Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

purity_666

Trådstartare
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Scandinavium/2016/3/Inget-vi-accepterar/

Hur kan det få se ut såhär på framridning? Vad i hela helvete gör människan? Hur kunde hon få starta hästen? Det är ju sorgligt att det är såhär det ser ut. Hur lär vi då framtida ryttare att sånt inte är okej, när idolerna beter sig på det viset.

"Under måndagens framridning till världscupfinalen i hoppning snubblade Penelope Leprevosts häst Vagabond de la Pomme illa. Han gick ner på framknäna men återfick balansen. Ryttaren reagerade genom att kraftigt rycka upp hästens huvud och sparka honom i sidorna. "
 
Undrar om kommentatorn kanske måste hålla sig politiskt korrekt på nåt sätt?
Kan ni tänka er om hockey/fotbollskommentator hade snackat om det.
 
Ännu sjukare är att en svensk ryttare på hyfsad nivå har gjort ett uttalande nu på sin FB som slår nya höjder i dumhet. Uttalande som att hästar har ändå inga känslor och det är inga porslinshästar, samt att hästen knappast står och gråter nu. Charmigt :grin:
 
Kaptenen säkert. Låter som något han skulle skriva och jag såg att det var tumult men pallade inte läsa.
 
Man gör inte så!
Finns ingen som helst jävla anledning oavsett vad som föranlett det hela!
Vet man inte bättre än så har man inte på den nivån att göra, dags att gå tillbaka till grundridning kanske och lära sig att man inte kan bromsa och gasa samtidigt...:banghead::banghead::banghead::banghead:
Vad vill man uppnå med det liksom?
Och om det nu var uppmärksamheten som brast hos "hästen" så är det väl fortfarande p.g.a ryttaren. Kanske satt hon med dubbla signaler redan innan så hästen hade fullt upp med att försöka förstå, och bokstavligen slog knut på sig själv? :confused:
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp