Bukefalos 28 år!

Träna inkallning

B

blindmelon

Hur tränar man inkallning på bästa sätt ? Min hund har blivit "tonåring" :smirk: och hon lyssnar inte lika bra som förut :mad: . Jag vågar inte längre ha henne lös där det kan komma folk för jag litar inte på att hon kommer då jag kallar in henne. Om jag har "löplina" så kommer hon utan problem men inte om hon är lös. Igår hade jag henne lös från mina föräldrars hus och ut till bilen, och helt plötsligt sprang hon iväg i 180 och rakt ut i vägen där det kom en bil. Som tur är sprang hon över och bilen körde förbi, tur också att mina föräldrar bor i skogen :D där kör det inte så många bilar. Men det känns ju tråkigt att alltid måsta ha henne kopplad.
Däremot om vi är i skogen då kommer hon direkt. (jag brukade gömma mig förut om hon for för långt bort så nu håller hon koll :devil: :angel: ).
Hursomhelst blir jag tacksam för alla tips :bow: .
 
Sv: Träna inkallning

jag har inga råd tyvärr.... jag måste vara sämsta föraren nånsin... för mina hundar tycker alltid allt annat är mkt roligare än matte..... valpsingen han lyssnar relativt bra, vi arbetar på det. han måste lyssna till 100% annars kommer det aldrig funka.... träna träna träna.... kanske smart att träna kommando med visselpipa? stanna och kom kan man träna in, det håller då jag på med... men jag har ju en Flat och det är vad dom använder jaktfolket oftast :P
 
Sv: Träna inkallning

Ett tips som jag fick lära mig, när jag var på hundläger för ett par år sedan av en hundtränare som var där och föreläste, var att träna inkallning med lång lina. Då kan inte hunden sticka någonstans men ändå få friheten att bestämma själv om den ska komma eller inte precis som den gör när man har hunden lös.
 
Sv: Träna inkallning

Hur kul är det för hunden att komma till dig?

DU måste vara roligare än det andra runt omkring som gör att hon väljer att inte komma till dig, fjanta dig, "spela hund" ha en superrolig leksak som hunden får leka med NÄR den kommer till matte..När hunden kommer till dig måste det alltså vara "värt"
för hunden att komma till matte..

Långlina kan säkert fungera på vissa hundar, på min fungerade det inte alls då han insåg direkt när linan inte var på..
 
Sv: Träna inkallning

Du måste helt enkelt träna ledarskap med din hund.
När din hund sticker ifrån flocken så har du som ledare brustit. Det kan ha varit många småsaker du gjort utan att tänka på det som gör att hunden nu inte ser dig som en bra ledare för flocken.

Träna ledarskapsövningar. Här är några exempel på vad du kan göra:
Flytta hunden inomhus. Överallt var som helst(förutom i hundens egna bädd) det behöver bara vara någon meter, bara för att visa att det är du som styr flocken.
När ni är ute och går, låt inte hunden kissa på "favoritträden" utan låt honom få kissa på de tråkigaste ställena.
Låt inte hunden äta innan du sagt varsågod.
Innan du ger din hund ett kommando så ska hunden ALLTID ta ögonkontakt med dig, detta kan du lätt uppnå med ett lätt ryck i kopplet samtidigt som du säger hundens namn. Belöna med godis eller klapp när hunden tar kontakt.

Träna dessa saker först och ha hunden kopplad under perioden som du gör dessa moment. Sen kan du börja träna inkallningar från kopplet. Träna gärna när ni möter en annan hund. Kommer inte hunden när du säger åt den, korrigera den i kopplet. Hunden väljer själv hur hård korrigeringen måste vara.
När detta fungerar kommer du förhoppningsvis kunna ha din hund lös och veta att han kommer när du ropar.

Min hund var dock lite "listig" och trodde att jag inte kunde korrigera honom när han var lös. När jag ropade på honom och han inte kom så kastade jag kopplet på honom. Det behövde inte vara speciellt hårt, han blev så chockad av att jag nådde honom trots att han var lös, så nu lyder han överallt.

Lycka till :)
 
Sv: Träna inkallning

Flytta hunden inomhus och låta den kissa på tråkiga ställen har inget med ledarskap att göra. Det är ett typiskt sätt att visa att man är osäker i sin roll som ledare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna inkallning

Det handlar inte om att man ska vara roligare än allt annat. Det handlar om att hunden inte ska ge sig av från flocken om inte ledaren kommenderat det.

Du kan aldrig vara roligare än en höglöpstik.
 
Sv: Träna inkallning

Innan du ger din hund ett kommando så ska hunden ALLTID ta ögonkontakt med dig, detta kan du lätt uppnå med ett lätt ryck i kopplet samtidigt som du säger hundens namn. Belöna med godis eller klapp när hunden tar kontakt.

Att förknippa hundens namn med ett ryck i kopplet är inte speciellt smart. Bättre då att vänta ut hunden tills den spontant tar ögonkontakt. Belöna och vänta in nästa spontana ögonkontakt och belöna det. Detta sätt om man börjar i lugn hemmamiljö tar ca 5 min innan hunden har förstått och då utan behöva rycka i kopplet. Sedan kan man öka "svårigheten" med att invänta ögonkontakten innan man går ut, träffar hundkompisarna m.m
 
Sv: Träna inkallning

Du kan aldrig vara roligare än en höglöpstik.

Jodå, det går också. Men självklart så beror det på hur stark sexualldrift hanen har.

Har aldrig haft problem med de hanar jag haft hand om.

Har man en bra inlärning på sin hund så räcker det med ett nej. Och inlärning sker via lek och belöning.
 
Sv: Träna inkallning

Har faktist heller inga problem med min hane när det kommer till löptikar :smirk:
 
Sv: Träna inkallning

De ska inte ge sig iväg från flocken?
nej , men om de gör de då?
vad gör du då?

Visst ska man ha ett bra ledarskap och vara ledaren, men du ska ju komma dit också..du ska ju vara en rolig, rättvis ledare
som din hund VILL vara hos, allt går inte att Korrigera
utan vissa saker får man lära in genom lek, belöning osv.
 
Sv: Träna inkallning

suck... det där är ett exempel på den gamla, omoderna skolan och så gjorde man för att man inte visste bättre. nuförtiden har man dock lärt sig lite om hundars natur och kommit på att sådana metoder är helt förkastliga. de stjälper snarare än hjälper.

ledarskap har inget med det att göra. man kan ha jättebra ledarskap utan att bossa över hunden hela tiden. så gör ju knappast alfaparet med sina flockmedlemmar. har man två hundar kan man se hur de behandlar varandra. min äldre tik är chef, men kastar inte saker på min kille, hon hindrar inte honom från att kissa på vissa träd etc. sedan är jag VD och båda fjäskar järnet för mig UTAN ryck och slit och tvång och onödiga förbud.

mitt tips är att kopplet ska på under den värsta trotsålern samtidigt som inkallningar tränas på en säker plats. det värsta man kan göra är, förutom att skrämma hunden till lydnad, att tro att det rätt och slätt går över (så gjorde jag, och efter en fälld hare är han opålitlig när det gäller vilt).
 
Sv: Träna inkallning

Det är ju jätte bra att din hund lyder dig när det kommer höglöpstikar, men det gör den antagligen pga att den ser dig som en ledare för er flock och inte vill lämna den.
 
Sv: Träna inkallning

Självklart är det bästa om man kan få en hund helt lydig enbart genom lek och belöning, MEN tyvärr fungerar inte alltid det i verkligheten.
Jag testade det på min hane i två år och han blev bara värre och värre. På honom och många andra hårda hundar krävs att man visar dem att det finns en gräns för hur illa de kan bete sig. Annars kan man ju strosa runt med sin halti i all evighet...
 
Sv: Träna inkallning

Det är just det jag skriver..
att det inte alltid fungerar med lek och beröm,
har själv en hane som är järnhård ( förarhård och fysiskt hård)
på honom har vi varit tvugna många gånger att korrigera på andra sätt :crazy: ( än idag )
Men man vill ändå att ens hund ska VILJA arbeta MED en, och tycka att man är en ROLIG ledare som är värd att lyssna på!

Och just inkallningen tycker jag är ett sådant moment som man med fördel tränar in genom att det ska vara KUL att komma till matte/ husse.
 
Sv: Träna inkallning

nuförtiden har man dock lärt sig lite om hundars natur och kommit på att sådana metoder är helt förkastliga. de stjälper snarare än hjälper.

Det handlar inte om att ta i och göra illa hunden, utan att ge hunden en gräns för hur den kan bete sig.


har man två hundar kan man se hur de behandlar varandra. min äldre tik är chef, men kastar inte saker på min kille, hon hindrar inte honom från att kissa på vissa träd etc.

Jag skrev att under en period kan det vara bra, bara för att visa att det är du som styr flocken. När du fått in ett stabilt ledarskap så kommer hunden också att veta det.


mitt tips är att kopplet ska på under den värsta trotsålern samtidigt som inkallningar tränas på en säker plats. det värsta man kan göra är, förutom att skrämma hunden till lydnad, att tro att det rätt och slätt går över (så gjorde jag, och efter en fälld hare är han opålitlig när det gäller vilt).

Är den så kallade trotsåldern något man ska man ta hänsyn till? gör vargen det? Knappast, utan är det en individ i flocken som har svårt att ta intryck av sin ledare så går ledaren in med ett starkare ledarskap, tydligare, så att medlemmen förstår.
Du kan självklart aldrig få ett bra ledarskap genom att skrämma din hund.
 
Sv: Träna inkallning

Självklart ska inkallning vara jätte skoj och man vill absolut ha en hund som tycker att det är skoj att arbeta med en.
Har du skrämt din hund till lydnad så märks ju detta i dessa moment.
 
Sv: Träna inkallning

De ska inte ge sig iväg från flocken?
nej , men om de gör de då?
vad gör du då?

Om min hund sticker iväg på vilt, andra hundar, katter mm. så får den absolut inte beröm när den sen kommer till mig efter flera minuter.
En hund har ett minne, den vet att den gjort fel.

Allt handlar om minnesbilder. Gör hunden något rätt, ge den en positiv minnesbild av situationen. Är hunden olydig ge den en negativ minnesbild av situationen.
 
Sv: Träna inkallning

nej, det får inte min hund heller om han sticker på vilt el liknande
absolut inte!
 
Sv: Träna inkallning

Jag har hört så många instruktörer säga att belöna ALLTID hunden när den kommer till er. Men hur ska den då veta att den inte får sticka iväg och jaga???
Ibland undrar man...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 535
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 964
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 203
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp