Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Allmän reflektion ...
Tumultet pågår på exakt alla sociala media ang ämnet .
Både kommentator , SvRF och FEI har svarat medialt . Läs gärna som grund .... Kort summering så givetvis finns det bara generella uttalanden men alla tar avstånd och frågan är så pass stor att den kommer adresseras fortsatt utifrån hur stor debatt den väckt .

Enskilda bloggare tycker jag gör bort sig ngt så otroligt tragiskt när de förklarar skeendena i egen regi .
 
Allmän reflektion ...
Tumultet pågår på exakt alla sociala media ang ämnet .
Både kommentator , SvRF och FEI har svarat medialt . Läs gärna som grund .... Kort summering så givetvis finns det bara generella uttalanden men alla tar avstånd och frågan är så pass stor att den kommer adresseras fortsatt utifrån hur stor debatt den väckt .

Enskilda bloggare tycker jag gör bort sig ngt så otroligt tragiskt när de förklarar skeendena i egen regi .
Samtidigt är det ju tragiskt att det måste till ramaskri i sociala medier innan de reagerar. De verkar knappt villiga att begära ut filmklippet från SVT ens. Känns lite som de försöker stryka medhårs bara. Konsekvensen borde ju kommit på plats. Det är ju där och då det ska reageras.

Och jo, jag håller med om enskilda bloggare.
 
@purity_666 vi är helt ense ...
Kommentar mycket av att många som svarar på sociala media inte alltid har senaste infon/är insatta grund mässigt runt mediala händelser och då kan det vara bra att vara uppdaterad innan man spinner vidare kommentarsmässigt eftersom det annars bara blir ett ekorrhjul av bara förfasning s.a.s.
 
Får jag fråga en annan grej?

En svensks häst på lördag fm blödde näsblod vid målgång. Någon som vet om dennes andraplats (var med på prisutdelningen) drogs tillbaka? Noll koll på namn tyvärr.

Ang inget blod på hästarna som det är så mycket skriverier om i dressyr o fälttävlan där det omedelbart oavsett anledning (vad jag vet hittills) leder till uteslutning.
 
Nu går jag in om moderator här och säger att om tråden ska kunna vara kvar är det inte tillåtet att namnge personer såsom vissa gjort.

Görel moderator
 
Har också läst tråden på den där flickans fb nu, och är väl egentligen inte särskilt förvånad.
Med vetskap om att det faktiskt finns en andel fullblodsidioter i populationen omkring en, så vore det väl underligt om det inte vore likadant i hästvärlden. Däremot tror jag att de möjligen flockas kring varandra och bekräftar varandra litet tydligare än i samhället i stort.
 
Bedrövligt att se filmen och ännu mer bedrövligt att vissa inte anser det galet. Dock, läste att FEI-stewarts rapporterat det hela till FEI. Vad som kommer av det har jag inte sett nåt om än. Jag hoppas ju att det kommer att bli åtgärder av någon form för det är inte acceptabelt att behandla en häst på det viset.
 
Jag blir så trött, att vara tävlingshäst kan vara stressande nog utan att behöva ha en hispig människa på ryggen som ger tvetydiga signaler och straffar genom att slita i tyglarna när hästen går fram som den blir ombedd att göra. Hästen trampar snett med vänster fram ( vad jag kan se) och ryttaren blir rädd och rycker ännu mer och skänklar vidare istället för att kolla hur det gick med hästen som släpade både mulen och frambenen i gruset. Dåligt hästmannaskap över lag är min åsikt trots att klippet på SVT bara är 50 sekunder.

Har inte läst några bloggar eller övrigt från nätet kring händelsen eftersom jag är för trött för fler " X"
 
Nu går jag in om moderator här och säger att om tråden ska kunna vara kvar är det inte tillåtet att namnge personer såsom vissa gjort.

Görel moderator

Sorry. Trodde det var ok iom att personen i fråga tydligt står för alla sina kommentarerer på hens fb. Har själv kommenterat hen direkt där.
 
Angående den svenska ryttaren (en kvinna) som gick med uttalanden på FB så har hon mött stort motstånd och har efter ett flertal väldigt skeva kommentarerna från hennes sida, skrivit att "alla andra" tycker som henne och hennes tränare också. Samt att i princip alla som går emot henne där är okunniga. Och att hon nu inte har tid att sitta och svara på kommentarer.
 
En klok människa skrev följande och Maria Gretzer svarade.

Jag är väldigt förvånad över att någon kan försvara hennes beteende. Har ni inte förstått att det inte är jag, ni eller andra ryttare som bestämmer om vi skall få syssla med det vi sysslar med?
Det är samhället och dess normer som styr och ett sådant beteende som vi såg här är inte ok enligt samhällets normer oavsett om det rör hästar, barn eller vandrande pinnar.
Sedan blir ju inte hennes insats bättre av att fler gör det utan snarare ger det bara bränsle åt djurrättslobbyn.
Alltså ni gör ett skitsnyggt självmål - grattis!


Maria Gretzer instämmer:
Får hålla med den här gången; oavsätt vad vi vet och tycker gör vi ett riktigt självmål om vi accepterar och tycker det är helt ok.
 
Jättesorgligt helt klart! Men det här är inget undantagsfall eller någon engångsföreteelse tyvärr. :cry: Åk bara och kolla på framridningarna på dem stora tävlingarna. Jag tycker att det är hästmisshandel på hög nivå. Man blir mörkrädd över vilka (med några undantagsfall) som representerar våran sport.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp