Bukefalos 28 år!

Träna inkallning

Sv: Träna inkallning

Dean skrev:
Om min hund sticker iväg på vilt, andra hundar, katter mm. så får den absolut inte beröm när den sen kommer till mig efter flera minuter.
En hund har ett minne, den vet att den gjort fel.

förutsatt att du inte kallar på hunden. man ska ALDRIG straffa en hund i det läget. den fattar inte att det den gjorde för flera minuter sedan var fel fast inte det den håller på med just nu. ska man straffa en hund som sticker ska det ske i samma ögonblick den sätter iväg, sedan är det meningslöst. du som förare kanske får utlopp för din irritation, men den stackars hunden förstår ingenting.

att ignorera den eller att göra roliga saker för dig själv är i så fall ett bättre alternativ för då tänker hunden att den missat något lajbans medan den var borta.
 
Sv: Träna inkallning

Jo, visst ska man berömma när den kommer ..i många fall
men en hund som VET att man inte gör så ( tex sticker på vilt)
ska inget beröm ha när den kommer, hellre ignorans.

Bäst är ju förstås om man hinner hindra hunden INNAN den sticker ;)
 
Sv: Träna inkallning

Att förknippa hundens namn med ett ryck i kopplet är inte speciellt smart. Bättre då att vänta ut hunden tills den spontant tar ögonkontakt. Belöna och vänta in nästa spontana ögonkontakt och belöna det. Detta sätt om man börjar i lugn hemmamiljö tar ca 5 min innan hunden har förstått och då utan behöva rycka i kopplet. Sedan kan man öka "svårigheten" med att invänta ögonkontakten innan man går ut, träffar hundkompisarna m.m

Jag håller absolut med om att man kan träna in detta inomhus och i början vänta ut hunden. Men det tar inte så lång tid för hunden att lära sig detta. Ska du då efter att hunden lärt sig detta vänta ut hunden?
Om du får möte med en annan hund och din hund skiter i att titta på dig fast du sagt dess namn och sen tittar på dig efter mötet när allt det roliga är borta, hur ska du då göra, belöna???
Man måste vara ärlig mot sin hund. Säger man något till hunden så menar man också det och då måste man visa hunden det.
Ett lätt ryck i kopplet krävs hade visat att du menar det du säger.
 
Sv: Träna inkallning

det där är jäkligt individuellt. min kille kan man inte göra så med för han tar det som en bestraffning med ryck och blir helt nedåt. min tik däremot blir mycket mer uppmärksam efter lite rassel i kedjan.

hundmöten ska man inte träna in med ryck i kopplet. risken är stor att du triggar hunden till ett utfall. använd din röst istället (jag har/har haft en hund med utfallsproblem).
 
Sv: Träna inkallning

den fattar inte att det den gjorde för flera minuter sedan var fel

Om hunden sticker iväg, ifrån mig så håller den ju på med det momentet tills den kommer tillbaka mig.
Att gå och möta hunden, alt fånga upp den( beror på om du är världsmästare på 100m ;) ) och visa att det inte var ok att sticka iväg kan aldrig vara fel.
En hund har ett minne. Detta kan du lätt testa genom att vara helt tyst mot din hund en vecka och sen kommendera sitt. Hunden kommer att sätta sig ner, alltså har den ett minne.
 
Sv: Träna inkallning

korttids- och långtidsminne är inte alls samma sak. prova att sätta en ung hund ner och säga sitt. prova sedan en gång till. de flesta fattar inte förän efter flera gånger (dåligt exempel, men den fattar inte direkt, det vet du ju).

kom på ett bättre. sätt hunden, vänta flera minuter, hunden kanske går iväg men så säger du braaaa! tror du hunden fattade vad den gjorde rätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Träna inkallning

Flytta hunden inomhus och låta den kissa på tråkiga ställen har inget med ledarskap att göra. Det är ett typiskt sätt att visa att man är osäker i sin roll som ledare.

Osäkerhet har inget med att var jag markerar hur min flock skall markeras och inte heller att jag förflyttar mina flockindivider det säger bara att jag är mkt noggrann över hur min flock skall fungera.

dom individer jag har kräver att jag är så tydlig det hela handlar om hantering av mina individer. och givetvis är inte detta nyckeln till ett ledarskap utan en ytterstliten del. tror nog att dom som skulle tro att detta enbart är nyckel är ovetandes om ledarskapets kunskap. sen om jag är super rolig eller super intressant som ledare är helt ovidkommande. jag är jag och spelar ingen annan dvs en ärlig ledare som står för det jag säger till mina individer och vill dom inte ha det så så är det helt ovidkommande utan en ledare är ingen skådis.

ärlighet samt att man visar att det finns allvar bakom det jag säger på detta sättet får jag mina individer i flocken att ta intryck av mig och får på detta sättet en flock som ser upp till mig i alla situationer och detta är individer med mkt allvar i om jag ser till min pojkväns hundar. rejäla hundar kräver rejäl hantering. men mkt kärlek dock ej att förglömma.
 
Sv: Träna inkallning

ja frågan kan man bearbeta på många sätt men inget jag tänker på då jag inte besitter detta problem....kan bero på att min metod funka eller? att dra iväg efter hundar vilt eller vad det nu gäller så handlar det om att hunden inte har ngn som helst uppsyn till sin ledare utan drar utan att fråga om lov och detta skall tas som ett mkt grovt problem såvida man inte vill älta skiten hur länge som helst. grovt fel hanteras rejält helt enkelt sen sätter man hunden i samma sits igen för att se att konceptet gick in och gjorde det inte det så blev minnesbilden ej rejäl nog utan gör om gör rätt dvs rejälare.
 
Sv: Träna inkallning

Eftersom tråden spårat ur och nu bara handlar om olika metoder för att uppnå eller inte uppnå ledarskap (detta laddade ord... :smirk: ) så tänkte jag istället svara på trådskaparens fråga.. ;)

Min hund har precis kommit UR tonårsperioden och VIPS (nästan som av ett trollslag faktiskt!) så har inkallningen kommit tillbaka! :) Så därför ger jag dig samma råd som jag fick när min hund blev stendöv och allt annat var roligare än tråkiga gamla matte:

1) håll hunden kopplad överallt där det innebär en risk om hunden sticker tills den här perioden går över. Det är tråkigt, men det är inte värt risken att något händer hunden. :crazy:

2) ta alla tillfällen du kan hitta att träna inkallning med hunden lös på inhägnat område (eller någonstans där det inte gör något om den sticker). Jag tränade ofta i ett ridhus. :idea:
Beröm hysteriskt varje gång som hunden kommer (ha GOTT godis i fickan heela tiden!) och strunta i hunden när den sticker. Ingen idé att skälla ut den liksom, den har tonårshormonstorm mellan öronen som tar upp hundens alla tre hjärnceller samtidigt... :D

3) Ha tålamod med din hund. Det gååår öööööver! :D

Lycka till!
/JES
 
Sv: Träna inkallning

Jag håller absolut med om att man kan träna in detta inomhus och i början vänta ut hunden. Men det tar inte så lång tid för hunden att lära sig detta. Ska du då efter att hunden lärt sig detta vänta ut hunden? Om du får möte med en annan hund och din hund skiter i att titta på dig fast du sagt dess namn och sen tittar på dig efter mötet när allt det roliga är borta, hur ska du då göra, belöna???
Man måste vara ärlig mot sin hund. Säger man något till hunden så menar man också det och då måste man visa hunden det.
Ett lätt ryck i kopplet krävs hade visat att du menar det du säger.

Ögonkontakten är bara början på träningen. Visst kan jag rycka min hund i kopplet varje gång jag vill ha ögonkontakt, men jag tränar hellre mina hundar under en lite längre period och får genom träning en hund som frågar om lov att göra saker.

Mina hundar frågar om de får hälsa, gå ut, springa ner till vattnet och bada, springa iförväg m.m. Det är så mkt lättare.

Hur gör Du när Din hund är lös och du vill ha ögonkontakt? Du har ju inget koppel att rycka i!?
 
Sv: Träna inkallning

rejäla hundar kräver rejäl hantering.

och vad innebär det? grejen är den att jag träffat på folk med "rejäla hundar" som inte har tagit till "rejäla metoder" men ändå lyckats mycket bra. bara för att bruks- (skydds-) folk är mycket för det gamla stuket med hårda metoder behöver inte det betyda att det är rätt.

min schäfer t ex är hård i psyket men otroligt förarvek så börjar man skrika på henne/använda för hårda metoder så stänger hon av. hon är otroligt lydig, överlydig, men tar inte för sig alls. gamla ägaren menade att "såna hundar måste man vara tuff mot" vilket resulterade i ett nervvrak. jag trodde länge att hon hade riktigt dåliga nerver men nu när hon inte längre är rädd för att göra fel har hon börjat visa sitt rätta jag.

så visst kan man få en sådan riktigt lydig hund med "rejäla" metoder, men då riskerar man att få en hund som aldrig vågar ta egna intiativ.
 
Sv: Träna inkallning

Ögonkontakten är bara början på träningen. Visst kan jag rycka min hund i kopplet varje gång jag vill ha ögonkontakt, men jag tränar hellre mina hundar under en lite längre period och får genom träning en hund som frågar om lov att göra saker. Mina hundar frågar om de får hälsa, gå ut, springa ner till vattnet och bada, springa iförväg m.m. Det är så mkt lättare.
Hur gör Du när Din hund är lös och du vill ha ögonkontakt? Du har ju inget koppel att rycka i!?

Min hund frågar också alltid om lov innan han ska göra något. Jag har tränat in detta på det sättet som jag tidigare förklarat. Det har fungerat bra på min hund och därför ger jag tipset till trådskaparen.

När min hund är lös och jag vill ha ögonkontakt så säger jag bara hans namn. Inte svårare än så.
 
Sv: Träna inkallning

Dean skrev:
Osäkerhet har inget med att var jag markerar hur min flock skall markeras och inte heller att jag förflyttar mina flockindivider det säger bara att jag är mkt noggrann över hur min flock skall fungera.

dom individer jag har kräver att jag är så tydlig det hela handlar om hantering av mina individer. och givetvis är inte detta nyckeln till ett ledarskap utan en ytterstliten del. tror nog att dom som skulle tro att detta enbart är nyckel är ovetandes om ledarskapets kunskap. sen om jag är super rolig eller super intressant som ledare är helt ovidkommande. jag är jag och spelar ingen annan dvs en ärlig ledare som står för det jag säger till mina individer och vill dom inte ha det så så är det helt ovidkommande utan en ledare är ingen skådis.

ärlighet samt att man visar att det finns allvar bakom det jag säger på detta sättet får jag mina individer i flocken att ta intryck av mig och får på detta sättet en flock som ser upp till mig i alla situationer och detta är individer med mkt allvar i om jag ser till min pojkväns hundar. rejäla hundar kräver rejäl hantering. men mkt kärlek dock ej att förglömma.

Att tala om var ens hund får kissa eller inte är helt onaturligt. Det förekommer inte i en vargflock och det bör inte förekomma i en hundflock. Hur de kissar i en vargflock är däremot annorlunda. Där är det endast ledarhanen som får stå och kissa, övriga måste sittkissa.

Hundar och vargar kissar ofta på samma fläck för att meddela att de ingår i samma flock. Så om Du ska stärka dina band genom att påverka kisseriet så ska du kissa på samma fläck din hund har. I vilken ordning Ni kissar har inget med rangordningen att göra.

En bra ledare har klara regler, visar respekt, ger trygghet och skydd. Du skriver att Du är Du. Det fungerar inte så i en flock. Som ledare har man en oerhörd press på sig att tillgodose flockens behov. Vargar accepterar inte läget utan de tar för sig och är de inte nöjda så tar de över ledarskapet eller om det är fysiskt omöjligt så lämnar de flocken.
Precis så hade det fungerat även med hundar, dock är det svårt då de inte har möjlighet att lämna sin flock. Att ta över ledarskapet händer, men det slutar oftast i avlivning, omplacering eller ett liv med munkorg och div. medel för att klara av vardagen.
 
Sv: Träna inkallning

Dean skrev:
Min hund frågar också alltid om lov innan han ska göra något. Jag har tränat in detta på det sättet som jag tidigare förklarat. Det har fungerat bra på min hund och därför ger jag tipset till trådskaparen.

När min hund är lös och jag vill ha ögonkontakt så säger jag bara hans namn. Inte svårare än så.


Så bra för Er, men jag föredrar ändå en metod som inte går ut på att rycka i kopplet.
 
Sv: Träna inkallning

Dean skrev:
Min hund frågar också alltid om lov innan han ska göra något. Jag har tränat in detta på det sättet som jag tidigare förklarat. Det har fungerat bra på min hund och därför ger jag tipset till trådskaparen.

När min hund är lös och jag vill ha ögonkontakt så säger jag bara hans namn. Inte svårare än så.

Och hur många gånger får du spontan ögonkontakt med din hund under en promenad? Om Du ryckt i hunden varje gång för att få ögonkontakt så har jag svårt att tro att hunden så gärna ger några spontanblickar. Eller?

Sättet jag tränar in ögonkontakt på ger en mkt positiv bild för hunden. De håller sig nära och ger mig många många spontana blickar, som jag självklart belönar ibland.
 
Sv: Träna inkallning

:bump: :) Tur att någon räddar tråden. :bow: :bow: Man "försvinner" bara in i en massa diskussioner hela tiden, men det är iof på gott och ont. Man får en massa insyn i hur folk tränar/tycker och så får man helt enkelt plocka det man anser passa sig och sin hund bäst.
 
Sv: Träna inkallning

Och hur många gånger får du spontan ögonkontakt med din hund under en promenad? Om Du ryckt i hunden varje gång för att få ögonkontakt så har jag svårt att tro att hunden så gärna ger några spontanblickar. Eller?

Läs vad jag skrivit istället.
Jag har INTE ryckt i kopplet varje gång för att få ögonkontakt med min hund. I BÖRJAN när jag tränade in momentet och jag ville påvisa min hunds uppmärksamhet så ryckte jag LÄTT i kopplet. Eller det är mer rätt att säga som cillamuffins skrev, att jag skramlar i kedjan.
Mina hundar tar ögonkontakt bl a när de ber om lov, således "spontanblickar".

Sättet jag tränar in ögonkontakt på ger en mkt positiv bild för hunden. De håller sig nära och ger mig många många spontana blickar, som jag självklart belönar ibland.

Jag baserar hela min träning på positiva och negativa minnesbilder som jag redan tidigare nämnt. Alltså, när hunden gör rätt, se till att den uppfattar situationen/momentet positivt, dvs med någon form av belöning. När hunden inte gör det jag säger åt den att göra så får den en negativ minnesbild.
Det blir alltså ALLTID positivt att ta kontakt med ledaren, dvs mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna inkallning

och vad innebär det? grejen är den att jag träffat på folk med "rejäla hundar" som inte har tagit till "rejäla metoder" men ändå lyckats mycket bra. bara för att bruks- (skydds-) folk är mycket för det gamla stuket med hårda metoder behöver inte det betyda att det är rätt.
min schäfer t ex är hård i psyket men otroligt förarvek så börjar man skrika på henne/använda för hårda metoder så stänger hon av. hon är otroligt lydig, överlydig, men tar inte för sig alls. gamla ägaren menade att "såna hundar måste man vara tuff mot" vilket resulterade i ett nervvrak. jag trodde länge att hon hade riktigt dåliga nerver men nu när hon inte längre är rädd för att göra fel har hon börjat visa sitt rätta jag.

så visst kan man få en sådan riktigt lydig hund med "rejäla" metoder, men då riskerar man att få en hund som aldrig vågar ta egna intiativ.

Dessa personer du stött på som tagit till "rejäla" metoder på en förarvek hund verkar inte veta vad de håller på med. Med rejal hund menar jag självklart inte en hund som är väldigt förarvek, utan en hund med rejält och hårt psyke.
 
Sv: Träna inkallning

Nummero uno (För vardagslydnad ej tävling)
Det absolut bästa är att redan då du får hem hunden köpa en domarpipa i närmaste hundbutik. Blås två korta signaler varje gång du ger mat, sätt ner hunden, ställ ner skålen, säg varsågod => du får en inkallning med pipa på två korta signaler och befäster att man ska komma och sätta sig för då får man något gott och det är JÄTTEkul.
Givetvis fungerar det med komandot hit, jakthorn, trumpet eller vad man nu vill använda - jag tycker visselpipa är bra plus att det finns två ändar = flera signaler och möjligheter till att träna in många komandon på en och samma pipa i framtiden för dirigering tex.

Lina; (För absolut lydnad och "heta" hundar tex en jakthund som fått syn på en hare)
Harva och dra in linan efter komendering för att visa vad som gäller- funkar iofs.
Alternativ; sätt på linan och låt hunden springa fritt i den, då linan nästan är slut komenderar du hit. Lyder inte hunden tar linan tvärstopp och det blir obehag för hunden (vilket kan förstärkas med ett NEJ eller annat gormande) samt att den undrar vad du gör. Släpp linan och spring åt andra hållet, jollra och var riktigt rolig så att hunden följer efter. Fortsätt spring så att hunden får upp riktig fart och inte riskerar att stanna halvvägs för att ta ny sats mor rymningen.
Möt upp hunden, håll eventuellt ut armarna om det behövs, för att bromsa den. Led in den med en godbit, sätt ner den, då den sitter ge godis och beröm, komendera "hopp och lek" ( eller vad du nu väljer för komando för att lösa hunden från arbete) och jollra och lek med den = se till att du är MKT roligare än allt annat den kan tänkas hitta på de gånger du vill kalla in den.
Den här metoden kan ses med skeptisism men används ofta i dresyrsamanhang i jakthundsklubbar. Den strider mot metoden att springa ifrån hunden. Det är nämligen så att i nästa steg då man tar bort linan så springer man istället efter hunden om den inte lyder och gormar allt vad man har tills den stannar och tar kontakt - det funkar! Hunden lyder mer av rädsla för konsekvenserna än av glädje till att göra som föraren begär. Metoden sägs också riskera att förstärka hundens rymning genom att hunden tror att man följer efter och skäller för att hjälpa till. Det är förvisso sant men då har man haft för bråttom under inlärningen.

Bättre alternativ; (För tävling plus en gladare hund)
Skippa linan helt! Var hellre på ett inhängnat område om du är orolig men byt område så att hunden inte endast lyder där. Det finns många lydnadschampions som är toklydiga på banan men inte av den.
Använd alternativt lina som en säkerhet utanför inhängnat område.
Gör inkallning och spring bort ifrån hunden det fortaste du kan följer den inte efter så jollra och gör dig till stanna inte spring bortåt hela tiden och fort. Sedan lika dant se till att få upp farten på hunden så den inte riskerar att "avbryta" inlöpningen, möt upp den för att bromsa in den så att den inte bara springer förbi. Led in den, sätt ner den, beröm lugnt, komendera hopp och lek och var det roligaste som finns för din hund på denna jord.
Den här metoden är mer accepterad och sägs härma vildhundarnas beteenden. Tiken kallar på ungarna endast då det är fara och då springer man efter mamma helt enkelt. Man får en hund som kommer av glädje och den kommer snabbt om man gör rätt vilket imponerar under tävling då hunden springer upp från plats likt skjuten ur en kanon och sätter sig vid förarens sida.
Förmodligen den bästa metoden men tar mer tid, i gengäld får man en gladare hund och bättre resultat.

Samt börja tidigt! Det är aldrig för tidigt för inkallning. Den yngsta hunden jag sätt på kurs var 12 veckor och det fungerade utmärkt med den barskare linmetoden på den vorstehvalpen. Själv börjar jag som sagt redan från första dagen jag får valpen med inkallning vid utfodringen vilket senare kan användas för att bygga vidare på inkallningen vilken metod man än väljer.

Tjata aldrig genom att ropa hit flera gånger, det gäller överhuvudtaget. Ett komando ska bara sägas en gång och lydas så enkelt är det. Tjatar man lär sig hunden att man inte behöver lyssna förns föraren börjar bli irriterad. Samt det är aldrig för sent att lära gamla hundar att sitta.

Mvh
Björn
 
Sv: Träna inkallning

Dean skrev:
Du måste helt enkelt träna ledarskap med din hund.
När din hund sticker ifrån flocken så har du som ledare brustit. Det kan ha varit många småsaker du gjort utan att tänka på det som gör att hunden nu inte ser dig som en bra ledare för flocken.

Träna ledarskapsövningar. Här är några exempel på vad du kan göra:
Flytta hunden inomhus. Överallt var som helst(förutom i hundens egna bädd) det behöver bara vara någon meter, bara för att visa att det är du som styr flocken.
När ni är ute och går, låt inte hunden kissa på "favoritträden" utan låt honom få kissa på de tråkigaste ställena.
Låt inte hunden äta innan du sagt varsågod.
Innan du ger din hund ett kommando så ska hunden ALLTID ta ögonkontakt med dig, detta kan du lätt uppnå med ett lätt ryck i kopplet samtidigt som du säger hundens namn. Belöna med godis eller klapp när hunden tar kontakt.

Träna dessa saker först och ha hunden kopplad under perioden som du gör dessa moment. Sen kan du börja träna inkallningar från kopplet. Träna gärna när ni möter en annan hund. Kommer inte hunden när du säger åt den, korrigera den i kopplet. Hunden väljer själv hur hård korrigeringen måste vara.
När detta fungerar kommer du förhoppningsvis kunna ha din hund lös och veta att han kommer när du ropar.

Min hund var dock lite "listig" och trodde att jag inte kunde korrigera honom när han var lös. När jag ropade på honom och han inte kom så kastade jag kopplet på honom. Det behövde inte vara speciellt hårt, han blev så chockad av att jag nådde honom trots att han var lös, så nu lyder han överallt.

Lycka till :)
Jag håller med dig till viss del.

Men, ögonkontakt alltid? Det förutsätter att hunden inte är särskillt långt ifrån dig. Har man något annat än brukshund tex en drivande hund är det inte det vanligaste... inkallning ska fungera även utan ögonkontakt. Men jag tror jag förstår vad du menar och håller med. Då hunden är nära under lydnadsarbete ska kontakt hållas. Går den frit följ ska den se mot mina ögon inte vad som finns runtomkring - tro mig det är inte det lättaste med drivande hundar, har själv en beagle.

Vad jag inte håller med om är att enkla ryck i kopplet är rätt metod. Kopplet är alltid en säkerhetslina och ska i mitt tycke användas så lite som möjligt i dresyren. Bättre är att hålla kopplet i höger hand och låta vänster vara fri för att kunna nypa till hunden bakom örat för en tillrättavisning alternativt över nosen för en bestraffning..... då slipper man "listiga" hundar som tror de kommer undan så snart kopplet är av.
Sedan tycker jag att själva kontakttagandet tränas bättre med joller och godbitar i förarens mungipa hellre än tillrättavisningar.

Men vad gäller ledarskapsövningar håller jag med dig till fullo och har några fler tips;

Låt aldrig hunden hoppa ut ur bilen utan varsågod = oerhört värdefullt för säkerheten om inte annat.

Låt alltid hunden gå sist genom dörrar grindar runt hörn och skymda platser osv = detta gör även hunden säker på så sätt att den tycker du är en bra ledare som går först runt skymda platser och liknande om det skulle vara något "farligt" där. Åsså barn osv före hunden! inte bara efter dig, hunden är lägst i rang, har du fler hundar så går den lägsta sist men det sköter dom själva.

Aldrig hälsa på hundar eller annat utan att du hälsat först - det här slarvar jag enormt mkt med själv men det är en väldigt bra övning.
Sätt ner hunden, gå fram och hälsa, gå tillbaks till din hund och lös den från plats och låt den hälsa.

Gå till höger om hunden vill gå till vänster under promenaden = det är du som bestämmer. Behöver ju inte alltid göra det bara av ren tjurighet för det, men har man problem med ledarskapet är det en bra övning.

Mvh
Björn
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 583
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 998
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 287
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp