt, vad mer tycker folk ska hända? Gatlopp?
Jag tycker att hon behöver lära sig att hantera sitt humör. Att inte ta ut sina känslor på hästen var något ridlärarna diskuterade med oss redan som barn.
Jag tycker inte att allt är fint bara för att hon ber om ursäkt.
 
Tycker som många andra i sverige att det är vidrigt det hon gjorde men vidrigaste av allt är ju att inget hände från FEI hållet.

Ska väl se det som tur att det hände i Sverige annars är det väl frågan om det kommit fram alls.
 
En FEI-steward rapporterade till FEI.

Egentligen knapplån

Vad är eg poängen med stewards osv om resultatet inte blir annat än att nät medierna knackar på så "jo det är rapporterat, vi tänkte kolla lite på det".

Om jag spöar upp min häst på framridningen och funktionär rapporterar det till överdomaren så inte är det meningen att ÖD tar en kopp kaffe till och tycker "bra, då vet jag". Sen får jag starta mina klasser, ta emot ev pris och åka hem.

Hela meningen med stewards och att de fått mer utbildning etc är väl att sådant här ska tas tag i direkt. Innan varken epona-tv eller SVT kablat ut det över världen utan att ett ljud hörs från arrangörshåll/ansvarig.

Det delades inte ens ut gult kort :(
 
Jag har svårt att tro att proffsryttare på den nivån inte har mer kontroll på sig själva än att de i impuls råkar agera så pass illa. Jättesvårt!
Jag hade mer förstått om man direkt hästen snubblade råkade reagerade. Men när man gör det med sån fördröjning och framför allt(!) när man sen gör det efter en stund igen.

Som proffs vet man med sig att inte agera på sina känslor, redan på betydligt lägre nivå.
Och de flesta proffs är också väldigt medvetna om vad man gör då andra ser. Både för att vissa gör mer än man bör sas. Men kanske mer för att inte råka göra ngt som gemene man, som är okunnigare, kan råka misstolka och blåsa upp.
När ens hästeri är ens källa till inkomst och överlevnad så måste man tänka på hur man presenterar sig sas.

Så att man nu ber om ursäkt, efter ett det blivit ett sånt helvetiskt blåsväder i media, det vete fasen om jag känner är mer än bara ngt man måste göra för spons och jobb.
Ursäkten kommer ju efter cirkusen i media, inte direkt efter händelsen.

Och som sagt.. Jag har ENORMT svårt att tro att man på den nivån inte har mer kontroll över både sin kropp och sina känslor.
Man har suttit på rätt många hästar som snubblat till och tappat balansen när man varit proffs några år. Man vet hur man hjälper upp dem i balans igen. Och man kan kontrollera sig även när man mentalt blir så jävla rädd eller tom arg. För visst kan man bli det om man bara är mänsklig.
 
Jag har svårt att tro att proffsryttare på den nivån inte har mer kontroll på sig själva än att de i impuls råkar agera så pass illa. Jättesvårt!
Jag hade mer förstått om man direkt hästen snubblade råkade reagerade. Men när man gör det med sån fördröjning och framför allt(!) när man sen gör det efter en stund igen.

Som proffs vet man med sig att inte agera på sina känslor, redan på betydligt lägre nivå.
Och de flesta proffs är också väldigt medvetna om vad man gör då andra ser. Både för att vissa gör mer än man bör sas. Men kanske mer för att inte råka göra ngt som gemene man, som är okunnigare, kan råka misstolka och blåsa upp.
När ens hästeri är ens källa till inkomst och överlevnad så måste man tänka på hur man presenterar sig sas.

Så att man nu ber om ursäkt, efter ett det blivit ett sånt helvetiskt blåsväder i media, det vete fasen om jag känner är mer än bara ngt man måste göra för spons och jobb.
Ursäkten kommer ju efter cirkusen i media, inte direkt efter händelsen.

Och som sagt.. Jag har ENORMT svårt att tro att man på den nivån inte har mer kontroll över både sin kropp och sina känslor.
Man har suttit på rätt många hästar som snubblat till och tappat balansen när man varit proffs några år. Man vet hur man hjälper upp dem i balans igen. Och man kan kontrollera sig även när man mentalt blir så jävla rädd eller tom arg. För visst kan man bli det om man bara är mänsklig.

Du satte ord på mina tankar om händelsen i sig.
 
Jag tror att det här på något vis är väldigt, väldigt vanligt, kruxet den här gången var att kameran fanns på plats precis just då o sände ut allt i tv.

Att hålla varandra om ryggen...är inte heller ovanligt.

Det jag reagerade på mest i hela det här när det hände i tv var att strax innan (tidigare i sändning eller dagen innan...minns inte) så kommenterade kommentatorn att den kinesiska ryttaren (var det väl?) inte hade något där att göra med sin häst eftersom det gick vingligt o var oharmoniskt. O var väldigt kritisk i rutan men har inget minne alls av att det ens kommenterades när ovanstående fanns i rutan. Hade nog önskat en bättre reaktion då många små o stora sitter o tittar på det.
 
@Squie jag tycker iof det har hänt inte sällan även med dressyrkommentatorer att de fäller nedsslätande kommentarer om tex kandarstång som tas i väl kraftigt /faller igenom rejält osv , när frågor dykt upp om det . Jag tycker inte just denna incident och hur den "hanterats" medialt är unik alls . Tyvärr .
 
@Squie jag tycker iof det har hänt inte sällan även med dressyrkommentatorer att de fäller nedsslätande kommentarer om tex kandarstång som tas i väl kraftigt /faller igenom rejält osv , när frågor dykt upp om det . Jag tycker inte just denna incident och hur den "hanterats" medialt är unik alls . Tyvärr .

Absolut inte unikt. Inte det minsta.
Det jag inte gillade o det jag saknade var en likadan reaktion o likadant krafttag kring händelse på framridningen som ryttaren inne på banan fick. Det är det jag blir lite sne på. Eller så kan man tolka avsaknaden av reaktion som om det är helt ok att bete sig så mot en häst på en framridning. Eller också att det är så normalt förekommande att det inte är något som man höjer ögonbrynen för längre?
 
Jag har svårt att tro att proffsryttare på den nivån inte har mer kontroll på sig själva än att de i impuls råkar agera så pass illa. Jättesvårt!
Jag hade mer förstått om man direkt hästen snubblade råkade reagerade. Men när man gör det med sån fördröjning och framför allt(!) när man sen gör det efter en stund igen.

Som proffs vet man med sig att inte agera på sina känslor, redan på betydligt lägre nivå.
Och de flesta proffs är också väldigt medvetna om vad man gör då andra ser. Både för att vissa gör mer än man bör sas. Men kanske mer för att inte råka göra ngt som gemene man, som är okunnigare, kan råka misstolka och blåsa upp.
När ens hästeri är ens källa till inkomst och överlevnad så måste man tänka på hur man presenterar sig sas.

Så att man nu ber om ursäkt, efter ett det blivit ett sånt helvetiskt blåsväder i media, det vete fasen om jag känner är mer än bara ngt man måste göra för spons och jobb.
Ursäkten kommer ju efter cirkusen i media, inte direkt efter händelsen.

Och som sagt.. Jag har ENORMT svårt att tro att man på den nivån inte har mer kontroll över både sin kropp och sina känslor.
Man har suttit på rätt många hästar som snubblat till och tappat balansen när man varit proffs några år. Man vet hur man hjälper upp dem i balans igen. Och man kan kontrollera sig även när man mentalt blir så jävla rädd eller tom arg. För visst kan man bli det om man bara är mänsklig.
Fast nu var det ju världscupfinal, säkerligen lite stressad då mycket står på spel, även ifall dom är proffs så kan jag anta lite att även en världscupfinal kan göra dom lite mera spända och nervösa. Alltså, detta med att proffsryttare aldrig bör reagera fel eller att dom ska ha en sån hysterisk koll på känslor och allt dom gör är lite löjligt tycker jag. Även ifall det är proffs så är det människor som kan överreagera på saker och handla fel i situationen.

Hur skulle hon kunna "be om ursäkt" direkt efter händelsen? Det är inte direkt så att det gick så lång tid innan reaktionerna kom och hon väntade ju inte veckor direkt.

Jag försvarar inte handlingen då det var en väldig överreaktion men som sagt, ingen är perfekt jämt och konstant. Bara för att dom är proffs betyder inte det att dom även har extremkoll på känslor och reaktioner. Tycker hon har ett väldigt mjukt och bra ridsätt överlag och har väldigt svårt att tro när jag sett henne rida att hon skulle vara så extremt hård mot hästarna generellt.

Hon är medveten om felet och reaktionen och det räcker tycker jag.
 
Jag tror att det här på något vis är väldigt, väldigt vanligt, kruxet den här gången var att kameran fanns på plats precis just då o sände ut allt i tv.

Att hålla varandra om ryggen...är inte heller ovanligt.

Det jag reagerade på mest i hela det här när det hände i tv var att strax innan (tidigare i sändning eller dagen innan...minns inte) så kommenterade kommentatorn att den kinesiska ryttaren (var det väl?) inte hade något där att göra med sin häst eftersom det gick vingligt o var oharmoniskt. O var väldigt kritisk i rutan men har inget minne alls av att det ens kommenterades när ovanstående fanns i rutan. Hade nog önskat en bättre reaktion då många små o stora sitter o tittar på det.
Lotta har ju kommenterat det. Går att läsa på hippson tror jag det var. Hon såg det bara infällt på en liten monitor. Hon hade sin koncentration inne på banan.
Vad gäller blåbärsryttarna kan jag tycka att det är nog så illa. Lidandet för hästen är i mina ögon jämförbart. Den gör allt den kan men får inte förutsättningar för att klara hindren utan får slå sig om och om igen. Nu gör ju inte ryttaren det med vilje men är det en skillnad för hästen?
 
Fast nu var det ju världscupfinal, säkerligen lite stressad då mycket står på spel, även ifall dom är proffs så kan jag anta lite att även en världscupfinal kan göra dom lite mera spända och nervösa. Alltså, detta med att proffsryttare aldrig bör reagera fel eller att dom ska ha en sån hysterisk koll på känslor och allt dom gör är lite löjligt tycker jag. Även ifall det är proffs så är det människor som kan överreagera på saker och handla fel i situationen.

Hur skulle hon kunna "be om ursäkt" direkt efter händelsen? Det är inte direkt så att det gick så lång tid innan reaktionerna kom och hon väntade ju inte veckor direkt.

Jag försvarar inte handlingen då det var en väldig överreaktion men som sagt, ingen är perfekt jämt och konstant. Bara för att dom är proffs betyder inte det att dom även har extremkoll på känslor och reaktioner. Tycker hon har ett väldigt mjukt och bra ridsätt överlag och har väldigt svårt att tro när jag sett henne rida att hon skulle vara så extremt hård mot hästarna generellt.

Hon är medveten om felet och reaktionen och det räcker tycker jag.

Nej det räcker inte med "förlåt det var nog dumt, jag var nervös" när man bryter så uppenbart mot sportens code of conduct. Flera gånger.

På samma sätt som stressad och nervös inte berättigar att slippa undan ansvar om man kört för fort tex.
 
Det som ändå är positivt med historian är just den "storm" som blir resultatet.
Ungdomarna torde se både hur grovt "korrektionen"/bestraffningen skedde, och de ser också andra utövares reaktioner på att det verkligen inte är OK.

För övrigt gick ju hästen i väldigt trevlig avslappnad trav med fritt huvud fram tills dess den snubblade, vilket i sig såg bra ut.
"korrektionen" från ryttarens sida är helt orimlig och kan antagligen åtminstone till del skyllas på finalnerver även om det verkligen inte ursäktar reaktionen.
 
Det som ändå är positivt med historian är just den "storm" som blir resultatet.
Ungdomarna torde se både hur grovt "korrektionen"/bestraffningen skedde, och de ser också andra utövares reaktioner på att det verkligen inte är OK.

För övrigt gick ju hästen i väldigt trevlig avslappnad trav med fritt huvud fram tills dess den snubblade, vilket i sig såg bra ut.
"korrektionen" från ryttarens sida är helt orimlig och kan antagligen åtminstone till del skyllas på finalnerver även om det verkligen inte ursäktar reaktionen.

Fast jag skulle vilja att ungdomarna fick se både arrangören och FEI starkt och omedelbart agera. Sänd signalen till ungdomarna (varför de nu bäst behöver den men) att behandlar du din häst såhär åker du ut och får konsekvenser, vem du än är.

Nu ser de att inget hände, toppryttare (och vissa andra) som försvarar det - men framförallt så ser de att regler är nåt på papper som inte är så himla viktigt alla gånger.

Och så ser de en idol använda våld för att "väcka" en snubblig, ouppmärksam häst.
Om vi ska fortsätta prata ungdomar - hur många ponnyer tror ni "behöver väckas".
 
Det är inte ett så ovanligt beteende tyvärr, men förr var det mycket vanligare och inget man ens försökte dölja. Det är sällan man ser att hösten tex får stryk vid vägring nu för tiden tycker jag som är mycket ute på internationella hopptävlingar.

Tyvärr finns det även såna idioter som rider unghästhoppning och det är nästan värre. :(
 
Fast nu var det ju världscupfinal, säkerligen lite stressad då mycket står på spel, även ifall dom är proffs så kan jag anta lite att även en världscupfinal kan göra dom lite mera spända och nervösa. Alltså, detta med att proffsryttare aldrig bör reagera fel eller att dom ska ha en sån hysterisk koll på känslor och allt dom gör är lite löjligt tycker jag. Även ifall det är proffs så är det människor som kan överreagera på saker och handla fel i situationen.

Hur skulle hon kunna "be om ursäkt" direkt efter händelsen? Det är inte direkt så att det gick så lång tid innan reaktionerna kom och hon väntade ju inte veckor direkt.

Jag försvarar inte handlingen då det var en väldig överreaktion men som sagt, ingen är perfekt jämt och konstant. Bara för att dom är proffs betyder inte det att dom även har extremkoll på känslor och reaktioner. Tycker hon har ett väldigt mjukt och bra ridsätt överlag och har väldigt svårt att tro när jag sett henne rida att hon skulle vara så extremt hård mot hästarna generellt.

Hon är medveten om felet och reaktionen och det räcker tycker jag.
Jag håller inte med.
Som elitidrottare vet man att man kommer vara i stressiga sammanhang och med hög press att prestera. Det är ju det som är grejen med elitidrott.
Då måste man ju se till att lära sig att hantera det utan att ta ut det på hästen.
Jag har haft vänner som tävlat i andra idrotter på hög nivå. En av anledningarna till att de gjorde det var ju att de gillade adrenalinet och pressen att prestera. Det är elitidrott.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp